علت مرموز سقوط جنگنده های پیشرفته “اف 35” چیست؟

“اندیشکده کوئینسی” در گزارشی با اشاره به سقوط اخیر یک جنگنده پیشرفته اف 35 آمریکایی در ایالت تگزاس این کشور، سعی کرده به این پرسش پاسخ دهد که علت این مساله چیست و اساسا چرا این جنگنده ها که برخی آن ها را پیشرفته ترین جنگنده های حاضر در جهان می دانند، در ماه های اخیر دچار حوادث مکرر هوایی شده اند؟

بازتاب– «پایگاه خبری “دیفنس نیوز” اخیرا گزارش داده که شرکت آمریکایی “پرَت اند ویتنی”(پیمانکار دفاعی)، تحویل دوره تازه ای از موتورهای جنگنده های اف 35 آمریکایی را پس از سقوط یک جنگنده اف 35 در تگزاس به دلیل نقص موتوری، متوقف کرده است. بر اساس ویدئوهایی که از این حادثه منتشر شده (حادثه مذکور در تایخ 15 دسامبر به وقوع پیوسته)، یک جنگنده اف 35 در جریان یک پرواز آزمایشی دچار حادثه می شود و سقوط می‌کند و خلبان آن نیز به صورت اضطراری خود را از این جنگنده به بیرون پرتاب می کند.

علت سقوط اسکادران اف 35

پس از وقوع این حادثه، وبگاه دیفنس نیوز در ابتدا گزارش داد که شرکت “لاکهید مارتین” به عنوان طراح اصلی جنگنده های اف 35، روند تحویل این جنگنده ها را جهت انجام تحقیقات بیشتر در مورد دلایل وقوع حادثه برای آن ها متوقف ساخته است. در نتیجه، لاکهید مارتین 7 جنگنده کمتر از 148 جنگنده ای که قرار بود تا سال 2022 تحویل دهد را تحویل داده است. بر اساس این گزارش، یک منبع مطلع به دیفنس نیوز گفته است که نتالیج تحقیقات نشان داده که لوله ای که برای انتقال پُرفشار سوخت به موتور جنگنده اف 35 استفاده می شود و ساخت شرکت پرَت اند ویتنی است، معیوب می باشد.

پرَت اند ویتنی که یکی از شرکت های تابعه شرکت تسلیحات سازی آمریکایی “ریتون” است، در اوایل ماه دسامبر سال 2022، قراردای به ارزش 115 میلیون دلار را با وزرات دفاع آمریکا با محوریت ارتقا موتور جنگنده های اف 35 به امضا رساند. این شرکت اخیرا اعلام کرده تا زمان پایان یافتن تحقیقات در مورد موتورهای تولید شده توسط خود و سوانحی که در روزهای اخیر اتفاق افتاده اند، در این باره اظهار نظری نخواهد کرد.

سقوط اف 35 (2)

مشکلات مرتبط با موتورهای جنگنده های اف 35 یه هیچ عنوان جدید نیستند. بر اساس یک گزارش دولتی در آمریکا که در ماه آپریل سال 2022 انجام شده، این موتورها از نقص فنی رنج می برند و قبل از اینکه تست های کافی را پشت سر بگذارند، ماهیت عملیاتی به خود گرفته اند و وزارت دفاع آمریکا نیز آن ها را پذیرفته است. در عین حال، کنگره آمریکا نیز قویا روند تولید جنگنده های اف 35 را تامین مالی می کند. نهادهای نظامی و قانونگذار در آمریکا حتی بیش از تعداد جنگنده هایی که پیشتر برای ساخت آن ها درخواست داده شده، خواستار تولید جنگنده‌های اف 35 شده اند.

علت سقوط هواپیمای f35

البته که جنگنده های اف 35 با چالش های بزرگ دیگری نیز همراه بوده اند. در این راستا، برخی منابع خبری گفته اند که شماری از گزارش های دفاعی در آمریکا فاش ساخته اند که مهندسان آمریکایی تلاش‌های زیادی را انجام می دهند تا نقص های طراحی جنگنده های اف 35 را رفع کنند. چالش اصلی آن ها در این مسیر این است که مشکلات جدید تقریبا به همان سرعتی که نقص های شناخته شده رفع می شوند، کشف و ظاهر می‌گردند.

سقوط اف 35 (1)

ورای مسائل و چالش های مرتبط با حوزه کیفی جنگنده های اف 35، این جنگنده ها در زمره گران‌ترین برنامه‌های کل تاریخ پنتاگون نیز به شمار می‌آیند. در این راستا، برخی ارزیابی ها حاکی از این هستند که در طول حیات ناوگان اف 35 در آمریکا، این جنگنده ها چیزی قریب به 1.7 تریلیون دلار را روی دست دولت آمریکا بگذارند. این میزان به معنای آن است که تقریبا به ازای هر مرد، زن، و کودک آمریکایی، پروژه جنگنده های اف 35، چیزی در حدود 5 هزار دلار از حقشان را می بلعد.

در مدت زمانی در حدود 20 سال که از پیروزی شرکت آمریکایی لاکهید مارتین به عنوان شرکت اصلی در زمینه توسعه جنگنده های اف 35 می گذرد، بیش از 62.5 میلیارد دلار در زمینه های تحقیق و توسعه این پروژه هزینه شده است. با این حال، علی رغم تمامی این سرمایه گذاری ها، جنگنده های اف 35 همچنان با چالش ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند. اکنون آزمون و خطاهای زیادی در میدان عمل در مورد جنگنده‌های اف 35 اتفاق می افتد. موضوعی که در حالت عادی بایستی در زمان طراحی و توسعه این جنگنده ها ماهیتی عملیاتی به خود می گرفت.

آخرین اتفاقاتی که برای جنگنده های اف 35 در جریان پروازهایشان رخ داده سبب شده تا برنامه جدید تحویل شماری از این جنگنده ها به تعویق بیفتد و برخی از آن ها نیز زمین گیر شوند. با این حال نکته مهم این است که هنوز معلوم نیست چه تعداد از این جنگنده ها زمین‌گیر شده اند و تا چه مدت نیز زمین‌گیر شدن آن ها ادامه خواهد یافت.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید