فیلم های جدید معرفی شده به اسکار

    کد خبر :939537
اسکار

 ترکیه با فیلمی با عنوان «کر» به اسکار ۲۰۲۳ می‌رود و کاستاریکا، آلبانی و اوگاندا هم فیلم منتخبشان را معرفی کردند.

جلسه ارزیابی برای تعیین فیلم منتخب ترکیه برای حضور در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نود و پنجم برگزار شد و کمیته انتخاب از میان ۱۰ فیلم، فیلمی با عنوان «کر» را برای شرکت در اسکار معرفی کرد.

این فیلم ساخته تایفون پیرسلیم‌اوغلو نخستین بار در جشنواره فیلم آنتالیا ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و جوایز بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم استانبول و آنتالیا دریافت کرد. ادرم سنوساک، ژاله آریکان، رضا آکین بازیگران فیلم هستند.

فیلم تصویرگر رویدادهایی است که پس از مشاهده یک قتل در شهری کوچک رخ می‌دهد. مردی برای تشیع جنازه پدر پیرش به شهر رفته و آنجا شاهد یک قتل می‌شود. وی به عنوان شاهد به پلیس مراجعه می‌کند و به همین دلیل اجازه خروج از شهر را ندارد. اما اتفاق‌های عجیبی در شهر رخ می‌دهد و او دوستان عجیب پدرش را ملاقات می‌کند و با قاتلی که علیه‌اش شهادت داده هم روبه‌رو می‌شود. از سوی دیگر شهر به قرنطینه می‌رود و همه‌چیز وقتی بسیار ترسناک می‌شود که او متوجه می‌شود به جنایت متهم شده است و تصمیم می‌گیرد از شهر فرار کند. ماجراها گسترده‌تر می‌شود و در سراسر کشور منع رفت و آمد اعلام می‌شود و شهر ناگهان به برزخی بدون امکان خروج بدل می‌شود.

کارگردان این فیلم که فارغ‌التحصیل دانشگاه فنی خاورمیانه است، در وین در آکادمی هنرهای کاربردی در رشته نقاشی تحصیل و نمایشگاه‌های متعددی برپا کرده است. وی کار سینمایی خود را با نوشتن فیلمنامه آغاز کرد و اولین فیلم کوتاهش را با نام «عمو» در سال ۱۹۹۹ ساخت. وی ۸ فیلم در کارنامه دارد.

کاستاریکا با یک درام فراطبیعی با عنوان «دومینگو و مه» ساخته آریل اسکارلانته‌مزا به اسکار می‌رود. این فیلم همین هفته در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد و داستان فرد تنهایی است که در فضایی دور از جنگل‌های بارانی در کاستاریکا زندگی می‌کند اما یک بزرگراه جدید قرار است ساخته شود و او سرسختانه در برابر آن مقاومت می‌کند. این سرزمین قدرتی مذهبی دارد و او بدون مبارزه نمی‌تواند از آن دست بکشد. این فیلم یازدهمین فیلم معرفی شده از سوی کاستاریکا در رقابت اسکار است.

آلبانی نیز اعلام کرده با «یک فنجان قهوه و کفش جدید» ساخته جنتیان کوچی به اسکار می‌رود. این فیلم درباره دو برادر دوقلو و ناشنواست که در سی و چند سالگی متوجه می‌شوند به تدریج نابینا هم می‌شوند.

فیلم منتخب اوگاندا هم «دیدار» ساخته موریس هربرت موگیشا است. این فیلم درباره مردی است که به تازگی پسرش را از دست داده و باید با این غم کنار بیاید و در یک کامیون حمل زباله کار می‌کند.

به این ترتیب شمار حاضران در رقابت امسال به ۲۴ کشور رسیده است.

الجزایر، یونان، مجارستان، اسلوونی، تونس، اوکراین، برزیل، بلغارستان، کانادا، اکوادور، آلمان، ایرلند، ژاپن، لتونی، پاناما، لهستان، کره جنوبی، سوییس، تایوان و اروگوئه هم نمایندگان خود را پیشتر به اسکار معرفی کرده‌اند.

فهرست نهایی متشکل از ۱۵ نامزد ۲۱ دسامبر اعلام می‌شود و پنج نامزد نهایی ۲۴ ژانویه معرفی می‌شوند. نود و پنجمین دوره جوایز اسکار ۱۲ مارس ۲۰۲۳ در دالبی تیاتر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

مهر/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید