قانون تابعیت اصلاح می‌شود/آزادی نیمی از زندانیان کشور با کاهش عناوین مجرمانه

  • اجتماعی
  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۲۱
    کد خبر :285589

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح اصلاح قانون تابعیت در کمیته حقوق بین‌الملل این کمیسیون خبر داد و گفت که در این طرح پیش‌بینی شده هر شخصی مادر ایرانی داشت، بتواند تابعیت ایران را بگیرد.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی درباره طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها که در دست بررسی کارگروه حقوق جزای کمیسیون قضایی قرار دارد اظهار کرد: این طرح در اصل طرح کاهش عناوین مجرمانه است که در دست بررسی کمیسیون قضایی قرار دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: خیلی از جرایمی که برایشان زندان پیش‌بینی شده، در اصل نیازی به مجازات زندان ندارد زیرا در حد یک تخلف و جریمه نقدی است اما قضات بیشتر تمایل دارند حکم به زندان بدهند.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، بسیاری از مواردی که به‌عنوان جرم پیش‌بینی شده، در اصل یک تخلف است اما در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای شده که همین موارد، زندان‌های ما را پر کرده است.

نوروزی در پاسخ به این سؤال که در صورت تصویب این طرح و تبدیل آن به قانون، چه‌تعداد از عناوین مجرمانه کاسته می‌شود اظهار کرد: در صورتی که این طرح به قانون تبدیل شود، نیمی از زندانیان کشور آزاد می‌شوند زیرا در حال حاضر حدود دو هزار عنوان مجرمانه داریم که زندان‌ها را پر کرده است. ما معتقدیم جرایم درجه هفت و هشت، جرم نیست و جزو تخلفات است. حتی مسائل مربوط به دوایر دولتی مثل وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست تخلف است و جرم نیست و باید متخلفان جریمه شوند و زندان‌ها برای این موارد معنا ندارد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری درباره طرح اصلاح قانون تابعیت نیز گفت: در این طرح بحث آن است که کسانی که مادر ایرانی دارند، بتوانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند، در حال حاضر به این نحو است که اگر کسی مادر ایرانی داشته باشد و بخواهد تابعیت ایران را بگیرد باید دولت متبوع او، تابعیتش را حذف کند تا بتواند تابعیت ایرانی بگیرد.

به گزارش تسنیم ،نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان با بیان اینکه طبق قانون اساسی هر شخص ایرانی می‌تواند فقط یک تابعیت داشته باشد افزود: طرح مزبور در کمیته حقوق بین‌الملل در حال بررسی است اما قطعاً شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد زیرا ایراد قانون اساسی دارد. نمی‌شود ما به کسی امکانات ایران و یارانه بدهیم و شخص تابعیت کشور دیگر را هم داشته باشد. معتقدم باید طرح اصلاح قانون تابعیت به‌گونه‌ای مورد بررسی قرار گیرد که ایراد قانون اساسی رفع شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید