قیمت‌های افسارگسیخته مانتو و کت و شلوار؛ وقتی پوشاک از اولویت‌های خرید عید خارج می‌شود

    کد خبر :891303
بازار پوشاک

هر سال در آستانه عید نوروز خیابان های شهر، مملو از مردمی می شود که در تکاپوی خرید لباس، کفش، آجیل و … برای سال نو هستند اما امسال به دلیل گرانی چشمگیر کالاها، خیابان های پایتخت آن شور و شوق همیشگی را ندارند.

«بازتاب»؛ زهره علامی- سال نو برای بسیاری از مردم یادآور لباس و کفش نو، هفت سین و عیدی است اما طی سال های اخیر، با توجه به افزایش قیمت ها و کاهش توان اقتصادی خانوارها، مثل گذشته خبری از لباس و کفش نو نیست.

چندی پیش بود که عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از رکود بی‌سابقه و افزایش 40 درصدی قیمت پوشاک در بازار نوروزی خبر داد و گفت: پوشاک دیگر اولویت سبد خرید نوروز نیست.

به گفته مجید افتخاری، امسال نسبت به سال گذشته مردم در ماه های آخر سال کمتر از خرید پوشاک استقبال کرده اند چرا که توان خرید را باید برای چیزهای واجب تر مانند تأمین مایحتاج سفره های خود ، اجاره مسکن ، درمان و بهداشت بپردازند.

بازار پوشاک بزرگسالان

علاوه بر اظهارات ناامیدکننده عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، اگر چرخی در خیابان هایی که به بورس پوشاک(جمهوری، هفت تیر، ولیعصر، باب همایون و … )معروف هستند بزنید با قیمت های عجیب و غریبی مواجه می شوید.

مثلا قیمت مانتو از 400، 500 هزار تومان شروع می شود و به یک میلیون و 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان هم می رسد، البته می توانید با 300 هزار تومان هم مانتو بخرید اما جنس و کیفیت آن قابل قبول نیست.

این قیمت ها برای خیابان های مرکزی شهر است بنابراین اگر قصد خرید مانتو از مزون، پاساژهای لوکس یا برخی پیج های اینستا را داشته باشید باید حداقل یک میلیون تومان برای خرید مانتو کنار بگذارید، البته قیمت مانتو در برخی مزون ها و پاساژها به 20 میلیون تومان هم می رسد.

جدا از قیمت مانتو که گران است، قیمت کت و شلوار و حتی کت تک هم بالاست، قیمت کت تک در خیابان ولیعصر، باب همایون و … از 500، 600 هزار تومان شروع می شود و تا 5 میلیون تومان هم می رسد.

اما اگر به دنبال خرید کت و شلوار هستید باید حداقل 1 میلیون و 500 برای خرید کنار بگذارید، البته قیمت کت و شلوار برندهای خاص به 15 تا 20 میلیون تومان هم می رسد.

پوشاک بچه گانه

خرید لباس برای بچه ها همواره یکی از لذت بخش ترین خریدهای نوروزی خانواده ها بوده که در سال های اخیر به دلیل گرانی، بار سنگینی را بر دوش خانواده ها تحمیل کرده است.

قیمت لباس بچه گانه در بازار دست کمی از بزرگسالان ندارد، لباس های دخترانه از 200 هزار تومان شروع می شود و تا 1 میلیون تومان هم می رسد، لباس های پسرانه هم که اغلب ترکیبی از شلوار و بلوز است، با قیمت های بالا در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

یک دست شلوار برای پسربچه 7، 8 ساله از حدود 150 هزار تومان می شود و تا یک میلیون تومان هم می رسد این موضوع درباره قیمت بلوز پسرانه هم صادق است و قیمت ها از 200 ، 300 هزار تومان شروع می شود و گاه تا 2 ،1 میلیون تومان هم عرضه می شود.

دلیل گرانی

حالا که بررسی ها حکایت از قیمت های سرسام آور پوشاک در بازار دارد، بهتر است به دلیل این گرانی ها بپردازیم، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران می‌گوید: گرانی بالای 60 درصد پوشاک در سالجاری به دنبال تولید گران پوشاک زنانه و مردانه با افزایش 40 درصدی قیمت مواد اولیه بوده است.

حسین آقاکوچکی، با بیان اینکه پوشاک از اولویت سبد کالایی نوروز خارج شده، اظهار می کند: به طور کلی سبد کالای مردم در نوروز به شدت کوچک و پوشاک تقریباً از اولویت نوروز خارج شده است. حتی لباس بچه گانه که همیشه پر رونق‌ترین رسته در شب عید بود، امسال وضعیت خوبی ندارد.

او می گوید: گرانی اصلی از این به بعد خود را نشان می دهد، چرا که بازرگان توان واردات مواد اولیه را ندارد و از طرف دیگر نمی خواهد انبارهایشان خالی از اجناس شود، پس ترجیح می دهد جنس ها را دپو نگه دارد و همین موضوع به افزایش قیمت ها منجر می شود.

آقاکوچکی ادامه می دهد: عدم نقدینگی لازم جهت تولید، مشکل اساسی تولید کنندگان و فروشندگان البسه مورد نیاز مردم شده است.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک دوخته شهرستان اصفهان معتقد است که امسال قیمت پوشاک در عید نوروز ثابت و بدون کاهش یا افزایش است اما همه مردم همچنان به دلیل قیمت های بالا رغبتی برای خرید زیاد ندارند.

فارغ از اظهارات متناقض فعالان و مسوولان حوزه پوشاک درباره افزایش قیمت ها، بررسی میدانی بازار نشان داد که قیمت پوشاک در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و بالابودن قیمت ها کار را برای خانواده ها سخت کرده و شیرینی عید را برای بسیاری از آنها تلخ کرده است.

برهمین اساس باید راهکاری برای کنترل قیمت ها اندیشیده و رونق به بازار راکد پوشاک بازگردانده شود، کارشناسان و فعالان حوزه پوشاک معتقدند که می توان با تحریک تقاضا شرایط فعلی این بازار را بهبود بخشید، مثلا می‌توان جریان خرید اعتباری پوشاک را به ویژه برای کارمندان دولت راه اندازی کرد یا جشنواره فروش نوروزی راه انداخت که به نوعی روش تحریک تقاضا است.

همچنین باید به دنبال اجرای راهکارهای بلندمدتی همچون فراهم آوردن زیرساخت هایی برای احیای بخش صنعت نساجی و پوشاک کشور هم باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید