قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام تصویب شد/ 26 رای موافق، 2 مخالف و 5 ممتنع

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۲۸
    کد خبر :953899
قطعنامه شورای حکام علیه ایران

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند.

این شورا خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل شده است.

چین و روسیه با این قطعنامه مخالفت کردند.

قطعنامه یادشده «ضروری و فوری می‌داند» که ایران بدون تأخیر «توضیحات فنی موجهی» را درباره ادعاهای مطرح شده و همچنین امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» فراهم کند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در حساب کاربری خود در توییتر خبر داد که این قطعنامه با ۲۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب این شورای ۳۵ عضوی رسیده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در جلسه غیرعلنی شورای حکام آژانس نوشته قطعنامه مذکور از ایران می‌خواهد فوراً با تحقیقات آژانس اتمی در خصوص ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه مکان اعلام‌نشده در ایران همکاری کند.

در پیش‌نویس این قطعنامه از ایران خواسته شده به درخواست‌های آژانس درباره سه مکان ادعایی پاسخ ضروری و فوری بدهد. این پیش‌نویس همچنین ایران را به عدم همکاری کافی در خصوص وجود ذرات اورانیوم در سه مکان اعلام نشده متهم کرده و عنوان می‌کند که ایران در راستای اجرای وظایف قانونی خود و بدون تاخیر بایستی اقداماتی را صورت دهد.

این دومین بار است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای در خصوص این موضوع صادر می‌کند. قطعنامه پیشین ۱۸ خردادماه به تصویب این شورا رسیده بود. آن قطعنامه با ۳۰ رأی موافق٬ ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع به تصویب رسیده بود. اولیانوف از اینکه تعداد موافقان قطعنامه فعلی نسبت به قطعنامه قبلی کاهش یافته استقبال کرد.

دیپلمات روسیه‌ای در توییتر نوشت:

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همین الان قطعنامه در خصوص ایران را با ۲۶ رأی موافق٬ ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب رساند. از نقطه نظر روسیه، بهتر از ماه ژوئیه است که قطعنامه مشابه ۳۰ رأی موافق کسب کرده بود.

ایران در واکنش به قطعنامه مصوب در خردادماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را متوقف کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید