قیمت مصوب مرغ بیشتر شد؟

    کد خبر :992413
کمبود مرغ

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: طبق توافق با وزارت جهاد کشاورزی، اگر افزایش قیمت نهاده‌های دامی از ۷ درصد بیشتر شود باید در قیمت مصوب مرغ تجدید نظر صورت گیرد.

کمبود و گرانی مرغ طی هفته‌های گذشته باعث افزایش نگرانی مردم شد تا جایی که برای خرید مرغ‌های منجمد صف‌های طولانی در میادین میوه و تره بار تشکیل شده است.

خیز افزایش قیمت مرغ از دی ماه سال گذشته شدت گرفت و کمبود عرضه مرغ در سطح شهر صف‌های زیادی برای خرید این محصول را در میادین میوه و تره بار ایجاد کرد و این محصول پروتئینی در واحدهای صنفی سطح شهر با جهش قیمت مواجه شد.

پیش‌تر ستاد تنظیم بازار قیمت گوشت مرغ را کیلویی ۶۳ هزار تومان تعیین کرده بود، اما مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی ضمن اعلام قیمت‌های جدید مرغ و تخم‌مرغ از مردم به دلیل کاهش عرضه مرغ و افزایش قیمت این محصول پروتئینی در هفته‌های گذشته عذرخواهی کرد. بر این اساس قیمت مرغ زنده درب مرغداری ۵۲ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان کیلویی ۷۳ هزار تومان با شرط ثابت بودن قیمت نهاده‌ها در طول یک سال تعیین شد.

چانه زنی بر سر هزینه‌های تولید مرغ

اکنون بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و افزایش هزینه‌های تولید موجب شده برای آنکه تولیدکنندگان ضرر نکنند قیمت جدید مرغ تعیین و تصویب شود.

در همین رابطه محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امسال نیز مانند سنوات گذشته پس از چانه زنی بر سر هزینه‌های تولید، قیمت مرغ زنده و کشتار تعیین و اعلام شد.

از ۴ ماه گذشته مذاکرات مبنی بر تعیین تکلیف افزایش قیمت مرغ با وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده بود و در نهایت بر سر قیمت مرغ زنده کیلویی ۵۲ هزار تومان و کشتار ۷۳ هزار تومان توافق شد.

وی ادامه داد: البته قیمت جدید مرغ با توجه به هزینه‌های تولید و با درنظر گرفته شدن شرایط تثبیت قیمت کنجاله و سویا نسبت به سال گذشته و همچنین تعیین قیمت جوجه یک‌روزه به کیلویی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان تحویل به مرغدارها تعیین شده است.

دو شرط تضمین عرضه مرغ چیست؟

سروستانی با تأکید بر اینکه قیمت مرغ در کشتار تعیین شد، اما تنظیم و قیمت‌ها در بازار بر عهده این اتحادیه نیست، گفت: تحویل جوجه یک‌روزه با قیمت مصوب به مرغدار و همچنین نظارت بر قیمت و توزیع مرغ به بازار دو شرط تضمین عرضه مرغ با قیمت مصوب دولت است.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در خصوص تثبیت نرخ مرغ گفت: مرغداران در سال گذشته به ازای هر کیلوگرم ۱۰ تا ۱۵ تومان زیان دیده اند و علت اصلی آن، افزایش عرضه نسبت به تقاضا بوده است. با وجود اینکه سال گذشته قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده ۴۳ هزار تومان بود، متوسط فروش ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان بود.

کمالی ادامه داد: طبق توافق با وزارت جهاد کشاورزی، تا ۷ درصد افزایش قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های تولید، مرغداران مجوزی برای افزایش مجدد قیمت در سال جاری نخواهند داشت، اما اگر از این میزان تورم نهاده‌های دامی بیشتر شود قطعاً قیمت مرغ تجدید نظر خواهد شد.

دولت ارز تأمین نهاده‌های دامی را به موقع تخصیص دهد

وی تصریح کرد: در صورت عدم تغییر هزینه‌های تولید، قیمت مصوب مرغ تا پایان فروردین ۱۴۰۳ بدون تغییر، ثابت خواهد ماند. اگر دولت ارز تأمین نهاده‌های دامی را به موقع تخصیص دهد و تولید مرغ در مرغداری‌ها با مدیریت انجام بگیرد، بازار مرغ با نوسان قیمت کمتری مواجه خواهند شد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: مرغ در کشور ما به صورت گرم مصرف می‌شود از این رو به عنوان یک کالای تره باری محسوب می‌شود و عمدتاً عوامل فصل و مناسبت‌ها بر عرضه و قیمت آن تأثیر می‌گذارد، اما با مدیریت کلان می‌توانند از سینوسی شدن قیمت‌ها در بازار مرغ جلوگیری شود.

خبرآنلاین/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید