قارچ سیاه در کردستان ۴ قربانی گرفت

    کد خبر :854179
قارچ سیاه در کردستان ۴ قربانی گرفت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون ۳۱ مورد مبتلا به قارچ سیاه در استان شناسایی‌ شده است که از این تعداد چهار نفر فوت کرده‌اند.

دکتر صدیق جدیدالاسلامی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری قارچ سیاه در استان تاکنون ۳۱ مورد مبتلا شناسایی‌شده است که از این تعداد در حال حاضر ۱۶ نفر در بیمارستان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲ نفر از این بیماران نیز به دلیل درگیری شدید چشمی به تهران اعزام و چهار نفر بر اثر وخامت حاد فوت‌ شده‌اند، افزود: فرایند درمان بیماران قارچ سیاه توسط یک گروه تیمی متشکل از متخصص عفونی، متخصص گوش حلق و بینی، متخصص چشم و متخصص داخلی انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: درمان این افراد برای بیمارستان‌ها هزینه زیادی را در بر می‌گیرد و افراد مبتلا طول درمان زیادی دارند به‌گونه‌ای که به طور متوسط ۶ تا هشت هفته در بیمارستان بستری می‌شوند.

دکتر جدیدالاسلامی با بیان اینکه این بیماری غیر ویروسی واگیر نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود، اظهار داشت: قارچ سیاه معمولا سینوس‌ها و مغز را آلوده کرده و منجر به آبریزش بینی، تورم و درد یک‌طرفه صورت، سردرد، تب و بافت‌مردگی می‌شود و انواع دیگر بیماری ممکن است ریه‌ها، معده، روده‌ها و پوست را آلوده کند.

وی با اشاره به اینکه قارچ سیاه یک عفونت قارچی غیرمسری و قابل‌درمان است که در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند بیشتر نمایان می‌شود، گفت: تضعیف سیستم ایمنی براثر ابتلا به کرونا در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، ممکن است منجر به ابتلا به قارچ سیاه شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه کرونا عامل اصلی شیوع قارچ سیاه است، افزود: کرونا، مصرف داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، ترس و استرس از عوامل مهم ایجاد این بیماری است.

همزمان با شیوع قارچ سیاه در کشور این بیماری در استان کردستان نیز مشاهده شد و اولین مورد آن در چهارم شهریور در سنندج گزارش شد.

کپک‌ «موکورمیستس» که عامل بیماری قارچ سیاه است در همه اماکن از جمله در خاک و گیاهان توان زندگی دارد و این کپک تاکنون بیشتر در کشورهای آمریکا، استرالیا و هند دیده شده بود.

شیوع بیماری قارچ سیاه با گسترش ویروس کرونا در جهان بیشتر شده است و بر اساس شواهد موجود این بیماری در بعضی شهرهای هندوستان، باعث مرگ تعداد زیادی از مردم شده و از آنجا که بیماری تهاجمی است باید سریع تشخیص داده شده و درمان شود و در صورتی که این کار دیر انجام شود می‌تواند باعث نقص عضو و یا حتی مرگ افراد ختم شود.

تورم چشم و افتادگی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و برخی اختلالات مغزی از تظاهرات بالینی بیماری قارچ سیاه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید