قوانین و مقررات ثبت انواع دامنه های اینترنتی در ایران

    کد خبر :157313

طبق ضوابط و قوانین موجود در ایران، ثبت برخی دامنه های اینترنتی ممنوع است. بر این اساس، دامنه‌هایی با نام‌های ایران، اسامی استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها و کد آن‌ها ممنوع اعلام شده است. همچنین اگر دامنه‌ای که قصد ثبت آن را دارید مشابه یا مربوط به موسسه یا شرکت خاصی باشد و یا ثبت آن‌ها مغایرتی با قوانین جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، پس از ثبت دامنه توسط شما، وضعیت این دامنه (Status) به حالت In Progress در می‌آید و ایمیلی با این مضمون برایتان ارسال خواهد شد:

پس از دریافت این ایمیل، در صورتی که باز هم به ثبت دامنه مربوطه اصرار داشته باشید، با توجه به قوانین و ضوابط موجود باید در پاسخ ایمیل دریافت شده بنویسید از مقررات اطلاع کامل دارید و هرگونه مسئولیت حقوقی در قبال ثبت و استفاده از این دامنه را قبول می‌کنید. لازم است توجه داشته باشید که ممکن است دامنه ثبت شده شما در آینده مشمول قوانین مذکور بشود.

همین‌طور برای دامنه های اینترنتی که به نام خاص یا نام شرکتی شباهت دارد، اگر پیش از تاسیس یا ثبت رسمی شرکت مذکور توسط شما ثبت شده باشد، آن شرکت یا موسسه نمی‌تواند ادعایی در رابطه با دامنه مربوطه داشته باشد، مگر این که ثابت کنند دامنه مذکور در جهت سوءاستفاده یا ضرر مالی به شرکت توسط شما ثبت شده است و در این صورت، دامنه مورد دعوای شرکتی قرار خواهد گرفت.
ثبت دامنه های اینترنتی برای سازمان‌های مختلف

اگر یک موسسه، شرکت، اداره، دانشگاه و یا هر سازمان دیگری، سفارش ثبت دامنه درجه 3 را به شما دهد، ضمن رعایت قوانین ذکر شده در مورد دامنه‌های درجه 3 و اخذ مجوزهای لازم در این زمینه، لازم است از طرف موسسه یا سازمان مذکور، نامه‌ای رسمی در سربرگ آن موسسه و با مهر و امضای آن به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی – واحد ثبت دامنه به نشانی تهران، ضلع جنوبی میدان شهید باهنر (نیاوران)، مرکز تحقیقات فیزیکی نظری و ریاضیات، ساختمان ثبت دامنه یا شماره فکس 22295700-021 و یا ایمیل info@nic.ir ارسال کرده و شما را به عنوان نماینده ثبت دامنه معرفی کند تا مجوز لازم برای ثبت و تایید دامنه به شما داده شود.

قوانین ثبت دامنه های اینترنتی درجه 1 و درجه 2 با پسوند ir

شرایط ثبت دامنه با پسوند ir به شرح زیر اعلام شده است:

حداقل طول دامنه باید 3 حرف و حداکثر 63 حرف باشد و تنها استفاده از حروف انگلیسی و ارقام و نشانه (-) مجاز خواهد بود. اگر قصد ثبت دامنه‌ای با مفهوم مذهبی خاص داشته باشید، مجوز کتبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد نیاز است.
ثبت دامنه‌هایی که فعالیت‌های غیرقانونی را تداعی کند و یا با قوانین مغایرت داشته باشد به کلی ممنوع است. همچنین ثبت دامنه های اینترنتی با نام پسوندهای عمومی مانند pro ، org ، net ، name ، museum ، mil ، int ، info ، gov ، edu ، coop ، com ، biz ، arpa و aero نیز ممنوع اعلام شده است.
ثبت دامنه با نام‌های مرتبط با اینترنت نیز جزو لیست ممنوعه قرار گرفته است. فهرست این نام‌ها را می‌توانید از سایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در بخش قوانین و مقررات مشاهده کنید.
ثبت دامنه با نام‌های ایران، اسامی استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها، کد آن‌ها، اسامی ملی مانند نام مشاهیر، اماکن عمومی و وقایع ملی تنها با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجاز بوده و ارائه آدرس دقیق پستی و کد پستی 10 رقمی برای ثبت دامنه الزامی است.
دامنه با پسوند co.ir. مخصوص شرکت‌های تجاری ثبت شده است و ضمن صادق بودن قوانین مندرج در بخش دامنه ir. در این باره، ارائه کپی روزنامه رسمی شرکت نیز الزامی است.
دامنه با پسوند ac.ir. مخصوص موسسه‌های آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و برای ثبت آن علاوه بر رعایت قوانین ذکر شده در بخش دامنه ir. باید کپی مجوز نیز ارائه شود.
دامنه با پسوند id.ir. مخصوص اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و برای ثبت آن، ارائه تصویر شناسنامه متقاضی و رعایت قوانین مندرج در بخش دامنه ir. لازم است.
برای ثبت دامنه با پسوند net.ir. که مخصوص شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شبکه و ISPهاست، ارائه کپی مجوز ISP الزامی است. همچنین جهت ثبت دامنه با پسوند gov.ir. که مخصوص بخش‌های اجرایی موسسه‌ها و وزارتخانه‌ها است، ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی خواهد بود. دامنه‌های با پسوند org.ir. نیز مخصوص شرکت‌های غیرانتفاعی، انجمن‌های علمی، موسسه‌های بین المللی ثبت شده و مواردی از این دست بوده و برای ثبت آن، علاوه بر رعایت قوانین مندرج در بخش دامنه ir. باید کپی روزنامه رسمی موسسه را نیز ارائه کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید