قیمت ها کاهش یابد، همین امشب؛ وقتی معاون وزیر صمت کشورداری را با خانه داری اشتباه می گیرد

    کد خبر :901912

روز گذشته عباس تابش- معاون وزیر صمت در نشستی با برخی مدیران صنایع شهرستان ساوه و فعالان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که در دفتر انجمن مدیران صنایع واقع در شهر صنعتی کاوه برگزار شد، سخنانی در رابطه با لزوم کاهش قیمت ها بر زبان آورد که قابل تأمل بود.

بازتاب- عباس تابش در این نشست اظهار کرد: چرخ تنظیم بازار کشور از چرخ تولید می گذرد نه از بگیر و ببند. باید اول کالایی تولید شود تا مصرف کننده ای وجود داشته باشد.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور می طلبد تا آنالیزی در حوزه قیمت صورت گیرد. در دنیا هیچ کشوری نیست که در اقتصاد دخالت نکند و دولت ها نقش تنظیم گر در اقتصاد جوامع را دارا هستند.

معاون وزیر صمت افزود: به قیمت گذاری دستوری به چشم مذموم و ناپسند نگاه می شود و این نگاه مغایر با دخالت دولت در اقتصاد است چرا که وقتی صحبت از قیمت حدود ۵۰ کالا می شود بیانگر آن است که نگاه دولت به اقتصاد دستوری نیست بلکه جزئی است.

وی گفت: افزایش حقوق و دستمزد با توافق نماینده کارگری و کارفرمایی صورت گرفته و دولت تنها شاهد این تفاهم بوده است بنابراین نباید به بهانه افزایش دستمزد دست به افزایش قیمت ها زد. قبل از هرگونه تغییر قیمت کالا باید مستندات به صورت کارشناسی بررسی و تصمیم گیری شود.

وی گفت: هرگونه افزایش قیمت خودسرانه غیرمنطقی است و از تولیدکنندگان انتظار می رود از افزایش قیمت خودداری کنند. هر تولیدکننده ای که مشمول قیمت گذاری پیشین است و بدون اطلاع نسبت به افزایش قیمت ۵۰ کالای اساسی اقدام کرده باید آنرا اصلاح کند.

تابش گفت: هرگونه افزایش قیمت کالا همین امشب اصلاح شود. به استناد قانون، دولت با هرگونه افزایش قیمت برخورد قانونی خواهد کرد. نباید بر هم زننده نظم عمومی توزیع کالا باشیم و اگر تولیدکنندگان به قیمت قبل از سال برنگردند با آنها برخورد خواهد شد.

گفته های این مقام مسئول در خصوص لزوم کاهش قیمت ها آن هم به صورت لحظه ای و دستوری جدا از اینکه وجه علمی و عملیاتی ندارد، همچنین با واکنش های فراوانی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی رو به رو شده است.

کاربری در توئیتر در این باره نوشت: من که دیگر خیالم راحت شد. از فردا ارزانی می بارد از زمین و آسمان. هیچکس هم نمی تواند آن را وارونه کند؛ عباس تابش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:«هرگونه افزایش قیمت کالایی که امسال صورت گرفته است همین امشب اصلاح شود و به قیمت سال قبل برگردد.‌‌» آگاهان گفتند بازار هم گفت چشم!

کاربر دیگری نوشت: یادم نمی‌یاد توو این ۴۰ سال با سرکوب چیزی اصلاح شده باشه. عباس تابش، معاون وزیر #صمت دستور داده همین امشب، قیمت‌ها کاهش یابد! الله اکبر

کاربر دیگری به شکل طنز به این دستور واکنش نشان داد و نوشت: عباس تابش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: هرگونه افزایش قیمت کالایی که امسال صورت گرفته است همین امشب اصلاح شود و به قیمت سال قبل برگردد. قیمتها: چشم عباس آقا!

همانطور که اشاره شد افزایش قیمت کالاها تابعی از عوامل مختلف نظیر تصمیم های چندماهه اخیر، فضای بین الملل، افزایش نقدینگی در بازار، رشد نرخ دلار، رشد قیمت های جهانی، تحریم و… است و لذا نه تنها به لحاظ عملیاتی و علمی نیز کاهش قیمت ها کار آسانی نیست، بلکه اساساً به نظر نمی رسد با سیاست های دستوری و توصیه ای چنین امری تحقق پذیر باشد.

با این وجود معاون وزیر صمت که گویا کشورداری را با خانه داری و اداره امور یک خانه اشتباه گرفته است، تصور می کند با چنین توصیه هایی می توان بازار را کنترل کرد.

تأسف بارتر از این نگاه اشتباه آنکه چنین فردی با چنین سطح بینش و تحلیلی در یکی از حساس ترین مسئولیت های اقتصادی جا خوش کرده و برای میلیون ها شهروند ایرانی تصمیم گیری می کند!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید