فعالیت مرکز همکاری مبارزه با فساد اکو رضایت بخش اعلام شد

    کد خبر :31564

رییس سازمان بازرسی کل جمهوری اسلامی ایران فعالیت مرکز همکاری منطقه ای دستگاه های مبارزه با فساد و نهادهای آمبودزمانی سازمان همکاری اقتصادی ( اکو ) را رضایت بخش اعلام کرد.قاضی ناصر سراج روز سه شنبه طی سخنانی در اولین روز سومین اجلاس مرکز همکاری منطقه ای دستگاه های مبارزه با فساد و نهادهای آمبودزمانی سازمان همکاری اقتصادی (اکو ) در باکو گفت: خوشبختانه این مرکز ظرف پنج سال گذشته به سرعت در حال شکل گیری است.
وی افزود: این مرکز با همت و با همکاری دیگر کشورهای عضو اکو در زمینه تبادل اطلاعات، تجربیات، معاضدت های حقوقی، قضایی و اداری و به منظور ارتقای سلامت و کارآمدی نظام اداری، حکمرانی مطلوب، پاسخگویی و شفافیت، در منطقه اکو به پیش می رود.
سراج خاطر نشان کرد: نخستین اجلاس روسای دستگاه های مبارزه با فساد و نهادهای آمبودزمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو، در سال1390 در تهران برگزار شد.
وی یادآور شد: در اجلاس تهران همه اعضا با راه اندازی مرکزی تحت این عنوان موافقت کردند و در اجلاس کارشناسان نیز که در همان سال در تهران برگزار شد، با همفکری و همکاری یکدیگر، متن اساسنامه پیشنهادی این مرکز نوشته شد و برای تصویب به اجلاس بعدی ارائه شد.
در اجلاس دوم که در سال 1391 در جمهوری تاجیکستان برگزار شد، به تصویب اعضا رسید و سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان، سند اساسنامه مرکز را امضا و سایر کشورها نیز برای امضای آن اعلام آمادگی کردند.
در ایران اساسنامه این مرکز در سال 1394 در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید و قانون آن از سوی هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران به دستگاه های ذی ربط از جمله سازمان بازرسی کل کشور ابلاغ شد.
رییس سازمان بازرسی کل ایران گفت: جای بسی خوشحالی است که کشورهای پاکستان، قرقیزستان و جمهوری آذربایجان نیز برای امضای این سند اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم در سومین اجلاس، شاهد امضای این سند برای باقیمانده اعضای اکو باشیم.
ناصر سراج افزود: امروزه برخورد با پدیده فساد، به لحاظ ساختار پیچیده و گستردگی آن، تنها در قالب مرزهای ملی کشورها امکان‌پذیر نبوده و نیاز به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و استفاده از تجارب سایر کشورها ضروری است و یکی از مشکلات مهمی که در پیش روی کشورهای عضو اکو قرار دارد، معضل فساد است.
وی اضافه کرد: ما با همکاری منطقه ای از طریق این مرکز می توانیم در منطقه اکو نرخ فساد را کاهش دهیم و در کشورهای خود رتبه شاخص ادراک فساد در آمارهای بین‌المللی به ویژه سازمان شفافیت بین‌المللی و دیگر نهادهای بین المللی را بهیود بخشیم و این امر با برگزاری نشست‌های منطقه‌ای و برگزاری سمینارهای آموزشی و تبادل دستاوردها و تجربیات یکدیگر در این مرکز جدید التأسیس محقق می شود.
وی در بخشی از سخنان خود گفت: یکی از معضلات ما، مقابلـه با اعطــای تابعیت مضاعف به افــراد و مقامات فاسد مالی است و این در واقع در قالب یک رویکرد پیشگیرانه جای می‌گیرد.
ناصر سراج افزود: ما به ‌عنوان مسئولان دستگاه‌های ضد فساد و نهادهای آمبودزمانی وظیفه داریم از تمام توان و امکانات خود برای ایجاد محدودیت در مسیر پویایی فساد بهره بجوییم و یکی از مهم‌ترین محدودیت‌ها در این زمینه، قرار ندادن محیط‌ های جدید در اختیار مقامات فاسد از طریق اعطای تابعیت به آنها است.
وی گفت: اعطای تابعیت مضاعـف به مفسدان مالی را یک موضوع خاص می‌دانم که تأکید بر روی آن از سوی جامعه بین‌المللی و یافتن راه‌های اقدام جمعی علیه آن، راه تحرک، پویایی و گسترش فساد را محدود خواهد کرد.
به گفته وی، مشکل مشترک میان کشورهای اکو این است که افرادی که مرتکب پول‌شویی یا جرایم فساد سازمان یافته می‌شوند، به برخی از کشورهای غربی پناهنده شده و وجه حاصل از رشوه و جرایم سازمان یافته را به برخی از بانک‌های غربی می‌برند .
رییس سازمان بازرسی کل جمهوری اسلامی ایران افزود: این دسته از کشورهای غربی نیز در رابطه با مبارزه با پول‌شویی شعار بسیاری می‌دهند، اما در برگرداندن پول‌های به یغما رفته به این بهانه که اسرار بانک‌ها هستند، حاضر نیستند حتی مقدار پولی که از کشورهای آسیایی به آن کشورها به یغما برده می‌شود را اعلام کنند و بنابراین کشورهای عضو اکو باید با هم متحد و هماهنگ باشند تا وضعیت افراد متواری شده به آن کشورها، قرمز اعلام شده و اجازه پناهندگی آنان به کشورهای مزبور را ندهیم.
ناصر سراج گفت: خوشبختانه کشورهای منطقه اکو در رابطه با این موضوعات کاملاً هماهنگ و همراه هستند و از اعضا هم می‌خواهیم کمک کنند تا در این زمینه بیشتر فعال شده تا از پناهنده شدن افراد فراری به دیگر کشورها جلوگیری کنیم.
وی اضافه کرد: مقابله با فساد راهی طولانی و پرخطراست و سازمان بازرسی کل ایران قاطعانه در راه مقابله با فساد گام بر می‌دارد و از هیچ تلاشی در این زمینه برای رسیدن به جامعه‌ای پاک دریغ نمی‌ورزد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: مبارزه با فساد یکی از مبارزات سنگینی است که در همه کشورها باید انجام شود تا بتوان فساد را ریشه کن کرده یا به حداقل رسانده شود .
رییس سازمان بازرسی کل کشورمان یاد آور شد، در خصوص مقابله با فساد مهمترین امر از وجود اراده و خواست واقعی مسئولان برای مبارزه با این پدیده است و تقریباً در تمامی تجربه‌های جهانی در مبارزه با فساد و مفسدان، از اراده و خواست واقعی مسئولان به‌عنوان اولین و مهم‌ترین پیش‌نیاز یک مبارزه واقعی یاد می‌شود.
ناصر سراج افزود: بدون وجود اراده واقعی، همه‌چیز، رنگ و بویی ظاهری به خود می‌گیرد و پای خود را از مرز تبلیغات جلوتر نمی‌برد .
وی در پایان سخنرانی خود اضافه کرد: مبارزه با فساد، کاری سخت و طاقت فرسا، راهی طولانی و پرخطر است اما قاطعانه در این راه گام بر می‌داریم و از هیچ تلاشی در این زمینه برای رسیدن به جامعه‌ای پاک دریغ نمی‌ورزیم.
سومین اجلاس دو روزه مرکز همکاری منطقه ای دستگاههای مبارزه با فساد ونهادهای آمبودزمانی سازمان همکاری اقتصادی ( اکو ) روز سه شنبه در باکو آغاز به کار کرد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید