قیمت هر شانه تخم مرغ بالای 50 هزار تومان / وقتی یارانه برای خرید دوکیلو تخم مرغ هم کافی نیست!

    کد خبر :844623
تخم مرغ

اگر برای خرید تخم مرغ سری به خرده فروشی های پایتخت بزنید با قیمت های عجیب و غریبی مواجه می شوید، در حال حاضر قیمت هر شانه تخم مرغ 30 عددی به 50 تا 65 هزار تومان و هر عدد تخم مرغ هم به 1800 تا 2 هزار و 300 تومان رسیده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- بررسی ها نشان می دهد که قیمت مرغ و تخم مرغ در ماه های اخیر رقابتی بوده و حالا نوبت به تخم مرغ رسیده که قیمت هر شانه آن در بازار از 50 هزار تومان عبور کرده، این در حالی است که حدود یک ماه پیش قیمت آن حدود 45 هزار تومان بود، یعنی قیمت هر شانه تخم مرغ در کمتر از یک ماه حدود 5 تا 20 هزارتومان افزایش یافته است.

گذر از مرز 50 هزار تومان برای هر شانه تخم مرغ در شرایطی است که ابتدای سالجاری قیمت هرشانه آن بین 27 تا 30 هزارتومان بود، این رقم در خردادماه نزدیک 40 هزارتومان شد، در مردادماه از مرز 45 هزارتومان عبور کرد و حالا در شهریور ماه این رقم به 65 هزار تومان رسیده است.

نرخ تخم مرغ در واحدهای تولیدی

اگرچه قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار بالای 50 هزار تومان است اما براساس براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، این رقم باید 34 هزار باشد.

قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای مرغداری باید 14 هزار تومان و درب عمده فروشی‌ها باید 15 هزار و 300 تومان باشد که اگر کرایه حمل و نقل به میادین میوه و تره بار را هم به آن اضافه کنیم، قیمت هر کیلو تخم مرغ 17 هزار تومان و هر شانه تخم مرغ دو کیلوگرمی 34 هزار تومان است.

این اعداد و ارقام در شرایطی مطرح می شود که تولیدکنندگان تخم مرغ با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، درخواست اصلاح یا همان افزایش نرخ مصوب را مطرح کرده اند که در صورت تصویب این درخواست قیمت هر شانه تخم مرغ افزایش چشمگیری خواهد داشت.

البته خواسته تولیدکنندگان برای افزایش قیمت تخم مرغ کاملا منطقی است چون قیمت جوجه یک‌روزه تخم گذار که مهمترین نهاده تولید تخم مرغ، محسوب می شود به دو برابر نرخ مصوب رسیده و اگرچه قیمت مصوب آن 8 هزار تومان است، در بازار 16 تا 17 هزار تومان فروخته می شود.

دلایل گرانی تخم مرغ

فارغ از دوبرابر شدن قیمت جوجه یک روزه در بازار، شاهد کمیاب شدن این نهاده تولید تخم مرغ هم هستیم که موجب گران شدن این محصول پروتئینی می شود، البته فعالان صنعت طیور، دلایل دیگری را هم در نابسامانی بازار و گرانی ماه های اخیر موثر می دانند.

یکی از این عوامل رها شدن امر تنظیم بازار از سوی وزارت جهاد کشاورزی است، دلیل بعدی وجود ارز ترجیحی است، البته رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار هشدارداده که اگر ارز ترجیحی حذف شود قیمت هر شانه تخم مرغ به بالای 80 هزار تومان می رسد.

از دیگر دلایلی که به گرانی تخم مرغ دامن زده است و تولیدکنندگان تخم مرغ هم به آن اذعان دارند کشتار گسترده مرغ‌های تخم گذار طی ماه‌های گذشته به دلیل شرایط نامساعد تولید است، ناگفته نماند که مرغداران به دلیل عدم دسترسی به نهاده اقدام به کشتار جوجه‌های یکروزه یا کشتار مرغ‌های تخم گذار کردند.

عامل بعدی اثرگذار بر قیمت تخم مرغ، قیمت هر شانه کاغذی است، مشکلی که در مرداد ماه صدای تولیدکنندگان تخم مرغ را درآورد، به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران، قیمت هر شانه کاغذی تخم مرغ هزار تومان است که در یک کارتن هفت شانه جا می‌گیرد بنابراین فقط 7 هزار تومان هزینه شانه می‌شود.

ناصر نپی بور می گوید: قیمت خود کارتن هم 9 هزار تومان است بنابراین تولیدکننده فقط باید 16 هزار تومان پول شانه و کارتن را بدهد.

در واقع عوامل متعددی از جمله دوبرابر شدن قیمت وکمیاب شدن جوجه یک روزه، وجود ارز ترجیحی، کشتار گسترده مرغ‌های تخم گذار، بالا بودن قیمت شانه کاغذی تخم مرغ و … به گرانی این محصول دامن زده اند و کار را به جایی رسانده اند که درحال حاضر قیمت هر شانه تخم مرغ از یارانه ماهانه هر ایرانی بالاتر رفته است.

در این شرایط پیشنهاد می شود که سیاست های مربوط به تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ بازنگری شود و مسوولان هر چه سریعتر درباره حذف ارز ترجیحی تصمیم گیری کنند تا بیش از این شاهد روند صعودی قیمت مرغ و تخم مرغ و افزایش بی حساب و کتاب قیمت این محصولات پروتئینی نباشیم.


1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. اس گفت:

    مردم نگران گرانی ها نباشند . ما مجلس یکدست اصولگرا و همراستا با دولت اصولگرا داریم . درست می کنند . حالا دیگر اصلاح طلبان نیستن تا همه چیز را به گردن انها بندازند . هنوز دولت شروع نشده تورم ۵۰ درصد افزایش یافت .

دیدگاهتان را بنویسید