فروریزش زمین در کمین پایتخت/هشدار نسبت به برداشت بی‌رویه از قنوات

    کد خبر :235567

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ضمن هشدار نسبت به فرونشست و فروریزش زمین در پایتخت گفت: مدام در حال رصد هستیم که در جایی با فرو ریزش آنی مواجه نشویم.
به گزارش  ایلنا، احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به وجود خطر فرونشست و فروریزش در شهر تهران به تفاوت این دو اشاره کرد و گفت: فرونشست زمین دشت‌های جنوب غربی تهران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و پدیده‌ای غیر از فرونشست نیز به نام فرو ریزش وجود دارد که در داخل شهر اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: پدیده فروریزش به علت جنس خاک تهران و اتفاقاتی است که زیر زمین می افتد. عواملی همچون ترکیدگی لوله یا آب های سرگردانی که تکلیفشان مشخص نیست، در ایجاد خطر فروریزش نقش دارند. یکی دیگر از دلایل فروریزش زمین تغییر مسیر قنوات تهران است، در نتیجه این تغییر مسیر حفره‌هایی در زمین به وجود می‌آید که احتمال فروریزش آنی را ایجاد کرده و باید به این نکته توجه شود که این جدای از مبحث فرو نشست دشت‌های جنوب تهران است.

صادقی در واکنش به این سوال که خطر فروریزش در چه نقاط و مناطقی از پایتخت وجود دارد؟ گفت: مکان این فرو ریزش مشخص نیست، شاید در بخشی از تهران به علت ترکیدگی و فرسودگی لوله‌ها آب نشت کرده باشد و این نشت آب موجب فرو ریزش و نشست زمین شود. در همین راستا دستورالعملی به همه مناطق ارسال شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه به اقدامات این سازمان در راستای کاهش خطر فرو ریزش زمین در سطح شهر اشاره کرد و گفت: بر اساس این دستورالعمل هر علائمی همچون ترک در معابر رصد می‌شود و اگر نیاز به اسکن زیر زمینی باشد، این کار را انجام می دهیم، در هر صورت مدام در حال رصد هستیم که در جایی با فرو ریزش آنی مواجه نشویم. البته فرو ریزش زمین در منطقه شهران تهران اتفاق خیلی خاص و علی حده بود.

وی اضافه کرد: اما فرونشست زمین به دلیل عدم استفاده صحیح از منابع آبی و برداشت بیش از حد و بی‌رویه از چاه‌ها و قنوات شهر تهران است. در نتیجه این برداشت بی رویه چاه‌ها و قنوات به مرور زمان خشک شده و حفره‌ها پر می‌شوند و فرونشست زمین را رقم می‌زند.

صادقی در واکنش به اینکه گفته می‌شود؛ هیچ نقشه‌ای از لوله کشی آب و فاضلاب در تهران وجود ندارد، این اظهارات را تکذیب کرد و گفت: نقشه آب و فاضلاب تهران موجود بوده و به روز است و هر یک از سازمان‌ها نقشه GIS خود را تهیه کردند و در طرح جامع نیز همه شریان‌های حیاتی بارگذاری شده است.

او ادامه داد: با این حال بعضی از شریان‌های حیاتی به علت عمر زیاد فرسوده شده‌اند، همچنین به علت برداشت بی‌رویه از قنات‌های پایتخت احتمال فرو ریزش در داخل شهر تشدید می‌شود و احتمال دارد بعضی از قنوات بی‌آب شده باشد و این حفره‌ها در طول سنوات اخیر پر شده و احتمال نشست زمین را افزایش دهد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در پایان درباره نقش مترو در تشدید خطر فرو ریزش زمین افزود: معمولا در نقاطی که شریان های حیاتی به ویژه لوله های آب و فاضلاب فرسوده هستند و مکان هایی که عملیات ساخت و ساز به قنات ها آسیب رسانده اند در معرض تهدید بیشتری قراردارند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید