فاسیولا بیماری جدیدی که در گیلان شیوع پیدا کرده

    کد خبر :712402

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای ۱۳ گیلانی به بیماری فصلی فاسیولا خبر داد و از مردم خواست از مصرف فرآورده‌ها با سبزی‌های محلی خودداری کنند.

به گزارش دانشجو، وی گفت: تمامی مراکز درمانی و پزشکان در گیلان نسبت به شیوع بیماری فاسیولا آگاه هستند. این بیماری در ۲ مرحله (از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهرماه تا آبان ماه) شایع است و با درگیرکردن کبد و ایجاد خارش و تب ظهور و بروز می‌کند.

در زیر با بیماری فاسیولا بیشتر آشنا شوید:

بیماری فاسیولا بیماری انگلی و غیر واگیر است
تخم این انگل از طریق آب آلوده وسبزیجات محلی (بیشتر در شمال کشور) منتقل می‌شود.
لارو (تخم) انگل به سبزیجات چسبیده و وارد بدن می‌شود
این انگل با شستشو، نمک سود کردن و حتی فریز کردن از بین نمی‌رود
در مرحله ورود این انگل به کبد، فرم حادّ بیماری ظاهر شده که فرد دچار تب، خارش شدید، درد معده و حالت تهوّع و استفراغ می‌شود، اما وقتی انگل وارد کبد شد این علائم دیگر از بین می‌رود.
وقتی این انگل وارد بدن می‌شود، مخاط روده باریک و اثنی عشر را سوراخ کرده وارد حفره صفاقی شده و از آنجا به کبد راه یافته و در آنجا جایگزین می‌شود.
مهم‌ترین اشکالی که این انگل می‌تواند در کبد ایجاد کند این است که اگر تعدادشان زیاد باشد، به کبد حمله ور شده و می‌توانند بافت کبد را به صورت وسیع تخریب کنند
نمی‌توان با شست‌وشو، انگل فاسیولا را از سبزی‌زدود و از بین برد، این انگل برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها از بین نمی‌رود
علائم اولیه این بیماری (در مرحله حاد) تب متناوب، ایجاد خارش، درد شکم، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، تغییر در عادت‌های روده و کاهش وزن و کم خونی به ویژه در کودکان
علائم ثانویه بیماری (در مرحله مزمن) تخریب کبد
از مصرف سبزی خصوصا سبزی‌های محلی خودداری کنید
درصورت استفاده باید سبزی‌های کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک‌شود
از سبزی‌های کشت‌شده در حیات خانه‌های استفاده کنید
مطمین باشید سبزی که مصرف می‌کنید با آب سالم غیر رودخانه‌ای تغذیه‌شده است
درصورتی‌که فرآورده‌های سبزی‌های محلی را از بیرون تهیه می‌کنید قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا ۳ روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند. زیرا فقط فاسیولا در این دما از بین می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید