كولیوس؛ حاصل ازدواج فرانسوی و ژاپنی

    کد خبر :735787

کمپانی خودروسازی رنو همواره به عنوان یک خودروساز اقتصادی و متوسط در دنیا شناخته می‌شد. به تدریج و با گسترش یافتن صنعت خودروسازی در سراسر دنیا، مدیران رنو به فکر افتادند تا با برنامه‌ای جدید خودشان را وارد کورس رقابت خودروسازان برتر دنیا كنند. برای رسیدن به این هدف، رنو از شریک تجاری خود یعنی نیسان ژاپن کمک گرفت. نیسان مدت‌هاست که با تولید خودروهای لوکس و متفاوت، در رقابت با دیگر خودروسازان آسیایی، خودی نشان داده. 

نتیجه همکاری نیسان و رنو، تولید خودروهایی خاص و متفاوت بود که در مدت زمانی کوتاه، توانستند در بازارهای خودرو خوش بدرخشند. سال‌ها قبل، رنو همواره به عنوان یک خودروساز اقتصادی و معمولی در اروپا و جهان شناخته می‌شد. شاید کسی از این کمپانی انتظار تولید خودروهای لوکس و متفاوت را نداشت. رنو تلیسمان و رنو کولیوس، دو خودروی لوکس شرکت رنو هستند که هر کدام در کلاس خودشان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

رنو کولیوس دورگه فرانسوی ژاپنی

رنو کولیوس بر روی پلتفرمی مشترک توسط رنو و نیسان ساخته شده است. از همان ابتدا، طراحی ظاهری و امکانات رنو کولیوس نشان داد که شاسی‌بلندهای بازار دنیا حالا یک رقیب جدی پیدا کرده‌اند.

از نظر ظاهری شباهت زیاد رنو کولیوس به رنو تلیسمان، کاملاً نشان دهنده زبان طراحی مشترک و امضای طراح آن است. در فیس‌لیفت‌های مختلف، اندک تغییراتی در اندازه خودرو و امکانات آن ایجاد شد. اما بیشترین تغییرات در نسخه 2020 رنو کولیوس ایجاد شده است. 

تغییر در جلوپنجره و اضافه کردن نوارهای کرومی، ظاهر کولیوس را جذاب‌تر کرده است. در داخل کابین صندلی‌ها راحت‌تر شده‌اند و گرم‌کن و سردکن و ماساژور هم به آن‌ها اضافه شده. آن‌چه که کولیوس و تلیسمان را از بسیاری رقبای هم قیمت‌شان متمایز می‌کند، امکانات خاصی است که رنو برای این خودروها در نظر گرفته است که در این کلاس قیمتی تقریباً کم نظیر به نظر می‌رسد. 

وقتی در سامانه‌های خرید و فروش خودرو مانند www.divar.ir خودروهای مختلف در همین کلاس قیمتی را بررسی می‌کنیم، متوجه سطح بالای امکانات موجود در رنو کولیوس یا تلیسمان در مقایسه با خودروهای کره‌ای و ژاپنی می‌شویم که دلیل اصلی اقبال خودروهای جدید رنو در بازارهای دنیاست.

امکانات ویژه رنو کولیوس

رنو کولیوس مجهز به سیستم پارک خودکار است. روش کار این سیستم به این صورت است که وقتی سرعت خودرو کمتر از 30 کیلومتر شود، سیستم در اطراف خودرو به دنبال فضایی برای پارک می‌گردد. به محض پیدا کردن فضای پارک، علامت P روی مانیتور نشان داده می‌شود. 

بعد از آن پیغام ایست (Stop) با یک صدای بیپ نمایان می‌شود. بعد از توقف و زدن دنده عقب، راننده فرمان را رها می‌کند و با انجام دستورالعمل‌های نمایش داده شده روی مانیتور، ماشین در محل پارک قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های کولیوس، سیستم ضد آلایندگی این خودروست. هرگاه به دلیل ایجاد نقص فنی در سیستم موتور خودرو، میزان تولید آلایندگی از حدی بیشتر شود، چراغ هشدار مربوط به این سیستم روشن می‌شود. رنو کولیوس مجهز به سیستم همیار راننده ADAS است. این سیستم تقریباً بیشتر تکنولوژی‌های نیمه خودران را شامل می‌شود. 

یکی از کارآمدترین این سیستم‌ها که در جلوگیری از تصادفات رانندگی تأثیردارد، سیستم مانیتورینگ نقطه کور است. راننده به هنگام رانندگی همزمان نمی‌تواند تمام اطراف خودرو را زیر نظر داشته باشد. علی الخصوص قسمت سپر عقب و کناره‌های خودرو در بخش عقب معمولاً در نقطه کور راننده قرار دارند. 

با داشتن این سیستم، سنسورهایی روی سپر خودرو قرار داده می‌شود که به هنگام نزدیک شدن هر وسیله نقلیه‌ای، به راننده آلارم می‌دهد. سیستم دستیار ترمز اضطراری هم یکی دیگر از سیستم‌های پیشرفته‌ای است که در رنو کولیوس به کار رفته است. وقتی یک مانع ناگهانی بر سر راه خودرو قرار بگیرد یا بعد از پیچ راننده به صورت غیر قابل پیش‌بینی با ترافیک روبه‌رو می‌شود یا هر موقعیت مشابه دیگری که راننده نتواند به موقع و به اندازه پا را بر پدال ترمز فشار دهد، این سیستم با اضافه کردن ترمز، مانع برخورد خودرو به موانع می‌شود. 

این سیستم‌ها در کنار کروز کنترل تطبیقی و هشدار خستگی راننده، می‌توانند شرایط ایمنی را برای یک رانندگی امن و بدون استرس برای راننده و سرنشینان فراهم کند. قیمت ماشین رنو کولیوس 2020 در بازارهای جهانی بسته به تیپ خودرو و امکانات آن بین 40 تا 45 هزار دلار اعلام شده است. اما نسخهٔ جدید این خودرو هنوز به بازارهای ایران عرضه نشده است. 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید