قیمت آپارتمان نوساز در تهران 10 شهریور1401

    کد خبر :936914
قیمت آپارتمان نوساز در تهران

به دلیل کمبود زمین و افزایش هزینه ساخت، عرضه‌ی آپارتمان نوساز در شهر تهران نسبت به ۹ سال قبل تقریبا نصف شده و به همین دلیل قیمت‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است؛ در حال حاضر نرخ واحدهای نوساز در شهر تهران حدودا از متری ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود.

سهم واحدهای نوساز از معاملات مسکن شهر تهران در شش هفت سال گذشته مرتبا کاهش داشته است. این موضوع دلایل مختلفی دارد. بخشی از خانه‌های قدیمی طی دهه‌های گذشته نوسازی شده و حالا به عمر بنای بیش از ۵ سال رسیده‌اند. کمبود زمین در پایتخت، رشد قیمت زمین و کاهش توان متقاضیان هم در افت تولید مسکن در شهر تهران بی‌تاثیر نیست.

مطابق آمار در حال حاضر واحدهای کمتر از پنج سال ساخت حدود ۳۰ درصد معاملات مسکن در تهران را به خود اختصاص می‌دهند؛ در حالی که سال ۱۳۹۲ این عدد حدود ۶۰ درصد بود. در مقابل، واحدهای با قدمت بیش از ۲۰ سال که تا سال ۱۳۹۲ تنها حدود ۶ درصد از معاملات را در بر می‌گرفتند در حال حاضر سهم بیش از ۲۰ درصد در قراردادهای خرید و فروش دارند. این موضوع دو پدیده منفی را به تصویر می‌کشد که یکی کاهش ساخت و ساز و دیگری، افت قدرت خرید متقاضیان است.

واسطه‌های ملکی می‌گویند بازسازی کلی یا جزئی آپارتمان‌های قدیمی در حال حاضر در شهر تهران رواج دارد. بعضی بخر و بفروش‌ها برای آن‌که آپارتمان چشم خریدار پیدا کند واحد را از صفر تا صد بازسازی می‌کنند. بعضی دیگر هم دستی به سر و گوش واحد می‌کشند و آن را می‌فروشند. مشاوران املاک بیان می‌کنند در زمان رونق بازار، بازسازی و فروش آپارتمان، شغل پردرآمدی محسوب می‌شود.

با توجه به ناهمگن بودن مسکن، قیمت مشخصی برای واحدهای نوساز وجود ندارد. اما بررسی فایل‌های موجود نشان می‌دهد آپارتمان‌های نوساز تقریبا از متری ۲۰ میلیون تومان در جنوب تهران شروع می‌شود و تا ۲۰۰ میلیون تومان در شمال تهران می‌رسد. البته عرف قیمت آپارتمان نوساز بازار در برخی محله‌های شمال تهران ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است اما بعضا نرخ‌های بیشتر نیز دیده می‌شود.

قیمت آپارتمان نوساز در تهران0

طبق گزارشی که روز گذشته مرکز آمار ایران ارایه کرد متوسط قیمت وزنی هر متر مربع آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه امسال ۴۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان بوده که در مقایسه با تیرماه افزایش ۱.۸ درصد را نشان می‌دهد. مرکز آمار هم‌چنین متوسط حسابی قیمت مسکن در تهران را ۴۲ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان اعلام کرد. با این حساب قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری در شهر تهران به طور میانگین ۲ میلیارد و ۱۴۱ میلیون تومان است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر عمده آپارتمان‌های کلیدنخورده که به بازار مسکن شهر تهران عرضه شده از نوع بزرگ متراژ در شمال تهران هستند. عمر برخی از این واحدها به بیش از دو سال رسیده و برخی از زمان تکمیل شدن تا کنون، فروش نرفته‌اند. نیاوران، ولنجک، سعادت‌آباد، زعفرانیه، دریاچه چیتگر، پاسداران، پونک، جنت‌آباد، فرمانیه و الهیه از جمله مناطقی هستند که سهم بیشتری در مقایسه با دیگر محله‌ها از واحدهای کلیدنخورده‌ی عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید