بهمن قاسمی مدیر عامل آریان فولاد تصریح کرد:

فاصله قیمتی مواد اولیه و میلگرد ضرر به تولید کنندگان

    کد خبر :1055971

بهمن قاسمی مدیر عامل آریان فولاد با اشاره به اینکه فاصله قیمتی مواد اولیه و میلگرد ۱۱ درصد از سوی دولت تعیین شده گفت: این فاصله قیمتی در شرایطی است که هزینه تمام شده تولید بیش از ۱۵ درصد است که این امر به ضرر تولید کننده است.

بهمن قاسمی در نشست خبری تصریح کرد: در مورد اختلاف قیمت میلگرد با نرخ مواد اولیه  به دفعات با بورس کالا مکاتبه کرده ایم اما پاسخی دریافت نشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته قیمت هر کیلو میلگرد ۳۱ هزار تومان بود، افزود: این رقم طی ۲۰ روز گذشته در بورس کالا کاهش یافته و به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده در حالی که قیمت مواد اولیه تغییری نداشته و هزینه تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر عامل آریان فولاد خاطرنشان کرد: برخی از شرکت ها  از سود ۵۰ درصدی برخوردارند این درحالی است که ما به دلیل تامین مواد اولیه از بیرون با مشکل هزینه تمام شده روبرو هستیم.

وی با اشاره به ۶ برابری قیمت پساب فاضلاب نسبت به  آب آشامیدنی گفت: این امر موجب شده استفاده از پساب فاضلاب در کارخانه های صنعتی از هزینه بالایی برخوردار شود.

قاسمی تصریح کرد: قیمت هر متر مکعب آب آشامیدنی ۵۰۰ تا هزار تومان است در حالی که پساب فاضلاب بویین زهرا را ۶ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می کنیم. از این رو نرخ فاضلاب، ۶ برابر آب آشامیدنی محاسبه می شود.

وی در مورد ناترازی انرژی در صنایع فولادی گفت: طی چهار ماه از سال  با ناترازی انرژی در صنایع فولادی و مواجه  هستیم این درحالی است که برخی از تولید کنندگان با چنین چالشی روبرو نیستند، از این رو نباید بین تولیدکنندگان با رده های مختلف، اختلاف گذاشته شود.

مدیر عامل آریان فولاد در مورد وضعیت صادرات و لزوم عرضه ارز ناشی از آن با نرخ نیمایی افزود:  هم اکنون نوسانات نرخ ارز مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و پیش بینی مشخصی از نرخ ارز نداریم.

وی ادامه داد: سال ۹۶ که صادرات را شروع کردیم، توانستیم ۸۰ میلیون یورو ارزآوری داشته باشیم اما در حال حاضر نمی توانیم صادرات خوبی داشته باشیم و شرکت های دیگر، محصولات ما را تحت نام خود صادر می کنند.

به گفته قاسمی، سوال اساسی این است که برخی شرکت ها چطور می توانند محصولی را که با دلار ۶۰ هزار تومان تولید شده را با دلار ۴۰ هزار تومانی عرضه کنند؟ اطلاع خاصی نداریم و این امر دورزدن محصوب می شود.

مدیر عامل آریان فولاد با بیان اینکه این کارخانه با ۳۵ درصد ظرفیت فعال است، افزود: پیش بینی می شود سال آینده به ظرفیت تولید ۵۰ درصدی دست یابیم و میزان تولید ما سالانه به یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

وی خاطرنشان کرد: تا تابستان سال آینده ۳ خط ذوب ۵۰ تنی القایی در فولاد آریان به بهره برداری می رسد.

به گفته قاسمی، هم اکنون ظرفیت تولید کارخانه فولاد آریان ۲ میلیون تن محصولات نوردی و ۶۰۰ هزار تن شمش فولاد است  و همچنین بیش از ۵۶۰ میلیون دلار در این کارخانه سرمایه گذاری شده است.

وی با اشاره به نوسان نرخ ارز، در مورد پیش بینی قیمت محصولات فولادی افزود: در این زمینه پیش بینی متصور نیست اما بر اساس نرخ دلار ۷۰ هزار تومانی، قیمت هر کیلوگرم میلگرد باید به ۳۵  هزار تومان برسد.

مدیر عامل آریان فولاد همچنین در مورد ایجاد نیروگاه برای تامین انرژی مورد نیاز این کارخانه تصریح کرد: درصدد خرید نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی بودیم اما محقق نشد و نتوانستیم زمین  مورد نیاز را تامین کنیم.

وی بر افزایش حقوق و دستمزد پرسنل بر اساس قانون کار تاکید کرد و افزود: دستمزد پرسنل باید در شرایط کنونی اقتصاد تورمی کشور حداقل بر پایه ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار تعیین شود و درصورت افزایش نرخ ارز تعدیل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید