فاویپیراویر از پروتکل درمان کرونا خارج شد

    کد خبر :835232
فاویپیراویر از پروتکل درمان کرونا خارج شد

معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای دستورالعمل درمان بیماران کرونایی در بخش سرپایی را ابلاغ کرد که یکی از دستورالعمل‌ها حذف داروی فاویپیراویر از پروتکل درمان کرونا است. طی روزهای گذشته تعدادی از مسئولان و متخصصان عفونی اعلام کردند که این دارو در درمان بیماری کرونا اثربخشی ندارد.

به گزارش فارس، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی دستورالعمل درمان بیماران کرونایی در کلینیک‌های سرپایی را ابلاغ کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

معاون محترم درمان دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی

موضوع: مصوبات کمیته مشورتی در خصوص مدیریت بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کلینیک‌های سرپایی

با سلام و احترام با عنایت به برگزاری کمیته مشورتی بررسی دستورالعمل‌های بیماری کووید -۱۹ در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۱۸ در خصوص مدیریت بیماران مبتلا به کووید ١٩ در کلینیک‌های سرپایی موارد زیر مصوب شد.

– همه بیماران مراجعه کننده به کلینیک‌های سرپایی نیاز به انجام CT scan ندارند، در صورت وجود علائم تنفسی CT scan در خواست می‌شود. شایان ذکر است در بیماران سرپایی جهت پیگیری بیماری نیاز به انجام CT scan مجدد نیست.

– شرایط شروع درمان برای بیماران مراجعه کننده به کلینیک‌های سرپایی بیمار دارای آزمایش (+) PCR به همراه علایم تنفسی و درگیری ریه در CT scan است.

داروهای توصیه شده در درمان این بیماران عبارتند از:

– داروهای anti inflammatory شامل: کورتیکواستروئید (خوراکی، تزریقی) و NSAID با دوره درمانی ۵ روزه
– داروهای ضد انعقاد با دوز پروفیلاکسی به مدت ۵ روز
– داروهای ضد ویروس تزریقی یا خوراکی براساس شواهد در کاهش مورتالیتی این بیماری تاثیر ثابت شده ندارند، ولی با صلاحدید پزشک معالج (منخصص عفونی، داخلی، ریه وطب اورژانس) در صورت وجود علایم تنفسی بلامانع است.
بر اساس نظر کمیته علمی و شواهد قطعی تجویز فاوپیراویر اندیکاسیون [دلیل قابل‌قبول برای استفاده] ندارد.

دکتر قاسم جان بابایی
معاون درمان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید