فتاح: حتی یک نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد در اعتراضات دو ماه قبل حضور نداشت

  • سیاسی
  • جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ ۱۷:۳۸
    کد خبر :235488

رئیس کمیته امداد از افزایش 3 برابری مستمری مددجویان تحت پوشش این کمیته خبر داد و گفت: درمان اصلی و ریشه‌ای فقر و محرومیت در گروی رشد اقتصادی است.

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران که به مناسبت سالروز تأسیس کمیته امداد انجام گرفت، اظهار داشت: کمیته امداد به عنوان اولین نهاد در نظام مقدس جمهوری اسلامی با فرمان امام راحل شکل گرفت.

وی ادامه داد: در ادبیات امام راحل از کلمه مستضعف استفاده می‌شود نه اقشار فرودست؛ ایشان محرومیت را محصول ضعف و اشکال در اجرای عدالت می‌دانستند و خطاب به شورای نگهبان بیان کرده بودند که قوانینی وضع شود که مستضعفان در کشور شناسایی و به آنها رسیدگی شود.

فتاح با یادآوری نگاه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: فقرا و متدینین بر اساس نگاه ایشان، گردانندگان و برپا دارندگان واقعی انقلاب هستند.

رئیس کمیته امداد، سبک زندگی امام راحل را شبیه پیشوای محرومان خواند و گفت: ایشان خود را از این قشر می‌دانستند و تا آخرین لحظه هم با همین سیره زندگی کردند. بارها بیان کردند که یک تار موی کوخ‌نشینان را بر همه کاخ‌نشینان ترجیح نمی‌دهند.

وی، سیاست‌های غلط اقتصادی و اجتماعی را در کنار سوءمدیریت و ناکارآمدی برخی مدیران باعث افزایش فقر در جامعه دانست و اظهار داشت: علی‌رغم همه موفقیت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول سالیان گذشته، به حجم و وسعت فقر افزوده شده است.

به گزارش فارس،فتاح ادامه داد: معضلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی همانند اعتیاد، طلاق، زندانی شدن سرپرست خانوار، حاشیه‌نشینی شهرها، مهاجرت‌های بی‌رویه، ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج، تصادفات جاده‌ای و برخی بلایا که موجب ضعف اقشار می‌شود مثل خشکسالی بر شدت فقر و محرومیت در کشور افزوده است.

رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: در کنار این معضلات برخی ایرادات سیستمی در کشور هم به افزایش فقر و تولید آن کمک کرده است به عنوان نمونه اگر در بخش‌هایی از بانکداری گرفتار ربا باشیم آنجا گلوگاه تولید فقر است.

وی فاصله گرفتن از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و همچنین اشرافی‌گری برخی از مسئولان را گلوگاه‌های افزایش فقر در جامعه ایرانی خواند و گفت: بنا بر نظر مقام معظم رهبری اشرافی‌گری بیشتر از هر مسأله‌ای به فقر دامن می‌زند.

فتاح ادامه داد: وقتی به جای اتکا به توان داخلی، نگاهمان به بیرون از مرزها بود و خدای ناکرده تولید ملی و کارخانجات دچار اشکال شدند آنجا با تولید فقر مواجه می‌شویم.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه با تولید فقر قشر مستضعف به نهادهای حمایتی همانند کمیته امداد سرازیر می‌شوند، ابراز داشت: وظیفه ما این است که با وجود محدودیت‌های فراوان به مداوای فقر به ویژه فقر در خانواده بپردازیم.

وی افزود: کمیته امداد جای حقوق‌بگیر دائمی نیست در واقع یک نهاد درمانگاهی و اورژانس اجتماعی است که برای توانمندسازی و خروج از فقر تعریف شده است.

فتاح با بیان اینکه درمان اصلی و ریشه‌ای فقر و محرومیت در گروی رشد اقتصادی است، گفت: این امر محقق نخواهد شد مگر با عمل به مدل اقتصاد مقاومتی که از سفارشات اکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه هم اکنون حدود 5 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت پوشش کمیته امداد هستند، اظهار داشت: افراد تحت پوشش خیریه‌ها و سازمان بهزیستی را باید از این آمار جدا بدانیم.

وی ادامه داد: این حجم افراد تحت پوشش کمیته امداد زیبنده نظام اسلامی نیست و با تحقق عدالت شعار اصلی انقلاب ما بوده فاصله دارد. البته با توجه به سیاست‌های کمیته، تعداد خانواده‌های تحت پوشش نسبت به دو سال پیش کاهش یافته است.

فتاح با اشاره به اینکه حدود 200 هزار خانوار از تحت پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند، اظهار داشت: یک میلیون نفر زن سرپرست خانوار، یک میلیون 400 هزار سالمند، 170 هزار یتیم، 42 هزار بیمار صعب‌العلاج، 300 هزار دانش‌آموز، 70 هزار دانشجو و 30 هزار خانواده با سرپرست زندانی در حال حاضر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه مقابله با فقر عزم همتی همانند دفاع مقدس می‌طلبد، گفت: فقر را مانند دشمن باید از آب و خاک راند.

وی با اشاره به سخن مولای متقیان امام علی (ع) که فرموده‌اند با شمشیر ذوالفقار گردن فقر را از تنش جدا می‌کنم، خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی ما برداشتن موانع و نقش‌آفرینی مردم در فقرزدایی است.

فتاح ادامه داد: کار مستضعفان اصولاً طبق فرمایش قرآن و احادیث توسط مردم باید حل شود و این از سیاست‌های اصولی و خدشه‌ناپذیر در دوره جدید کمیته امداد است.

رئیس کمیته امداد با تأکید بر اینکه این نهاد با مراکز نیکوکاری، خیرین و حامیان رابطه نزدیکی دارد، ابراز داشت: مأموریت کمیته در کشور وحدت‌آفرینی است و رنگ، قوم، زبان و سلیقه نمی‌شناسد.

به گفته وی، هر کسی به ایران و ایرانی علاقه داشته باشد امدادگر و یاری‌رسان کمیته امداد است، خط‌کشی‌های سیاسی جزو خطوط قرمز کمیته امداد قرار گرفته است.

فتاح با تأکید بر اینکه کمیته امداد مورد اعتماد مردم است و این اعتماد سرمایه اصلی ما است، اظهار داشت: باید با شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی و پرهیز از حاشیه و ارائه خدمات سریع و بی‌منت به نیازمندان روز به روز اعتماد مردم را اضافه کنیم.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه طی 11 ماه سال جاری نسبت به سال 95 در همه سرفصل‌ها 30 درصد به اعتماد مردم و کمک به کمیته اضافه شده است، تأکید کرد: ما امانت‌دار مردم فهیم ایران اسلامی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با اطمینان می‌گویم امانات و انفاق مردم به درستی و با نیت به اهلش سپرده می‌شود. کمک به معیشت، درمان، مسکن، تهیه جهیزیه، تحصیل، رفع سوءتغذیه کودکان زیر 6 سال، انواع بیمه (تکمیلی و حوادث و بیمه درمانی)، مشاوره‌های حقوقی و کمک به توسعه و تعمیق باورهای دینی از رویکردهای کمیته امداد است.

فتاح افزود: بنابراین رویکردها طی سال 96 از اقدامات کمیته امداد می‌توان به کمک 4 هزار و 300 میلیارد تومانی به معیشت مردم، کمک 400 میلیاردی برای تهیه مسکن افراد تحت پوشش، هزینه‌کرد 150 میلیارد تومانی برای تهیه جهیزیه، 90 میلیارد تومان جهت تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان، 80 میلیارد تومان برای تغذیه کودکان و 200 میلیارد تومان برای بیمه اجتماعی مددجویان اشاره کرد.

به گفته رئیس کمیته امداد، در سال 96 بالغ بر 500 میلیارد تومان برای اکرام ایتام محسنین جذب شده است. همچنین احداث 16 هزار منزل مسکونی، 40 هزار تعمیرات مسکن، 65 هزار تهیه جهیزیه و 600 میلیارد وام ضروری در کنار 400 میلیارد وام برای اشتغال از طریق اعتبارات کمیته امداد و یک میلیارد و 700 میلیون تومان وام برای نیازمندان هزینه شده است.

این مقام مسئول با اشاره به عنایت دولت و مجلس از ابتدای سال جاری از افزایش 3 برابری مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد خبر داد و گفت: با پیگیری امداد و کمک دولت و مصوبه مجلس برای رفع فقر مطلق مستمری محدود مددجویان پیش‌بینی شده که با حاکم بودن نگاه شرعی در کمیته امداد دنبال و پیگیری می‌شود.

به گفته فتاح، نهادهای حکومتی و بازرسی در امور و فعالیت‌های کمیته نظارت و حسابرسی لازم را انجام می‌دهند.

وی همچنین یادآور شد: جامعه تحت پوشش کمیته همواره و همگام با نظام اسلامی حرکت کرده‌اند و خاستگاه خیل عظیم شهیدان در عین محرومیت بوده‌اند.

رئیس کمیته امداد اظهار داشت: در فتنه دو ماه قبل با پیگیری‌هایی که انجام دادم متوجه شدم که حتی یک نفر از افراد تحت پوشش این کمیته در اغتشاشات حضور نداشتند.

فتاح نگاه علمی و سیستمی با استفاده از فناوری‌های نوین را از رویکردهای جدید کمیته امداد دانست و گفت: صدقه پیامکی، اکرام ایتام محسنین، تغییر رویه جشن‌ها با پرداخت‌های الکترونیکی و انتقال ساختمان کمیته امداد از سوهانک به خیابان آزادی از جمله اقدامات با توجه به این رویکرد بوده است.

وی با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی با توسعه خیر و احسان ارتقا و تعالی پیدا می‌کند، گفت: اقتصاد انفاق طبق آیات قرآنی و روایات ائمه معصومین فقر را از بین می‌برد و با این روش در نظام اسلامی دنبال کار هستیم.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه شورای عالی زکات شکل گرفته است، گفت: زکات همنشین نماز است و به رفع فقر کمک می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید