عوارض خروج به ضرر گردشگری تمام شد؟!

    کد خبر :293208

هرچند افزایش نرخ عوارض خروجی در زمان بررسی لایحه بودجه ۹۷ در مجلس جنجال‌های بسیاری به پا کرد، هنگام تصویب در مجلس از قلم رسانه‌ها افتاد و پس از تصویب آن توسط نمایندگان در اواسط فروردین، از سوی دولت در بحبوحه افزایش نرخ ارز و گرانی های فرودین ماه ابلاغ شد.

تابناک:بنا بر این ابلاغ که به مدیرعامل بانک ملی ایران خطاب شده، آمده است: «نظر به اینکه موجب قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، وجوه خروج از کشور موضوع ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای هر مسافر از تمامی مرزهای کشور برای بار اول ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال (۲۲۰ هزار تومان)، بار دوم ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال (۳۳۰ هزار تومان) و برای بار سوم به بعد ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال (۴۴۰ هزار تومان) و برای هر مسافر حج تمتع و حج عمره برای بار اول یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال (۱۱۰ هزار تومان)، بار دوم یک میلیون و ۶۵۰ هزار ریال (۱۶۵ هزار تومان) و بار سوم به بعد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال (۲۲۰ هزار تومان) و عتبات عالیات از مرزهای هوایی ۳۷۵ هزار ریال (۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان) و از مرزهای زمینی و دریایی ۱۲۵ هزار ریال تعیین شده است، لذا خواهشمند است دستور فرمایید در اسرع وقت در اجرای قانون مذکور، مراتب را به شعب آن بانک برای دریافت وجوه خروج از کشور بر اساس مبالغ جدید در سال ۱۳۹۷ اعلام کنید.»

در آن زمان حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به شدت به این موضوع واکنش نشان داد و با آن مخالفت کرد و نمایندگان مجلس را مورد خطاب قرار داد و با حمله به مصوبان این طرح گفت: سؤال من از نمایندگان ملت این است، شما که دغدغه گردشگری دارید و دلتان برای این صنعت می سوزد و می خواهید با تبدیل این سازمان به وزارتخانه آن را نجات دهید، چرا لایحه ای را مصوب کردید که به ضرر صنعت گردشگری تمام می شود؟ چه مصوبه و بخشنامه یا آیین نامه ای وجود دارد که گردشگری هم از این عوارض گران شده سهم می برد؟ مگر تا به حال گردشگری از این عوارض که رقم کمی هم نبود، سهمی داشته که حالا امیدوار باشد آن را تمام و کمال دریافت کند که حالا ما از گران شدن آن خرسند باشیم؟!

با این حال، این موضوع مورد توجه قرار نگرفت و می توان گفت، تا امروز نیز از سوی نمایندگان مسکوت مانده است. جالب آنکه این روزها بسیاری از نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور را به وزارت خانه تبدیل کنند؛ اما ترجیح می دهند در قبال این موضوع سکوت کنند.

با این حال، علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع واکنش نشان داد و گفت: ما از ابتدا نیز با افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور در بودجه ۹۷ مخالف بودیم. در افزایش سه برابری و پلکانی عوارض خروج از کشور، فشار بر مردم هموطنان نادیده گرفته شده و فقط افزایش درآمد دولت دیده شده است. بهتر بود به جای افزایش عوارض خروج از کشور، از سفر مقامات و کارکنان دولت کم شود و از این سفرها عوارض مضاعف دریافت شود، نه از سفرهای عادی مردم. متأسفانه رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از این افزایش عوارض غیرکارشناسی هم دفاع کرده و به دلیل اینکه آمار خروج گردشگران از آمار ورود گردشگر خیلی بیشتر است، خواستار اعمال این افزایش بی مبنا شده است.

همچنین ذبیح الله نیکفر، عضو کمیسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در این باره یادآور شد: روند فعلی که برای عوارض خروج در نظر گرفته شده، از هر نظر به ضرر گردشگری تمام شده است، چون هیچ نفعی برای گردشگری در این مصوبه در نظر گرفته نشده، جز این که مبلغی به حساب دولت روانه می شود، که آن هم شامل کسانی است که یک بار در سال سفر می کنند و به دلیل آنکه عوارض خروج دوم و سوم آن آنقدر زیاد است اصلا رغبتی به سفر ندارند و همین باعث می شود، حتی درآمد قبلی دولت را هم کم کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این اجرای مصوبه عوارض خروج از کشور به ضرر مناطق آزاد هم تمام شده است، زیرا با اجرای این طرح، عده ای که پیشتر از این مناطق از کشور خارج می شدند، با اجرا شدن این مصوبه، آنقدر تردد در این مناطق کم شده که بازارهای این مناطق را هم دچار مشکل کرده است.

این نماینده مجلس در پایان گفت: مجبوریم در مجلس نسبت به این موضوع تصمیم گیری اساسی کنیم. اگر روال به این شیوه باشد، باید طرحی آماده کنیم که مصوبه قبلی را لغو و یا آن را اصلاح کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید