علم‌الهدی: شادی حرام نیست؛ برنامه کبوترانه آستان قدس، شادی نیست؟

    کد خبر :356894

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی با تاکید براینکه بحث ما با کنسرت نیست بلکه مخالفت ما با بازار کنسرت است که ایجاد می‌شود، می‌گوید: بنده پاسبان حرم امام رضا(ع) هستم و از هیچ چیز هراس ندارم و نباید اجازه دهم با هویت مشهد بازی کنند.

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهدمقدس و نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی در زمره شخصیت‌هایی است که به‌واسطه مواضع و سخنرانی‌ها همواره مورد توجه رسانه‌ها‌ست و بسیاری از مواضع وی در صدر اخبار رسانه‌های مختلف قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام علم‌الهدی معتقد است جایگاه نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی با تمامی استان‌های کشور متفاوت است و دامنه مسئولیت‌ها سبب شده ‌که مواضع وی نیز در مسائل مختلف بیشتر دیده شود. در این میان اما حواشی و شایعات نیز پیرامون نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی همواره زیاد است و خود ایشان نیز به این مسئله اذعان دارند و معتقدهستند جریانی خاص این شایعات را در مشهد ساخته و منتشر می‌کند. از سوی دیگر مواضع حجت الاسلام علم‌الهدی در مسائل اقتصادی نیز همواره بازتاب‌های مختلفی داشته است‌.

امام جمعه مشهدمقدس اما این روزها به اذعان خود بسیار بیشتر از گذشته دغدغه مردم و معیشت آن‌ها را دارد و معتقد است باید مسائل و مشکلات اقتصادی مردم برطرف شود و در این زمینه همت و جهاد اقتصادی لازم است و الگوهای به‌کار گرفته شده در دوران دفاع مقدس نیز در این زمینه بسیار می‌تواند کارساز باشد.

حجت الاسلام علم‌الهدی معتقد است این الگوها با توجه به نیروهای مردمی متعددی که در حال حاضر در اختیار داریم کاملاً قابلیت اجرایی‌شدن دارند و از دوران دفاع مقدس نیز بسیار بهتر می‌توانیم این الگوها را پیاده‌سازی کنیم.

مسائل و مشکلات معیشتی اخیر مردم سبب شد تا به همین بهانه سراغ حجت الاسلام علم‌الهدی برویم و در مورد مواضع اخیرش به گفت‌وگو بنشینیم اما بحث صرفاً مربوط و منحصر به مسائل اقتصادی نشد و با نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی درباره مسائل و معضلات مختلف فرهنگی و حتی از جنبه‌های زندگی شخصی ایشان نیز سئوال شد و وی به تمامی سئوالات پاسخ داد که متن مشروح آن را در زیر شاهد هستید:

در حال حاضر اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم چندان مساعد نیست. حضرتعالی در تریبون نماز‌جمعه بارها به این مباحث اشاره کرده‌اید اما سئوالی که به‌وجود می‌آید این است که این اوضاع اقتصادی تا چه اندازه برای شما ملموس و قابل درک است؟

ما برحسب ارتباط مردمی که داریم از دو جهت یکی حشر و نشر با مردم در موارد مختلف مثل مراجعات دینی و اجتماعی و دیگر اینکه مردم در موارد حساس زندگی و گرفتاری‌های اداری و یا مشکلات دیگر به ما مراجعه می‌کنند، در جریان مشکلات مردم قرار می‌گیریم.

یکسری مراجعات طبیعی، مردم به ما داشته و دارند آن‌هم به‌عنوان روحانی، ‌در مواردی که دارای گرفتاری‌‌هایی هستند نیز به ما مراجعه دارند و از این نظر در جریان مشکلات معیشتی مردم حتی بیشتر از مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس هستیم. بخشی از مشکلات معیشتی مربوط به قشر آسیب‌پذیر است که با این وضعیت، اداره زندگی آن‌ها سخت است و حتی ظرفیت گذران زندگی روزمره هم وجود ندارد و نمی‌توانند با این درآمد، زندگی را اداره کنند.

از سویی اجناس گران است و از سوی دیگر نوسان اقتصادی قدرت برنامه‌ریزی معیشتی را از مردم گرفته است. این مهم، قشر آسیب‌پذیر و طبقه متوسط به پائین جامعه را مستاصل کرده است. مشکل دیگر اما متعلق به اصناف و بازاریان است؛ اگر از اقلیت اندک سرمایه‌دار که با تکاثر ثروت خود را با هر شرایطی تطبیق می‌دهند بگذریم، بقیه نیز زندگی‌شان فلج شده زیرا جنس و کالا باید دست به دست بچرخد و پول جایگزین شود و این مناسبات اکنون در بازار وجود ندارد و این رکود عظیمی را ایجاد کرده و اصناف و طبقه کسبه دچار توقف در زندگی شده‌اند و معامله و درآمدی ندارند. این وضعیت جامعه را مضطرب کرده است. این خلاصه چیزی است که از وضع معیشتی مردم در ارتباط با مدیریت غلط اقتصادی به آن رسیده‌ایم.

شخص حضرتعالی چطور این گرانی را حس می‌کنید؟

قطعا همه مردم این را حس می‌کنند و حتی این گرانی مافوق حس است؛ اما آنچه برای ما مهم است وضعیت خود مردم است. بخشی از گرانی را ما حس می‌کنیم؛ مثل همه مردم که برای آن‌ها افزایش نرخ‌ها ملموس است. وضعیت گرانی برای معیشت مردم دردسر ایجاد کرده است.

یکی از انتقاداتی که به شما می‌شود این است که عنوان می‌شود مشهد مشکلاتی مثل پدیده و یا میزان دارد اما حجت الاسلام علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه به آنها اشاره نمی‌کند. حضرتعالی چه پاسخی به این صحبت‌ها دارید؟

قبلاً بارها در این مورد گفتم و این‌ها را تخطئه کردم و گفتم مردم سراغ این‌ها نروند و آن‌ها را ترویج نکنند، اما کسی گوش به حرف ما نداد… در مقابل تبلیغات هم گفتیم این تبلیغات را برای پدیده صورت ندهید. پدیده غضب شده امام رضا(ع) است. این‌ها می‌خواستند هویت مشهد را به‌هم بریزند. مشهد شهر زیارتی است و اگر قرار است گردشگری داشته باشد باید با محوریت زیارت باشد اما خواستند هویت شهر را به هم بریزند و همان ابتدا نیز با اصل برنامه مخالف بودم.

‌در قضیه موسسه مالی و اعتباری میزان نیز شکایت آن را خدمت آیت‌الله شاهرودی و سپس خدمت آیت‌الله لاریجانی بردم.

به (مسئولان)پدیده هم گفتم مسیر خود را عوض کنید و در خط تولید قدم بردارید. مشکل پدیده و همه اینها یک مشکل لاینحل نیست زیرا بخشی از پدیده سرمایه‌گذاری شده است. مجموع مطالباتی کسانی که نمی‌خواهند پای پدیده بایستند 100 میلیارد تومان است که باید برطرف شود.

پدیده نباید با شکل قبلی خود ادامه دهد. پدیده باید مبدل به قطب سلامت شود و از قطب تفریح و تفرج به این قطب تبدیل شود و خدمت وزیر بهداشت هم گویا این مسئله مطرح شده است. می‌توان پدیده را تبدیل به قطب پزشکی برای کشور و کشورهای همسایه کرد و مشهد این ظرفیت را دارد که قطب سلامت شود و اگر توریست پزشکی جذب کنیم، این مسئله بسیار بااهمیت است و رشد اقتصادی پدیده نیز باید در این راستا باشد؛ گویا وزیر بهداشت نیز این طرح را پسندیده است. اگر پدیده به قطب سلامت و گردشگری مبدل شود برای کشور و توریسم سلامت بسیار مفید است اما برنامه‌های تفریحی و اباحی‌گری آنها مناسب نبود.

یکی از انتقاداتی که به شما می‌شود این است که مباحث شما در حوزه تفریحی و فرهنگی همواره سلبی است به این معنا که الگوهای مختلف فرهنگی و تفریحی را رد می‌کنید اما جایگزین و بدیلی برای آن ارائه نمی‌دهید. حضرتعالی چه پاسخی دارید؟

ما یک بحث مبنایی داریم که اگر حل شود بقیه مسائل حل است. مشهد شهر زیارتی است و مسافر مشهد زائر و مشهدی هم مجاور است. هیچ شهری، شهروندش را مجاور نمی‌گویند و مجاور هم یعنی همسایه. جمعیت مشهد را بین شهروند و گردشگر تقسیم نمی‌کنند. اینجا شهر امام رضاست و این هویت باید محفوظ باشد. برنامه‌هایی که با این هویت منافات ندارد باید صورت بگیرد اما برنامه‌های اباحی‌گری نباید اجرا شود.

شادی حرام نیست؛ برنامه کبوترانه آستان قدس شادی نیست؟ چون اسم خدا دارد شادی نیست، حتما در شادی باید فساد و فسق و فجور باشد؟ ما با فسق و فجور مخالف هستیم و نه با شادی.

رابطه روزمره شخص حضرتعالی با تفریحات روزمره چگونه است؟ چرا کمتر به سینما و یا تئاتر می‌روید؟

سینما و تئاتر ابزار است و مثل چاقو است. کسی با ابزار دشمن نیست ما با برنامه حرف داریم. یک فیلم اثرش می‌تواند در پرورش دینی مردم از یک ماه رمضان تبلیغات دینی من بالاتر باشد. کسی نمی‌تواند منکر معجزه هنر هفتم شود. موسیقی به عنوان یک هنر در استخدام ارزش‌های دین اثر بالایی دارد ما با ابتذال مخالفیم. من ضدهنر نیستم و این را ثابت کرده‌ام.

رابطه شخصی خودتان با دنیای سینما و فیلم چگونه است؟

فیلم می‌بینم و این جزو برنامه‌ مرتب بنده است اما سینما نمی‌روم و فیلم را در منزل می‌بینم. اخیراً قرار بود فیلم اشنوگل را در سینما ببینم که فراهم نشد. بحث فیلم دیدن مهم است که این کار را صورت می‌دهم. نکته‌ای که باز هم بر آن تاکید دارم این است که برنامه ابتذال، جامعه را فاسد می‌کند و این فساد می‌تواند در سینما و تئاتر و خیابان باشد یعنی ابزار خیلی مهم نیست.

تفریحی که بیشتر می‌پسندید چیست؟

تمامی تفریحات را می‌پسندم مثل گردش، دیدن فیلم و موسیقی در حد مادون ابتذال را می‌پسندم و مخالف نیستم. اما واقعیت این است که بنده در حال حاضر فرصت خوابیدن هم ندارم و در شبانه‌روز 2 ساعت بیشتر نمی‌خوابم. بنده حتی اکنون مباشر خواب نیز نیستم.(باخنده).

14 سال است در این شهر هستم و تنها دوبار طرقبه و شاندیز رفته‌ام آن هم برای افتتاح مدرسه و دیگری برای یک سمینار. قبلا سفر زیاد می‌رفتم اما اکنون توان و فرصت آن را ندارم.

آخرین باری که برای فرزندان و نوه‌های خود خرید کردید را به یاد دارید؟

قدیم این کار را می‌کردم. امروز فرزندان من زنان بزرگ و مردان بزرگ هستند و برای نوه‌هایم، فرزندانم خرید می‌‌کنند؛ از زمانی که همسرم به رحمت خدا رفت زندگی بنده مجردی شده است.

چند فرزند و نوه دارید؟ در صورت امکان بفرمائید که فرزندانتان به چه کار یا فعالیتی مشغول هستند؟

مجموع فرزندانم با نوه‌‌ و نبیره 27 نفر هستند. هفت فرزند دارم. پسر بزرگم معاون آقای اراکی در مجمع تقریب است؛ فرزند دوم بنده دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و همسر آقای رئیسی است؛ فرزند سوم بنده که دختر است دکتری فلسفه تطبیقی دارد و تدریس می‌کند؛ فرزند چهارم که پسر است سردفتر اسناد رسمی در تهران است؛ فرزند پنجم بنده دانشیار فلسفه و پسر است و در دانشگاه پیام‌نور مشغول است؛ فرزند ششم دکتری ادبیات فارسی دارد و فرزند هفتم بنده نیز دکتری مدیریت فرهنگی و شغل آزاد دارد.

ارتباط حضرتعالی با جوانان چگونه است و در چه موقعیت‌هایی مشخصاً با جوانان ارتباط مستقیم دارید؟

بنده 23 سال مسئول یک دانشگاه و خدمت آقای مهدوی‌کنی بودم و تمام حشر و نشرم با جوانان و دانشجویان بوده است. در دوره مبارزاتی نیز در مساجد با جوانان ارتباط زیادی داشتم که عمده این‌ها وارد دفاع مقدس شدند. در مشهد نیز عمده حشر و نشر بنده با تشکل‌‌های دانشجویی است و در مجامعی که جوانان حزب‌اللهی حضور دارند نیز حضور دارم و اکثر مخاطبان بنده جوانان هستند. در حوزه نیز درس می‌دهم و با جوانان حوزوی و دانشگاهی سروکار دارم. با غیر جوان خیلی کم محشور هستم.

حضرتعالی کمتر در مجامع عمومی شرکت دارید. این مسئله دلیل خاصی دارد؟

قطعا هر فرد در زندگی شخصی اولویت‌بندی دارید. امام جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی با همه کشور فرق دارد. این شهر سالانه زائران زیادی دارد و به همین نسبت بنده گرفتار هستم و همه این‌ها گرفتاری ایجاد می‌کند.

تدریس در حوزه و ارتباط با مردم و مسائل مختلف استان را نیز به این اضافه کنید. همه این‌ها را در یک ظرف وجودی پیرمرد 74 ساله تقسیم کنید و ببینید چقدر وقت باقی می‌ماند.

همواره برای تخریب حضرتعالی شایعات متعددی را پخش می‌کنند، نظر خودتان در این باره چیست؟

این مشکلات و این شایعات طبیعی نیست؛ برخی غذای آماده‌ای را نشر می‌دهند و خوراک تبلیغاتی درست می‌کنند.در مشهد جریان قدرت و ثروتی است که وجود و مشی بنده را خلاف منافع خود می‌بیند. این شهر از نظر گردشگر و زائر خارجی بی‌نظیر است و در هیچ کجای کشور این آمار وجود ندارد. غالب این افرادی که وارد مشهد می‌شوند نیز مرفه هستند بنابراین مشهد بازار مناسبی برای توریسم و گردشگر دارد اما با این مواضع بنده این مهم محقق نمی‌شود.

برای مثال بنده گفتم بحث ما با کنسرت نیست بلکه مخالفت ما با بازار کنسرت است که ایجاد می‌شود. خبر دارم برخی هتل خود را در کیش فروخته‌اند تا در مشهد سرمایه‌گذاری کنند اما نوع برخورد بنده و حرکات فرهنگی بنده با این جریان آن‌ها نمی‌سازد و این‌ها هستند که درصدد برخورد هستند.

نه بنده از اصول خود دست برمی‌دارم و نه آنها از منفعت پرستی خود دست برمی‌دارند. بنده پاسبان حرم امام رضا(ع) هستم و از هیچ چیز هراس ندارم و نباید اجازه دهم آن‌ها با هویت مشهد بازی کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید