غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال تا پایان آذر + جزییات و هزینه‌ها

    کد خبر :139564

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از فعال شدن بیش از 40 هزار پایگاه بهزیستی برای غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال تا پایان آذرماه خبر داد.

مینو رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کودکان زیر ۷ سال باید حداقل سه بار برای سنجش بینایی و تشخیص تنبلی چشم معاینه شوند گفت: در این سنین چشم کودک در حال تکامل است، به همین دلیل اگر چشم کودک در گذشته مشکلی نداشته است، خانواده‌ها باید برای معاینه مجدد به این مراکز مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه انجام غربالگری در مناطق محروم و روستایی به شکل رایگان انجام می شود تصریح کرد: هزینه انجام این معاینات در سایر مناطق ۲۰۰۰ تومان است. اگر کودکی مشکوک به تنبلی چشم باشد، برای انجام مراحل بعدی بینایی سنجی به مراکز تخصصی ارجاع داده می‌شود البته خدمات این مراحل به شکل رایگان انجام خواهد شد. همچنین بهزیستی به خانواده های کم بضاعتی که کودک آنان نیازمند عمل جراحی و یا تهیه عینک است، کمک خواهد کرد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی شایع ترین علت نابینایی و کم بینایی تک چشمی افراد زیر ۲۰ سال را تنبلی چشم عنوان کرد و افزود: سه علت عمده شایع برای کم بینایی کودکان وجود دارد که شامل آب مروارید، آب سیاه و تنبلی چشم هستند. اگرچه آب مروارید و آب سیاه مادرزادی هستند، اما تنبلی چشم در صورتیکه به موقع تشخیص داده و درمان شود کاملا قابل پیشگیری است.

رفیعی با اشاره به ظاهر طبیعی و سالم در بیماری تنبلی چشم اظهار کرد: تنبلی چشم معمولا به شکل تک چشمی اتفاق می افتد. یعنی یک چشم کاهش دید زیادی دارد و یک چشم نیز عملکرد طبیعی دارد، به همین دلیل کودک شکایتی نمی کند چرا که با یک چشم به شکل عادی می بیند اما به مرور زمان چشم بیمار نابینا خواهد شد بنابراین تنها راه تشخیص این بیماری انجام معاینات چشمی است.

وی در پایان با اشاره به استقرار پایگاه های غربالگری چشم در مهدکودک ها، مجتمع های بهزیستی و پایگاه‌های سیار ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند برای آگاهی از محل دقیق این مراکز با نزدیک‌ترین مرکز بهزیستی و یا بهزیستی شهرستان تماس برقرار کنند، در این مراکز برای معاینه کودکان زیر ۳ سال که جهت ها را بلد نیستند از دستگاه، و برای کودکان بزرگتر از چارت E و تابلو به منظور بررسی دقیق‌تر میدان دید استفاده می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید