فراخوان گوایدو به اعتصاب عمومی در ونزوئلا

    کد خبر :479002
گوایدو

تنها یک روز بعد از آنکه دیوان عالی ونزوئلا خوان گوایدو را ممنوع‌الخروج کرد، رهبر مخالفان و رئیس پارلمان اعلام اعتصاب عمومی کرد. گوایدو در صحن علنی پارلمان گفت: ما اینجا هستیم. مادورو در جمع نظامیان گفت: ما در سمت به حق تاریخ ایستاده‌ایم. رئیس جمهوری ونزوئلا برای آغاز گفت‌وگوها با رهبر مخالفان اعلام آمادگی کرد.

دیوان عالی ونزوئلا سه‌شنبه ۲۹ ژانویه/ ۹ بهمن به درخواست دادستان کل برای آغاز تحقیقات قضایی درباره فعالیت‌ براندازانه خوان گوایدو، حکم ممنوعیت سفر و انسداد دارایی‌های خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر مخالفان دولت مادورو را صادر کرد. تارک سب، دادستان کل گوایدو را به همکاری با یک دولت متخاصم برای براندازی دولت قانونی ونزوئلا متهم کرده است.

بامداد چهارشنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن خوان گوایدو با انتشار فراخوانی از شهروندان ونزوئلایی خواست در اعتراض به دولت مادورو به مدت دو ساعت محل کارشان را ترک کنند یا مقابل خانه‌هایشان بایستند. گوایدو در این فراخوان گفت: «ونزوئلا خواهان تغییر است.»

شامگاه دوشنبه ۲۸ ژانویه/ ۸ بهمن، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست خبری کاخ سفید اعلام کرد که شرکت نفت و گاز ونزوئلا در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و منابع و درآمدهای این شرکت در آمریکا نیز مسدود شده است. بولتون هنگام اعلام این خبر دفترچه‌ای به دست داشت که روی آن این دست‌خط آشکار بود: [اعزام] ۵۰۰۰ سرباز به کلمبیا.

ارتش ونزوئلا واحدهای زرهی و توپخانه خود را به مرز کلمبیا اعزام کرده است. قرار است از ۱۰ تا ۱۵ فوریه رزمایش نظامی بزرگی هم برگزار شود. پس از آنکه دیوان عالی گوایدو را ممنوع‌الخروج و دارایی‌های او را مسدود کرد، مادرور در جمع سربازان ارتش ونزوئلا مقابل دوربین گفت: «ما در سمت به حق تاریخ ایستاده‌ایم.»

مادرو در همان حال در گفت‌وگویی که خبرگزاری ریانووستی با او انجام داد برای آغاز گفت‌وگوها با رهبر مخالفان اعلام آمادگی کرد:

«من آماده‌ام با مخالفان پشت یک میز نشسته و برای صلاح ونزوئلا، آینده و صلح در کشور با آن‌ها گفت‌وگو کنم.»

مصونیت سیاسی رهبر مخالفان هنوز لغو نشده و به همین سبب مأموران هنوز او را بازداشت نکرده‌اند. گوایدو روز گذشته در صحن علنی پارلمان گفت: «تهدید به تعقیب را دست‌کم نمی‌گیرم. اما ما اینجا هستیم.»

ایالات متحده آمریکا منابع مالی دولت ونزوئلا در این کشور را در اختیار رهبر مخالفان قرار داده است. واشنگتن کارلوس آلفردو، دیپلمات بلندپایه ونزوئلایی و از حامیان گوایدو را به عنوان سفیر ونزوئلا در آمریکا به رسمیت شناخته است. استرالیا و اسرائیل نیز به جمع کشورهایی که دولت موقت ونزوئلا را به رسمیت شناختند پیوستند. روسیه، چین، ترکیه و ایران، مکزیک، کوبا و بولیوی همچنان از دولت مادورو حمایت می‌کنند.

این نخستین بار نیست که آمریکا، دولت یک کشور را از رسمیت می‌اندازد: در دوران حکومت طالبان بر افغانستان، برخی از کشورهای جهان طالبان را به رسمیت نشناختند. بعد از پیروزی انقلاب چین نیز ایالات متحده آمریکا تا سال‌های دهه ۱۹۷۰ از شناسایی جمهوری خلق چین خودداری کرد و دولت تایوان را به عنوان تنها دولت قانونی در چین به رسمیت می‌شناخت. آمریکا در لیبی نیز حکومت معمر قذافی را از رسمیت انداخت و همچنین در سال ۲۰۱۴ از شناسایی حکومت بشار اسد در سوریه خودداری کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید