قطعی برق و رژه مسئولان وزارت نیرو روی اعصاب و روان مردم/ چرا در مدیریت مصرف برق اینقدر آشفته عمل می شود؟

    کد خبر :811606

مدت ها پیش و در همان روزهایی که در فصل سرد سال به دلیل افزایش مصرف برق، مسئولان به ناچار شهر را با خاموشی های شبانه مواجه کردند، این نگرانی وجود داشت که در فصل گرم سال شرایط بغرنج و اسفناکی پیش روی شهروندان ایرانی قرار داشته باشد. به ویژه به این دلیل که می دانیم سال آبی خوبی را سپری نمی کنیم و مخازن بسیاری از سدهای کشور خالیست.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– چند روزی است که قطعی مکرر و بدون اطلاع قبلی برق در سراسر کشور به ویژه کلانشهرهایی چون تهران به یک مشکل بزرگ برای مردم تبدیل شده است. کار و کسب بسیاری از شهروندان به واسطه این قطعی های مکرر با مشکل رو به رو شده و گرمای زیاد هوا نیز امان مردم را بریده است.

پس از خاموشی‌های پراکنده در تهران سرانجام اولین جداول خاموشی تهران منتشر شد و مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت توزیع برق از جزئیات خاموشی‌ها مطلع شوند.

شرکت توزیع برق تهران بزرگ نیز در این راستا اعلام کرد که تمامی ظرفیت‌های فنی و کارشناسی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به منظور جلوگیری از بروز هرگونه خاموشی به کار گرفته شده است.

با این حال از آن جا که موفقیت در این مهم، جز با همکاری همه جانبه مشترکان، امکان پذیر نیست در صورت بروز هرگونه مشکل در تامین برق پایتخت به منظور جلوگیری از بروز قطعی گسترده، اقدام به اعمال خاموشی کنترل شده خواهد شد. خواهشمند است با حداکثر صرفه جویی در مصرف برق، ما را در تامین برق تهران بزرگ یاری کنید.

اول خرداد 1400 سخنگوی صنعت برق کشور در خصوص کمبود برق و جیره بندی آن در برخی از نقاط کشور توضیحاتی را در اختیار رسانه ها قرار داد. 

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور گفت: با توجه به کاهش بارندگی و کمبود نیروگاه‌های برق آبی برای تولید برق اقداماتی برای رفع محدودیت برق صورت گرفته است، به طوری که هر استانی که بیشتر از سقف تعیین شده برق مصرف کند با قطعی برق روبه‌رو خواهد شد تا شرایط برق رسانی برای سایر کشور فراهم شود.

او ادامه داد: استان‌هایی که مدیریت مصرف را رعایت کنند، محدودیت نخواهند داشت، ولی در حال حاضر برای دو استان البرز و خراسان رضوی جداول خاموشی‌های برنامه ریزی شده منتشر شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول انتشار و اعلام جداول خاموشی‌های برنامه ریزی شده در سایر استان‌ها، در انتظار تصمیم گیری است.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: یکی از عوامل رفع محدودیت شناسایی و جمع آوری مراکز غیر مجاز رمز ارز است، قطعا برق یکی از نیاز‌های ضروری مردم است و قطع بدون اطلاع آن تبعات زیادی به دنبال دارد، هرچند که تا کنون دو استان کشور اقدام به انتشار جداول خاموشی کردند، اما لازم است صنعت برق فکر اساسی در مورد این مسئله داشته باشد و حداقل خاموشی بدون اطلاع قبلی را اعمال نکند.

او در خصوص نحوه ساعات کاری ادارات هم گفت: در حال حاضر این طرح در چندین استان کشور اجرا شده است و در تهران هم اگر تراز تولید کمتر از مصرف باشد در روز‌های آینده اجرایی خواهد شد.

با این همه بررسی ها نشان می دهد میزان مصرف برق روزانه در ایران از مرز 50 هزار مگاوات عبور کرده و این در حالی است که توان کشور در تولید روزانه برق تنها 60 هزار مگاوات است.

از سویی نیز خالی بودن درصد قابل توجهی از مخازن سد کشور این نگرانی را به وجود آورده است که در هفته های آینده قدرت و توان نیروگاه های برقابی کشور حتی به صفر رسیده و مشکلات در این زمینه تشدید شود.

همه این ها در حالی است که مشاهده می کنیم به صورت رسمی و غیر رسمی خبرهایی مبنی بر شدت گرفتن استخراج ارز دیجیتال آن هم در قالب مزارع در اقصی نقاط کشور منتشر می شود.

مزارعی که گاهاً مدیران و مسئولان استانی و محلی نیز از آنها حمایت می کنند و حالا اصلاً آماری مبنی بر میزان و اثر آن بر افزایش مصرف برق منتشر نمی شود اما عموم مردم به این باور رسیده اند که این مسئله در کاهش توان کشور در تأمین برق به شدت موثر بوده است.

گزارش های میدانی نشان می دهد که در کلانشهرها امان مردم بابت این قطعی ها بریده است. در برخی مناطق شهر تهران در یک روز سه بار برق قطع می شود و این در حالی است که بر اساس برنامه بندی ها حداکثر باید 2 ساعت برق می شد.

از سویی نیز در برخی مناطق تهران بر اساس جدول زمان بندی اعلام شده برق قطع نمی شود و این موضوع مردم را به شدت عصبانی و ناراحت کرده است.

ترافیک در چهارراه های شهر تهران که حاصل از کار افتادن چراغ های راهنمایی است و نیز معتل شدن چند ساعته مردم ادارات و بانک ها از دیگر پیامدهای تخلی است که این روزها گربیان مردم را گرفته است.

در برخی گزارش ها آمده بود که بسیاری از شهروندان به دلیل عدم اطلاع از زمان دقیق قطعی برق در آسانسورها گرفتار می شوند و برای نجات آنها بعضاً نیروهای آتش نشانی وارد عمل شده اند.

همه این گرفتاری و مشکلات در حالی است که می دانیم با کمی مدیریت در مصرف، پیش بینی این رویه پش آمده و نیز تلاش برای افزایش ظرفیت تولید برق در سال های گذشته می توانست شرایط را از این شرایط اسفناک خارج کند.

بماند که می دانیم بخشی از ظرفیت برق کشور نیز به صورت سالانه به کشورهای همسایه صادر می شود و این در حالی است که حالا ما خودمان به شدت به برق نیاز داریم.

مجموع آنچه گفته شد سبب شده تا روزهای خوبی پیش روی هموطنانمان قرار نداشته باشد و بیم آن داریم که به واسطه در پیش بودن روزهای گرم سال این شرایط بدتر شود. با این همه امید داریم مسئولان مربوطه هر چند دیر بتوانند از پس انبوه مشکلات برآیند و اتفاق های مدیریتی خوبی در این حوزه رقم بخورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید