قیمت خرید تضمینی 32 قلم کالای اساسی

    کد خبر :1010520
قیمت خرید تضمینی 32 قلم کالای اساسی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی از نهایی شدن قیمت خرید تضمینی 32 قلم کالای اساسی و تنفیذ مصوبه توسط وزیر جهادکشاورزی در جلسه شورای قیمت‌گذاری خبر داد.

شاهپور علایی‌مقدم گفت: شورای قیمت‌گذاری با بررسی چهار سناریو برای ۳۲ محصول اساسی کشاورزی، چهار قیمت تعیین کرده که با نظر نهایی رییس شورا، قیمت قطعی اعلام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی افزود: چهار قلم از ۳۲ قلم کالا تعیین قیمت شده است که سویا و کاملینا ۳۲ هزار تومان، آفتابگردان و گلرنگ ۲۷ هزار تومان و کلزا ۳۲ هزار تومان قطعی شده است و قیمت سایر اقلام برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در کمیسیون شورا نهایی و توسط وزیر جهادکشاورزی تنفیذ و ابلاغ می‌شود.

وی تعیین قیمت واقعی برای دانه‌های روغنی را گامی مثبت برای رسیدن به خودکفایی تولید روغن خوراکی دانست و گفت: همین سازوکار را در گندم پیش گرفتیم و امروز با خرید تضمینی بیش از ۷ میلیون تن و پیش‌بینی ۹ میلیون تن خرید برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ جهش بلندی در خودکفایی گندم اتفاق افتاده است به گونه‌ای که فائو تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم را برای ایران پیش‌بینی کرده است.

علایی‌مقدم در ادامه گفت: تعیین قیمت نهایی متاثر از هزینه تمام شده، سود متعارف، آخرین نرخ تورم و هزینه‌های تبعی است که بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی، مرکز آمار و قیمت‌های جهانی توسط موسسه پژوهش‌های اقتصادی محاسبه و در اختیار شورای قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی مشوق‌های غیرقیمتی وزارتخانه را در افزایش تولید موثر خواند و گفت: تفاوتی در اقلیم کشور صورت نگرفته و در برخی موارد بارندگی هم کاهش یافته است بنابراین حمایت‌های غیرقیمتی در افزایش محسوس در تولید محصولات کشاورزی موثر بوده است.

گفتنی‌ است؛ ۳۲ قلم کالای اساسی شامل ۱۷ قلم محصول زراعی و ۱۵ قلم محصول باغی است که زیر پوشش حمایتی خرید تضمینی وزارت جهادکشاورزی قرار دارد.

ایران جیب

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید