فروش نمایشگاه کتاب مرز 200 میلیارد تومان را رد کرد

    کد خبر :1067240
نمایشگاه کتاب

ششمین نشست خبری علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز سه شنبه 25 اردیبهشت ماه با حضور رمضانی و آزاده نظربلند مدیر کمیته اطلاع رسانی برگزار شد.

ابتدای این نشست، علی رمضانی در سخنانی با اشاره به حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: ایشان در این بازدید درباره آثار و الزامات کار با مسئولان گفت‌وگو کردند و جزئیاتی را بیان کردند‌. مسأله بعدی ضرورت کتابخوانی برای نسل جوان بود که در این زمینه بر وظیفه وزارتخانه‌های ارشاد و آموزش و پرورش و صدا و سیما تاکید کردند.

رمضانی همچنین گفت: ایشان از شمارگان کتاب و میزان فروش کتاب از ناشران سوال می‌کردند و چاپ‌های متعدد برخی آثار توجه شأن را جلب می‌کرد. همچنین موضوع دیگر بحث کودک و نوجوان بود، برای اینکه آثار کودک و نوجوان هم بیشتر دیده شود پنج ناشر تخصصی در مسیر قرار گرفت و حدود 10 نشر کودک و نوجوان مورد توجه قرار گرفت و در انتها مسأله ضرورت کمک به ناشران طرح شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: میهمانانی از دولت و سفرای کشورهای مختلف امروز میهمان نمایشگاه بودند و‌ شهردار تهران تا ساعاتی دیگر از نمایشگاه بازدید خواهد کرد. البته دستگاه شهرداری تهران از ارکان اصلی برگزاری نمایشگاه است.

رمضانی به رونمایی نشان جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: به‌زودی اعضای هیات علمی این جشنواره معرفی می‌شوند‌.

بخش دیگر سخنان رمضانی آرای صادره توسط هیات رسیدگی به تخلفات در روز گذشته بود، وی گفت: این جلسه 4 رای داشت که منجر به تعطیلی‌ موقت غرفه ناشر و تعطیلی کامل یک غرفه در نمایشگاه شد، این غرفه‌ها به دلیل عرصه کتاب غیر، عرصه کتاب با تخفیف نامتعارف و فعالیت غیر نشر بود.

وی ادامه داد: برای این ناشر، تعطیلی غرفه و تعطیلی پنل فروش مجازی و کاهش 50‌ درصدی متراژ غرفه برای حضور در نمایشگاه سال آینده صادر شد.

رمضانی به میزان فروش کتاب در شش روز نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: تا پایان روز ششم نمایشگاه کتاب تهران، در بخش حضوری حدود 201‌ میلیارد تومان کتاب فروخته شده است که حدود 132 میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و 69‌ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های غیرسمی و کارت به کارت بوده است.

وی به آمار بخش مجازی اشاره کرد و گفت: در بخش مجازی نیز حدود 82 میلیارد تومان کتاب فروخته شده که 56 میلیارد تومان سهم ناشران و 26 میلیارد تومان سهم کتابفروشان بوده است.، مجموعا 283 میلیارد تومان فروش تا روز ششم در نمایشگاه تجربه شده است. در این زمینه باید گفت که میزان فروش سال گذشته 144 میلیارد تومان بود و آمار نشان می‌دهد که فروش دو برابری را در نمایشگاه امسال به لحاظ ریالی تجربه می‌کنیم که بیشتر از متوسط درصد افزایش قیمت است.

رمضانی ادامه داد: آمار لحظه‌ای نشان می‌دهد که تاکنون 485 هزار نسخه کتاب در بخش مجازی فروخته شده که در قالب 272 هزار بسته پستی ساماندهی شده است.

در ادامه این نشست آزاده نظربلند مدیر کمیته اطلاع رسانی در سخنانی گفت: همکاران ما تا امروز حدود 32 هزار تماس را پاسخگو بودند که شامل 420 ساعت تماس ورودی و خروجی بود. در بخش اطلاع‌رسانی نمایشگاه تا امروز ظهر حدود 432 هزار جستجو انجام شده است.

وی با اشاره به بروز نبودن کار افزارهای جستجوی کتاب در نمایشگاه‌ نیز گفت: از ناشران درخواست شد تا اطلاعات کتاب‌های خود را به روز کنند، این در حالی است که آثار برخی از ناشران مطابق با آنچه در غرفه ارائه می‌دهند. به روز رسانی نشده است و کتاب مد نظر مخاطب به همین دلیل پیدا نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید