بازتاب ایران

فارن پالیسی: شمارش معکوس جنگ اسرائیل و ایران آغاز شد/ اورشلیم پُست: ایران یک میلیارد دلار کمک دریافت کرد/ الجزیره: قطر از تنش زدایی استقبال می کند/ تایمز اسرائیل: آمریکا از ظهور ایران هسته ای جلوگیری می کند

    کد خبر :807801

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل نشریه فارن پالیسی، روزنامه اورشلیم پُست، شبکه خبری الجزیره و روزنامه تایمز اسرائیل تأکید بر موضوعاتی چون شمارش معکوس جنگ اسرائیل و ایران آغاز شد، ایران یک میلیارد دلار کمک دریافت کرد، قطر از تنش زدایی استقبال می کند، آمریکا از ظهور ایران هسته ای جلوگیری می کند، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

فارن پالیسی: شمارش معکوس جنگ اسرائیل و ایران آغاز شد

پس از روی کار آمدن دولت بایدن در ایالات متحده و حرکت دولت وی به سوی تنش زدایی با ایران که بیشترین نمود آن در تصمیم به مذاکره برای بازگشت به برجام است، اسرائیل همواره ابراز نارضایتی کرده است.

نشریه فارن پالیسی در این باره نوشت: شمارش معکوس جنگ اسرائیل و ایران آغاز شده است، اگر شنیدید که اسرائیل با ایران وارد جنگ شده است تعجب نکنید.

در ادامه به سفر مقامات امنیتی اسرائیل برای مشاوره مستقیم با بایدن و وزیرامورخارجه دولت وی در هفته گذشته اشاره شده است.

این نشریه مدعی است: از نظر طرف اسرائیلی ایران پس از پایان توافق هسته ای در سال 2030 یک کشور در آستانه ساخت سلاح هسته ای است.

همچنین می افزاید: تا رسیدن به سال 2030 و قرارگرفتن در آستان ساخت سلاح هسته ای به برکت توافق هسته ای میلیاردها دلار پول در اختیار خواهد داشت که می تواند آن ها را برای فشار به اسرائیل و نابودی دولت یهودی استفاده کند.

جنگ

در پایان این نشریه این طور نتیجه می گیرد که اسرائیل یا باید اکنون با ایران ضعیف تر وارد جنگ شود یا با انقضاء توافق با یک ایران قوی تر بجنگد، لذا احتمال این که اسرائیل گذینه اول را انتخاب کند دور از ذهن نیست.

اورشلیم پُست: ایران یک میلیارد دلار کمک دریافت کرد

روز پنج شنبه برخی رسانه ها از انتقال یک میلیارد دلار توسط ایالات متحده از کانال سوئیس برای کمک های بشردوستانه به ایران بدون نقض تحریم های ایالات متحده خبر دادند.

روزنامه اورشلیم پُست در این باره نوشت: این امیدواری وجود دارد که این اقدامات بشردوستانه توسط ایالات متحده باعث ایجاد حسن نیت در طرف ایرانی شود.

در ادامه افزوده است: کانال سوئیسی مبلغ یک میلیارد دلار را برای انتقال اقلام بشر دوستانه به ایران هزینه می کند و این در حالی صورت می گیرد که تحریم های ایالات متحده پابرجا است.

به نقل از یک مقام آمریکایی آمده است: امیدواریم این رفتارها بتواند حسن نیت متقابل ایرانی ها را به دنبال داشته باشد.

مذاکرات هسته ای

در پایان این روزنامه این طور نتیجه می گیرد که طبق ادعای مقامات ایالات متحده اگر مقامات ایرانی تصمیم به توافق در چند هفته آینده داشته باشند امکان بازگشت دو طرف به تعهدات توافق 2015 وجود دارد.

الجزیره: قطر از تنش زدایی استقبال می کند

در جریان سفرهای منطقه ای آقای ظریف به کشورهای منطقه، ایشان با مقامات قطر دیدار و گفتگو کرد.

شبکه خبری الجزیره درباره این سفر نوشت: قطر از روندهای مثبت در مذکرات هسته ای ایران و آمریکا حمایت می کند.

در ادامه به نقل از مقامات قطری آمده است: قطر با ایالات متحده دارای روابط استراتژیک است و با ایران نیز از روابط خوبی برخوردار است و از تنش زدایی بین این دو کشور استقبال می کند.

همچنین این رسانه مدعی است مقامات قطری از مقامات ایرانی خواسته اند در دور جدید مذاکرات بر بخش های مثبت مذاکرات تاکید کنند و به سوی تنش زدایی با ایالت متحده حرکت کنند و نیز اقدام به گفتگو با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کنند.

سفر ظریف

در پایان این شبکه خبری از ترس های مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از برنامه هسته ای ایران گفته است و امیدوار است ایران در دور جدید توافق هسته ای به دغدغه های این کشورها نیز توجه کند.

تایمز اسرائیل: آمریکا از ظهور ایران هسته ای جلوگیری می کند

رسانه های اسرائیل از شروع مذاکرات هسته ای در وین همواره بخشی از نگاه خود را به سناریوهای شکست مذاکرات دوخته اند.

در همین راستا روزنامه تایمز اسرائیل نوشت: آمریکا آماده است درصورت عدم موفقیت مذکرات هر آنچه در توان دارد برای جلوگیری از ظهور ایران هسته ای هزینه کند.

در ادامه به نقل از مقامات آمریکایی آمده است: با شروع دور جدید مذاکرات سرنوشت توافق هسته ای در دستان ایران است، ایالات متحده برای سناریوهایی که مبتنی بر شکست مذاکرات است آمادگی دارد.

همچنین افزوده است: مقامات آمریکایی تاکید دارند که توافق به نفع دو طرف است و تلاش مذاکره کنندگان رسیدن به توافق است اما درصورت عدم توافق آمادگی خود برای سایر سناریوها را نیز حفظ می کنند.

برنامه هسته ای

در پایان این روزنامه آورده است: ایالات متحده تنها تحریم هایی که دونالد ترامپ پس از خروج از برجام ایجاد کرده است را لغو می کند.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید