قانون‌شکنی ترامپ بی‌پایان است

    کد خبر :749301

نیکولاس کریستف نویسنده آمریکایی در مقاله ای تحت عنوان «قانون شکنانی که ترامپ آنها را دوست دارد» نوشت: کاخ سفید تحت ریاست ترامپ به رغم ادعاهایش درباره برقراری نظم و قانون با جنایتکاران در ارتباط است.

نویسنده به بی تفاوتی دولت ترامپ در قبال کسانی که در مدارس آمریکا تیراندازی می کنند پرداخته و می نویسد ترامپ این گروه از قانون شکنان آشکار را نادیده می گیرد.

به اعتقاد نویسنده، ترامپ همچنین نقض قانون «هچ» در آمریکا را نادیده می گیرد.

هچ قانون فدرال در آمریکا است که در سال ۱۹۳۹میلادی و در هفتاد و ششمین کنگره ایالات متحده آمریکا به تصویب رسید. این قانون نام خود را از کارل هچ، سناتور پیشنهادکننده آن گرفته است.

براساس قانون هـَچ، به جز رئیس جمهور، معاون او و شماری از مقام‌های بلندپایه مشخص، مابقی کارکنان امور اجرایی در اداره‌های دولت فدرال، از دخالت در امور سیاسی از جمله استفاده از موقعیت دولتی برای نفوذ در انتخابات، اشتغال در مناصب مرتبط با انتخابات، شرکت در مبارزه‌های سیاسی و جمع‌آوری کمک نقدی برای نامزدها یا احزاب سیاسی، منع می‌شوند.

ترامپ در گردهماییی جمهوریخواهان تصویری از به اصطلاح «آمریکای بایدن» را به نمایش گذاشته که صحنه هایی از آتش در خیابان ها را نشان می داد. بعدها معلوم شد که این خیابان ها متعلق به بارسلون اسپانیا هستند و آمریکای بایدن یا اصلا آمریکا نبودند. این یکی دیگر از مجموعه دروغهای ترامپ و کمپین انتخاباتی بود.

بر اساس گزارش واشنگتن پست؛ ترامپ از زمان روی کار آمدن ۲۰ هزار دروغ و اظهارات تحریف کننده مطرح کرده است.

نویسنده این مقاله خاطرنشان کرده که حتی اگر این تصاویر مربوط به آمریکا بود «آمریکای ترامپ» را به تصویر می کشید. اما ترامپ تلاش می کند از تاکتیک ارعاب مردم استفاده کند.

مایک پنس معاون ترامپ بعد از گردهمایی جمهوریخواهان که این تصاویر در آن نمایش داده شد به رای دهندگان هشدار داد: در آمریکایی جو بایدن احساس امنیت نخواهید کرد.

رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک به رای دهندگان گفت اجازه ندهید دموکرات ها بلایی را که بر سر نیویورک آوردند بر سر آمریکا بیاورند.

اما فقط ذکر این نکته کافی است که در شهر نیویورک در زمانی که جولیانی شهردار بود پایین ترین نرخ سالانه قتل ۶۴۹ مورد بود در حالی که سال گذشته تحت رهبری دموکرات ها این رقم ۳۱۹ مورد ثبت شد.

نویسنده افزود: به رغم ادعاهای اغراق آمیز ترامپ درباره «آنارشیست ها و هرج ومرج طلبان» تهدیدهای واقعی وجود دارد که ترامپ اهمیتی به آنها نمی دهد. تغییرات آب و هوایی افزایش آتش سوزی در جنگل ها، خشکسالی، تندبادها و سیل را به دنبال دارد. اکنون شیوع کرونا در آمریکا بیشترین آمار مرگ و ابتلا را دارد اما ترامپ به سادگی وانمود می کند که از شیوع ویروس جلوگیری کرده و استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی را به چالش می کشد.

ترامپ در سخنرانی سال ۲۰۱۶ خود گفته بود ابتدایی ترین وظیفه یک دولت دفاع از جان شهروندانش است هر دولتی که نتواند به این وظیفه عمل کند ارزش ادامه کار ندارد.

این موضوعی است که رای دهندگان به ترامپ باید مورد توجه قرار دهند: اشتباهات و اقدامات غیرقانونی او باعث مرگ ۱۸۰ هزار آمریکایی به خاطر ابتلا به کرونا شد.

تلاش سیاستمداران حامی ترامپ در نقض قانون هچ و ارعاب عمومی موضوع جدیدی نیست. دو سال پیش و همزمان با انتخابات میان دوره ای جمهوریخواهان تلاش کردند با جعل اخبار درباره حمله به کاروان مهاجران آمریکای مرکزی آرای مردم را کسب کنند؛ موضوعی که به محض پایان یافتن انتخابات به طور کلی فراموش شد.

«دنیل زیبلات» استاد دانشگاه هارواد و نویسنده کتاب «چگونه دموکراسی می میرد» گفت: این بازی قدیمی کمپین ترامپ است.

این استاد دانشگاه درباره این که تاکتیک هراس افکنی ترامپ و اطرافیانش باعث جلب آرای مردم شود ابراز تردید کرده اما نگران این است که «هراس افکنی» به فعال کردن هوادارانی منجر شود که با نقض قانون اسلحه به دست بگیرند.

اسناد مالی ترامپ سابقه طولانی از فرار مالیاتی را نشان می دهد

روزنامه نیویورک تایمز به تازگی فاش کرد که ترامپ در نخستین سال حضورش در کاخ سفید (۲۰۱۷) تنها ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده است.

این روزنامه بامداد دوشنبه همچنین نوشت؛ ترامپ در سال ۲۰۱۶ نیز که در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید، تنها ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده بود.

براساس این گزارش، ترامپ در ۱۰ سال از ۱۵ سال گذشته، مالیات پرداخت نکرده است زیرا وی در اغلب گزارش‌هایی که اعلام کرده، مدعی شده که زیان وی بیشتر از درآمدش بوده است.

ترامپ گزارش نیویورک تایمز را «اخبار جعلی» توصیف کرده و مدعیست مقدار هنگفتی مالیات پرداخت کرده است.

او در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید تاکید کرد که اظهارنامه مالیاتی اش را منتشر نخواهد کرد زیرا تحت ممیزی خدمات درامد داخلی است.

نیویورک تایمز در گزارشی در این زمینه نوشت: ترامپ اولین رئیس جمهور مدرنی است که علنا از پرداخت مالیات طفره رفته است و به عنوان رئیس جمهور وارد نبرد قانونی شدیدی برای خودداری از پرداخت مالیات و مخفی نگه داشتن اسناد مالیاتی اش به راه انداخته است.

دیوانعالی آمریکا در ژوئیه (تیر) گذشته حکمی را صادر کرد که به موجب آن اقدام رئیس جمهوری در جلوگیری از خواست وکلا برای دریافت اسناد مالیاتی اش را منع می کرد.

رکورد پیمان شکنی در دولت ترامپ

ترامپ از زمان روی کار امدن فهرست بلندی از موارد نقض مقررات و توافقات بین المللی را به ثبت رسانده است خروج از توافق هسته ای ایران، پیمان آب و هوایی، شورای حقوق بشر و قطع بودجه آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (انروا) تنها چند مورد از این فهرست است.

ترامپ به بهانه بد بودن توافق هسته ای ۸ می ۲۰۱۸ از این توافق تاریخی خارج شد به تصور این که می تواند برجام را نابود کند؛ تلاشی که تا همین یک هفته پیش برای متقاعد کردن متحدان اروپایی اش در زمینه بازگرداندن تحریم ها ادامه یافت و با مخالفت اروپا و انزوای بین المللی آمریکا مواجه شد.

همچنین خروج ترامپ از پیمان آب و هوایی پاریس دهن کجی به تلاش بین المللی در مدیریت بحران آب و هوایی و بی توجهی به هشدار دانشمندان درباره گرم شدن زمین بود.

اقدام دولت ترامپ در قطع بودجه آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «انروا» در شهریور ۱۳۹۷ تصویرگر جنایت دیگری از ترامپ علیه ملت مظلوم فلسطین و تجاوز آشکار به حقوق آوارگان فلسطینی بود.

ترامپ با این بهانه که «نفتا» منافع آمریکا را تامین نمی کند از این پیمان خارج شد. «قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی» موسوم به «نفتا» قراردادی است که بر طبق آن، سه کشور کانادا، آمریکا و مکزیک، مرزهای تجاری خود را به روی یکدیگر می گشایند. این قرارداد که در سال ۱۹۸۸ مابین دو دولت آمریکا و کانادا بسته شده است، در سال ۱۹۹۲، مکزیک را نیز به عضویت پذیرفت.

در ادامه نقض پیمان ها و اقدامات یکجانبه رئیس جمهور آمریکا، ترامپ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ به طور رسمی اعلام کرد که از پیمان منع موشک‌ های هسته ‌ای میان‌برد (INF) با روسیه خارج شد؛ این اقدام در حالی صورت گرفت که بسیاری از کشورها و چهره‌های بین‌المللی به بازگشت مسابقه تسلیحاتی هشدار دادند.

ترامپ همچنین کشورش را از معاهده آسمان های باز خارج کرده است.

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲ به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط می‌یابد. گفته می‌شود این پیمان، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

تهدید ترامپ به خروج از سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه شیوع بحران کرونا حتی نزدیکترین متحدان آمریکا را به انتقاد واداشت.

در آذرماه ۱۳۹۶، ترامپ دستور خروج از «سازمان یونسکو» یا «سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد» را صادر کرد. سازمان یونسکو که یک سازمان عام المنفعه بوده و زیر نظر سازمان ملل متحد اداره می شود؛ سازمانی غیر سیاسی است. البته دونالد ترامپ اولین رییس جمهوری آمریکا نبود که از این سازمان خارج شده بود؛ پیش از این نیز در دهه ۱۹۸۰، این کشور از این سازمان خارج و در سال ۲۰۰۳ دوباره به آن بازگشته بود.

دولت آمریکا، دلیل خروج خود از این سازمان را رسماً حمایت از دولت غاصب صهیونیستی عنوان کرد.

این عهدشکنی های ترامپ در حالی ادامه دارد که موارد فشارهای سیاسی او به کشورهای همسایه برای پیشبرد افراد سیاسی اش را نیز باید به این فهرست افزود. اینترسپ در گزارشی عنوان کرده قوانینی که ترامپ در رابطه با اوکراین و چین نقض کرده می تواند مجازات ۱۰ سال حبس برای او به دنبال داشته باشد.

رسانه های غربی پیشتر فاش کردند که طبق متن منتشره از مکالمه تلفنی ماه ژوئیه گذشته ترامپ با طرف اوکراینی، رئیس جمهوری آمریکا در این مکالمه به کرات مقامات اوکراینی را برای انجام تحقیقات در مورد جو بایدن و فرزند وی تحت فشار قرار داده است.

این تلاش ترامپ بخشی از کمپین او برای خدشه دار کردن چهره نامزد رقیب است که همچنان و در حالی که کمتر از دو ماه تا انتخابات آمریکا باقی مانده است با هراس افکنی درباره روی کار امدن بایدن ادامه دارد. ترامپ همچنین با فریب افکار عمومی درباره مدیریت ویروس کرونا، عرضه واکسن بی خطر و برقراری نظم و قانون در کشور تلاش می کند آرای رای دهندگان در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) را برای یک دوره دیگر از نقض قوانین و عهد شکنی جلب کند.

منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید