قبل از آزمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم؟

    کد خبر :1004000

پاپ اسمیر که به آن تست پاپ نیز می‌گویند، یک روش غربالگری سرطان دهانه رحم بوده که وجود سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی را روی دهانه رحم شما آزمایش می کند.

در طول این روش، سلول‌های دهانه رحم به آرامی خراشیده شده و از نظر رشد غیرطبیعی بررسی می‌شوند. این روش در مطب پزشک متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود. انجام این روش درمانی ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما معمولاً درد طولانی مدت ایجاد نمی‌کند.

چرا پاپ اسمیر انجام می‌شود؟

پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده شده و معمولاً همراه با معاینه لگن انجام می‌شود. در زنان بالای 30 سال، تست پاپ ممکن است با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که یک عفونت مقاربتی رایج بوده و می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، ترکیب شود. در برخی موارد، آزمایش HPV ممکن است به جای آزمایش پاپ اسمیر انجام شود.

چه افرادی باید پاپ اسمیر انجام دهند؟

شما و پزشکتان می‌توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی برای شروع آزمایش پاپ مناسب است و هر چند وقت یکبار باید این آزمایش را انجام دهید؛ اما به طور کلی، متخصصین زنان توصیه می‌کنند که آزمایش پاپ اسمیر را از 21 سالگی شروع کنید.

هر چند وقت یک بار باید پاپ اسمیر را تکرار کرد؟

پزشکان معمولاً تکرار تست پاپ اسمیر را هر سه سال یک بار برای زنان 21 تا 65 ساله توصیه می‌کنند. اگر این روش با آزمایش HPV همراه باشد، زنان 30 ساله و بالاتر نیز می‌توانند هر پنج سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند یا ممکن است به جای آزمایش پاپ، آزمایش HPV را در نظر بگیرند.

اگر فاکتورهای خطر خاصی دارید، پزشک ممکن است بدون در نظر گرفتن سن شما انجام آزمایش پاپ اسمیر مکرر را توصیه کند. این عوامل خطر عبارتند از:

♦ تشخیص سرطان دهانه رحم (چرا که پاپ اسمیر سلول‌های پیش سرطانی را تشخیص و نشان می‌دهد.)

♦ قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) قبل از تولد

♦ عفونت HIV

♦ تضعیف سیستم ایمنی به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا مصرف مزمن کورتیکواستروئید

♦ سابقه سیگار کشیدن

شما و پزشکتان می توانید در مورد مزایا و خطرات تست پاپ اسمیر صحبت کنید و بر اساس عوامل خطر تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما بهترین انتخاب و گزینه است.

چه افرادی می‌تواند به توقف روتین انجام آزمایش پاپ اسمیر فکر کنند؟

در شرایط خاص، یک بیمار و پزشک او ممکن است تصمیم به پایان دادن به انجام تست پاپ بگیرند، مانند:

♦ بعد از هیسترکتومی کامل (برداشتن رحم از جمله دهانه رحم) از پزشک خود بپرسید که آیا نیاز به ادامه دادن آزمایش پاپ اسمیر دارید یا خیر.

♦ اگر هیسترکتومی شما برای یک بیماری غیرسرطانی مانند فیبروم رحم انجام شده باشد، ممکن است بتوانید آزمایش پاپ اسمیر را قطع کنید.

♦ اگر هیسترکتومی شما برای یک بیماری پیش سرطانی یا سرطان دهانه رحم باشد، ممکن است پزشک ادامه آزمایش پاپ را توصیه کند.

♦ سن بالاتر. پزشکان عموماً موافقند که اگر آزمایش‌های قبلی سرطان دهانه رحم منفی بود، زنان پاپ اسمیر را در سن ۶۵ سالگی متوقف کنند.

گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید. با هم می‌توانید بر اساس عوامل خطر خود تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما بهترین است. اگر چندین شریک جنسی دارید، پزشک ممکن است ادامه آزمایش پاپ را به شما توصیه کند.

آماده سازی برای انجام تست پاپ اسمیر

سوال بسیاری از خانم‌ها این است که چگونه برای آزمایش پاپ اسمیر آماده شویم؟

شما می توانید با معاینه سالانه زنان خود برای انجام آزمایش پاپ اسمیر برنامه ریزی کنید یا یک قرار جداگانه با متخصص زنان خود درخواست کنید. پاپ اسمیر توسط اکثر طرح‌های بیمه پوشش داده می‌شود؛ اگرچه که نیاز به پرداخت هزینه ویزیت پزشک خواهید داشت. با اینحال این مورد را با بیمه طرف قرارداد خود چک کنید.

پیشنهاد: آزمایش کراتین خون و تفسیر آن

اگر در روز آزمایش پاپ اسمیر پریود هستید، ممکن است پزشک بخواهد که آزمایش را مجدداً برنامه‌ریزی کند. علت این موضوع این است که امکان کاهش دقت آزمایش در این مورد وجود دارد.

سعی کنید روز قبل از آزمایش از داشتن رابطه جنسی، دوش گرفتن و استفاده از محصولات اسپرم کش خودداری کنید زیرا ممکن است در نتایج شما اختلال ایجاد کنند.

در بیشتر موارد، انجام تست پاپ اسمیر در 24 هفته اول بارداری بی خطر است. پس از آن نیز آزمایش ممکن است کمی دردناک‌تر باشد. همچنین باید تا 12 هفته پس از زایمان صبر کنید چرا که در این زمان دقت نتایج افزایش خواهد یافت.

از آنجایی که اگر بدن شما آرام است، تست پاپ اسمیر راحت‌تر انجام می‌شود، بهتر است که آرامش خود را حفظ کرده و در طول این آزمایش نفس عمیق بکشید.

برای انجام دقیق‌ترین تست پاپ اسمیر، پزشکان توصیه می‌کنند که مراحل زیر را از 48 ساعت قبل از آزمایش شروع کنید:

♦ رابطه جنسی نداشته باشید و از روان کننده ها استفاده نکنید.

♦ از اسپری یا پودر در نزدیکی واژن استفاده نکنید.

♦ هیچ چیزی از جمله تامپون، دارو، کرم و شیاف را وارد واژن نکنید.

♦ واژن را با آب، سرکه یا مایعات دیگر (دوش) شستشو ندهید.

روش پاپ اسمیر

معاینه حدود 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد، اما برای آزمایش پاپ اسمیر واقعی فقط چند دقیقه زمان لازم است. این آزمایش در مطب یا کلینیک زنان شما انجام می‌شود.

بیشتر بدانید : آزمایش کلیه در برگه آزمایش چیست؟

روی یک میز دراز می‌کشید و پاهای خود را محکم در رکاب قرار می دهید. شما پاهای خود را باز می‌کنید و پزشک یک ابزار فلزی یا پلاستیکی (اسپکولوم) را در واژن شما قرار می‌دهد. آنها آن را به گونه‌ای باز می‌کنند که دیواره‌های واژن را گشاد کند. این موضوع به آن‌ها اجازه می دهد تا دهانه رحم شما را ببینند. پزشک شما از یک سواب برای نمونه برداری از سلول‌های دهانه رحم استفاده خواهد کرد. پس از آن هم سواپ را در یک ماده مایع در یک شیشه کوچک قرار می دهند و آن را برای بررسی به آزمایشگاه می‌فرستند. توجه کنید که به طور کلی تست پاپ ضرری ندارد، اما ممکن است کمی فشار یا درد را در طول این تست احساس کنید.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر به چه معناست؟

دو نتیجه ممکن برای آزمایش پاپ اسمیر وجود دارد: طبیعی یا غیر طبیعی.

1)پاپ اسمیر معمولی یا طبیعی

اگر نتایج شما طبیعی است، به این معنی است که هیچ سلول غیر طبیعی شناسایی نشده است. گاهی اوقات به نتایج عادی، منفی نیز گفته می‎‌شود. اگر نتایج شما طبیعی باشد، احتمالا تا سه سال دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر نخواهید داشت.

2)پاپ اسمیر غیر طبیعی

اگر نتایج آزمایش غیرطبیعی باشد، به این معنی نیست که شما سرطان دارید. این به سادگی به این معنی است که سلول های غیر طبیعی روی دهانه رحم شما وجود دارد که برخی از آن‌ها می توانند پیش سرطانی باشند. چندین سطح از سلول های غیر طبیعی وجود دارد که عبارتند از:

♦ آتیپی

♦ خفیف

♦ در حد متوسط

♦ دیسپلازی شدید

♦ سرطان درجا

سلول‌های غیرطبیعی خفیف‌تر از ناهنجاری‌های شدید شایع‌تر هستند.

بسته به آنچه که نتایج آزمایش نشان می‌دهد، پزشک ممکن است توصیه کند:

♦ افزایش دفعات آزمایش پاپ اسمیر

♦ مشاهده بافت دهانه رحم با روشی به نام کولپوسکوپی

در طول معاینه کولپوسکوپی، پزشک از نور و بزرگنمایی استفاده می‌کند تا بافت‌های واژن و دهانه رحم را واضح‌تر ببیند. در برخی موارد، آن‌ها همچنین ممکن است نمونه‌ای از بافت دهانه رحم را در روشی به نام بیوپسی بگیرند.

نتایج چقدر دقیق هستند؟

تست پاپ بسیار دقیق است. غربالگری منظم پاپ میزان سرطان دهانه رحم و مرگ و میر را حداقل 80 درصد کاهش می‌دهد. این تست ممکن است ناراحت کننده و دردناک باشد، اما ناراحتی مختصر می‌تواند به محافظت از سلامت شما کمک زیادی کند. توصیه ما به شما این است که حتما برنامه ریزی مناسبی برای مراجعه به پزشک زنان داشته باشید.

منبع

https://doctoreto.com/blog/topics/check-up/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید