فاجعه اقتصادی در نجف به دلیل تحریم‌های ایران

  • سیاسی
  • شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۷:۳۴
    کد خبر :391315

قبلا هتل‌های نجف روزانه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ مشتری ایرانی داشتند، اما الان تعداد مشتریان ایرانی به کمتر از ۵۰ مشتری در روز کاهش یافته است. الجشعمی پیش‌بینی کرده که وضعیت هتلداری در نجف از این هم بدتر می‌شود.

به دلیل تحریم‌های آمریکا بر ایران و همچنین کاهش ارزش ریال ایران، تعداد زائران ایرانی در نجف کاهش چشمگیری یافته و این امر تاثیر بزرگی بر اقتصاد این شهر، بخصوص بر بخش هتلداری، گذاشته است. به گزارش فرارو، بازار‌ها و شرکت‌های تجاری شهر نجف عراق، که تا همین اواخر مقصد اصلی زائران شیعه ایرانی بود، به دلیل تحریم‌های آمریکا بر ایران و کاهش ارزش پول آن با یک وضعیت دشوار اقتصادی مواجه هستند. تا قبل از تحریم‌ها، صد‌ها هزار ایرانی سالانه از مرقد امام علی (ع) زیارت می‌کردند. اما اکنون اهالی نجف می‌گویند در مقایسه با ماه‌های گذشته، آن‌ها فقط تعداد اندکی از زائران ایرانی را می‌بینند که در خیابان‌های نجف به زبان فارسی سخن می‌گویند. این در حالی است که تا همین چند ماه پیش، خیابان‌های نجف مملو از ایرانیان بود.

به گزارش روزنامه العرب، بازرگانان نجف می‌گویند تجارت آن‌ها در وضعیت بدی قرار دارد و به دلیل کاهش ارزش ریال و تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر ایران، فروش آن‌ها کمتر شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در ماه می، به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای، که به موجب آن تحریم‌های هسته‌ای رفع شده بود، خارج شد و تحریم‌ها را مجددا برقرار کرد. دور نخست تحریم‌ها در اوایل ماه آگوست اجرایی شد و دور دوم در اوایل ماه نوامبر آینده اجرا خواهد شد. در چند ماه اخیر، ارزش ریال در برابر دلار آمریکا و برخی ارز‌های دیگر، کاهش یافته است.

گردشگری دینی، ستون اصلی اقتصاد نجف است و بنا به گفته تاجران آنجا، بخش اعظم زائران این شهر از میان ایرانیان هستند.

جبار علیوی، یکی از بازاریان نجف است که مغازه لباس‌فروشی دارد. او گفته تا قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا، لباس‌های زیادی را با پول ایران فروخته است. اما اکنون حتی در یک هفته یا ده روز هم چیزی با پول ایران به فروش نمی‌رساند.

مرتضی العذاری، صاحب مغازه جواهرات نقره، وضعیت مشابهی دارد. او گفته بسیاری از تاجران شهر نجف به دلیل کاهش سود، مغازه‌هایشان را تعطیل کرده‌اند، زیرا درآمد آن‌ها دیگر حتی کفاف اجاره مغازه را هم نمی‌دهد.

العذاری با بیان اینکه میزان خرید ایرانیان به شکل قابل توجهی کاهش یافته است، گفته قبلا ۷۰ درصد فروش او به ایرانیان بوده، اما الان سه یا چهار درصد فروش او به زائران ایرانی است. این امر به طور چشمگیری بر فعالیت اقتصادی نجف تاثیر گذاشته است به طوری که برخی از مغازه‌ها تعطیل شده‌اند.

برخی از بازرگانان از پذیرش ریال ایران از مشتریان خودداری می‌کنند و در مقابل از آن‌ها دلار می‌خواهند.

کاهش تعداد زائران ایرانی، بر بخش هتلداری نجف هم تاثیرات بزرگی گذاشته و بسیاری از هتل‌های این شهر را به تعطیلی کشانده است. صائب ابوغنیم، رئیس انجمن هتلداری و رستوران‌های نجف، گفته در این شهر ۲۸۵ هتل وجود دارد که هم اکنون فقط حدود ۵۳ هتل باز است. این بدان معناست که ۲۳۰ هتل تعطیل شده است.

ماجد الجشعمی، مالک هتل اغنار در این باره گفت: ” پس از اعمال تحریم‌های (ایران)، در گردشگری دینی، فعالیت هتلداری به مقدار ۹۸ درصد کاهش یافته است و به دلیل فقدان زائران ایرانی، ۷۸ درصد از هتل‌ها تعطیل شده‌اند”.

به گفته این هتلدار، هم اکنون هتل‌ها مشتریانی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و هند و نیز تعداد بسیار اندکی مشتری عراقی دارند. قبلا هتل‌های نجف به طور روزانه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ مشتری ایرانی داشتند، اما الان تعداد مشتریان ایرانی به کمتر از ۵۰ مشتری در روز کاهش یافته است. الجشعمی پیش‌بینی کرده که وضعیت هتلداری در نجف از این هم بدتر می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید