فواد ایزدی: اختلافات بین ایران و آمریکا را نه «شینزو آبه» بلکه پدر و پدرجدش هم نمی‌توانند حل کنند

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۱۶
    کد خبر :554410

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکایی ها دنبال مذاکره با ایران نیستند و در صحبت های شان هم از کلمه گفتگو استفاده می کنند، نه مذاکره. منظورشان هم این است که در ملاقات حضوری 12 شرط را برای طرف ایرانی می خوانند.
نخست وزیر ژاپن در راه تهران است، اهداف سفر متنوع اما آنچه بیشتر توجه افکارعمومی را به خود جلب کرده، میانجی گری او بین ایران و واشنگتن است. نگاه هایی به این سفر خوشبین هستند و آن را آخرین فرصت تلقی می کنند. اما فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی چنین دیدگاهی ندارد.

فواد ایزدی در گفتگو با نامه نیوز درباره سفر «شینزو آبه» به ایران گفت: نخست وزیر ژاپن برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران می آید و نکته مثبت و مفیدی برای روابط دوجانبه است. از لحاظ تقویت نگاه به شرق، گرچه ژاپن همپیمان کشورهای غربی محسوب می شود اما تا حدودی دهم ویژگی های شرقی خود را حفظ کرده است. البته شخص آقای آبه در دهه شصت به عنوان دستیار پدرش که آن زمان وزیر امور خارجه بود به ایران آمد.

وی افزود: ژاپن همپیمان آمریکاست و در سفر اخیر ترامپ به ژاپن، «شینزو آبه» خیلی سعی کرد به ترامپ برسد و زمینه های ارتقا روابط دو کشور را فراهم کند، به ویژه آنکه دو کشور رقیب اقتصادی چین هستند بنابراین با وجود نکات مثبت سفر نخست وزیر ژاپن به تهران، موارد احتیاطی قابل تأملی هم هستند که باید به آنها دقت کرد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: افرادی همچون بولتون به ترامپ القا کردند، اگر آمریکا می خواهد از ایران امتیاز بیشتری بگیرد راهش افزایش فشار است حالا این فشار حداکثری یا موجب سقوط نظام جمهوری اسلامی می شود یا اگر سقوط نکرد ضعیف می شود و امتیاز می دهد. معتقدم ما نباید در راستای منطق آمریکا حرکت کنیم. در واقع آمریکایی ها باید به این یقین برسند «تا زمانی که این سبک برخورد را دارند ایران با آمریکا مذاکره نمی کند».

وی درباره خوشبینی ها به میانجی گری ژاپن بین ایران و آمریکا ادامه داد: البته رسما هم جایی اعلام نشده که «شینزو آبه» برای میانجی گری به تهران می آید ضمن آنکه بعید هم می دانم میانجی گری نخست وزیر ژاپن کلید حل مشکلات بین ایران و آمریکا باشد چون افرادی که در حوزه سیاست خارجی کار می کنند با توجه به مشکلات برجام، قاعدتا و منطقا نباید به مسائل مرتبط با آمریکا خوشبین باشند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: حالا فرض کنیم نخست وزیر ژاپن برای میانجی گری می آید، میانجی گری سر چه موضوعی می خواهد باشد. ایران در حوزه موشکی و منطقه ای امتیاز نمی دهد و طرف مقابل هم با وجود گرفتن امتیازهای گسترده از ایران در قالب برجام، امکان های هسته ای ایران را قبول ندارد. امروز اختلافات بین ایران و آمریکا به حدی است که نه تنها «شینزو آبه» بلکه پدر و پدرجدش هم قادر به حل این اختلافات نیستند چون خواست های آمریکا حدیقف و محدودیت ندارد.

وی افزود: آمریکایی ها دنبال مذاکره با ایران نیستند و در صحبت های شان هم از کلمه گفتگو استفاده می کنند، نه مذاکره. منظورشان هم این است که در ملاقات حضوری 12 شرط را برای طرف ایرانی می خوانند.

فواد ایزدی درباره تعبیر سفر «شینزو آبه» به آخرین فرصت برای پنجره دیپلماسی گفت: این همان بحث یا مذاکره یا جنگ است. آمریکایی ها دنبال دیکته خواندن هستند نه مذاکره. ثانیا گزینه جنگ هم در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد چون هزینه جنگ و توانمندی ایران در این حوزه بالاست، در میان مدت هم مسئله جنگ بستگی به خودمان دارد، اگر طرف مقابل احساس کند به زور می تواند ایران متقاعد به اجرای خواسته اش بکند امکان دارد از آن روش استفاده کند.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی تأکید کرد: سفر «شینزو آبه» به تهران این خوبی را هم می تواند داشته باشد که مقامات جمهوری اسلامی نکات را به او بگویند تا او واقعیت های دیدگاه تهران را به دور از فضاسازی افرادی همچون بولتون به ترامپ منتقل کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید