قرارداد ایران و ژاپن برای کاهش آلودگی هوا

    کد خبر :111794

قرارداد چهارساله همکاری ایران و ژاپن برای کاهش آلودگی هوای تهران امضا شد. «وحید حسینی»، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پس از امضای قرارداد دوجانبه، در نشست خبری با حضور نمایندگان سازمان‌ همکاری‌های ژاپن در ایران (جایکا) گفت: برای کاهش آلودگی هوای تهران این قرارداد منعقد شده تا همکاری‌های علمی، فنی، آموزشی و تجهیزاتی بین این دو کشور صورت گیرد.

مجری این قرارداد در دولت ایران، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، وابسته به شهرداری تهران و مجری این قرارداد در دولت ژاپن، جایکاست.

به گفته حسینی، مذاکرات قرارداد همکاری بین ایران و ژاپن در راستای کاهش آلودگی هوای تهران دو سال طول کشیده است. این پروژه در بازه‌ای چهارساله انجام خواهد شد که در آن کارشناسان و متخصصان ژاپنی با کارشناسان و متخصصان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و اداره کل محیط زیست استان تهران همکاری خواهند داشت. بر اساس قرارداد، منابع اصلی آلودگی هوای تهران شناسایی و سهم‌بندی آلاینده‌ها به طور دقیق انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تأکید کرد: امیدواریم در پایان چهار سال در زمینه سیاست‌گذاری و وضع قوانین کاهش آلودگی هوا نیز موفقیت‌هایی داشته باشیم. حسینی در مورد هزینه اجرای پروژه کاهش آلودگی هوای تهران اظهار کرد: هزینه‌ای که طرف ژاپنی برای اجرای این قرارداد می‌پردازد، هفت‌ میلیون دلار در چهار سال برآورد شده است. این کمک مالی به طور بلاعوض از سوی دولت ژاپن پرداخت خواهد شد.

در اجرای این پروژه طرف ایرانی هیچ هزینه‌ای متقبل نمی‌شود. وی تأکید کرد: امیدواریم در پایان دوره چهارساله اجرای پروژه علاوه بر شناسایی دقیق آلاینده‌های هوای تهران بتوانیم متخصصان ایرانی در زمینه مقابله با آلودگی هوا را تربیت کنیم. تربیت کارشناسان و متخصصان ایرانی به‌عنوان یک هدف جانبی در این پروژه دنبال خواهد شد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه اظهار کرد: امیدواریم با کمک اداره کل محیط زیست استان تهران بتوانیم دستاوردهای این پروژه را به سایر کلان‌شهرهای کشور که با آلودگی هوا درگیر هستند انتقال دهیم.

حسینی همچنین از انتقال تجهیزات و تکنولوژی به کشور خبر داد و گفت: در دو سال گذشته که مذاکرات پروژه انجام می‌شد، درباره کمک تجهیزاتی دولت ژاپن نیز مذاکره کردیم. ارائه تجهیزات از سوی دولت ژاپن در کابینه این کشور به تصویب رسیده است و منتظر هستیم بعد از عقد قرارداد جداگانه بین شهرداری تهران و دولت ژاپن تجهیزات آنالیز هوا وارد کشور شود. دولت ژاپن برای انتقال این تجهیزات ١٢,٥ تا ۱۳‌ میلیون دلار هزینه خواهد کرد. وی با بیان اینکه بازه چهارساله برای انجام پروژه کاهش آلودگی هوا بازه‌ای طولانی‌مدت نیست، تأکید کرد: معمولا پروژه‌های کاهش آلودگی هوا در دنیا به‌طور ۱۰ تا ۲۰ ساله انجام می‌شوند، بنابراین چهار سال زمان زیادی برای انجام چنین پروژه‌ای نیست.

رئیس دفتر سازمان‌ همکاری‌های ژاپن در ایران (جایکا) نیز با اشاره به اینکه پروژه همکاری ایران و ژاپن در زمینه کاهش آلودگی هوا در قالب کمک‌های رسمی توسعه‌ای انجام می‌شود، اظهار کرد: در این پروژه متخصصان و کارشناسان ژاپنی دانش و تجربه خود را در زمینه کاهش آلودگی هوا در اختیار متخصصان ایرانی قرار خواهند داد.

«یوکیهارو کوبایاشی» اظهار کرد: امیدواریم در چهارسال آینده بتوانیم با حمایت‌های «جایکا» ظرفیت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را تقویت کنیم و شناسایی منابع آلاینده را به دقت انجام دهیم همچنین امیدواریم با سیاست‌هایی که دولت ایران در پیش می‌گیرد، کاهش آلودگی هوای تهران محقق شود.

کوبایاشی تأکید کرد: تنها تلاش «جایکا» و دولت ایران موجب کاهش آلودگی هوای تهران نمی‌شود، بلکه مردم نیز باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم با تلاش جمعی، بهبود شرایط هوای تهران را محقق کنیم. در همین چارچوب «جایکا» حمایت‌های خود را از دولت ایران تقویت می‌کند و از فعالیت‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حمایت مستمر خواهد کرد. وی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم در پایان دوره چهارساله شاهد این باشیم که این پروژه بخشی از آلودگی هوا را کاهش داده باشد.

رئیس دفتر سازمان‌ همکاری‌های ژاپن در ایران با اشاره به اینکه هدف اصلی پروژه همکاری علمی، فنی و آموزشی کاهش هوای تهران، تقویت ظرفیت‌هاست، گفت: دولت ژاپن سعی دارد تجربه‌های خود را با سازمان‌های مختلف ایران در زمینه کاهش آلودگی هوا به اشتراک بگذارد. امیدواریم بر اساس مطالعاتی که انجام می‌شود، بهترین سیاست‌ها برای کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شود. کوبایاشی تأکید کرد: با اجرای این پروژه قرار نیست همه مشکلات حل شوند، اما امیدواریم تا حدی بر کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار باشد. این پروژه می‌تواند نقطه شروعی برای پیداکردن راه‌حل نهایی کاهش آلودگی هوا باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید