علت درج اشتباه نام شاعر در کتاب درسی

    کد خبر :138244

شعر «زندگی» اثر کیوان شاهبداغی که اشتباها به سهراب سپهری منتسب شده است، از تمرین کتاب درسی به دلیل گمنامی شاعر حذف می شود.

مهر: شعر «زندگی» اثر کیوان شاهبداغی است. اثری که در فضای‌مجازی به سهراب سپهری منتسب شده است.

از این دسته اشتباهات و جعلیات به وفور در فَضای مجازی دیده می شود. حتی کمپین های مختلفی نیز برای مبارزه با نشر جعلیات نیز در فضای مجازی شکل گرفت.

تاثیر شبکه های اجتماعی بیش از آنچه که تصور می کنیم است؛ بطوریکه این اشتباهات به گونه ای در بین افکار عمومی جا می افتد که دیگر اکثر افراد از آن درست یاد می کنند.

درباره تاثیر شبکه های اجتماعی می توان گفت؛ حتی مولفان کتاب درس فارسی را نیز می تواند به اشتباه بیندازد بطوریکه شعری از سهراب سپهری در کتاب فارسی گنجانده می شود، از شاعری دیگر است.

دستور پیگیری اشتباهات کتاب فارسی یازدهم

در این ارتباط؛ محمود امانی تهرانی می گوید: این موضوع را در شبکه های اجتماعی دیده ام و دستور پیگیری داده ام. دو مورده مشاهده کرده ام که یک مورد مربوط به «حافظ» و مورد دیگر مربوط به «سهراب سپهری» بوده است.

وی افزود: هنوز نتیجه این موضوع را نگرفته ام.اگر اشتباهی رخ داده باشد، اصلاح خواهد شد.

اشتباهات اصلاح می شود

در این ارتباط؛ مولف کتاب های درسی فارسی می گوید: این شعر در تمرین های کتاب درسی آمده است و جزوء درس نیست.

او ادامه می دهد: تعدادی از تمرین ها که از بیت های مختلف شعرا انتخاب می شود، بر اساس نظرات دبیران در طول نسخه هایی که داده می شود، تغییر می یابد.

مولف کتاب های درسی فارسی بیان می‌کند:کتاب درسی پیش از اینکه منتشر شود، ۲۰‌نسخه از آن تغییر می یابد تا در اختیار دبیران کشور از طریق سایت اعتبارسنجی قرار می‌گیرد و آنان می گویند که چه ابیاتی مناسب دانش آموزان است.

او بیان می‌کند: در این تغییر و تحولات گاهی یک بیتی به شاعر دیگری منتسب می‌شود و اشتباه رخ می دهد.

قاسم پور ادامه می دهد: در کتاب علوم‌و فنون نیز این اشتباه رخ داده است. به دلیل اینکه معلمان نظر می دهند، مطمئنن اشتباهات را نیز بیان کرده اند. در نسخه ۲۰ کتاب درسی این اشتباه ها درست شده است. متاسفانه چاپخانه نسخه ۱۹ را منتشر کرده است.

او بیان می‌کند: چون کتاب درسی از تابستان چاپ شده است. کتاب درسی پایه یازدهم جدیدالتالیف است و آزمایشی محسوب می‌شود. در چاپ سال آینده حتما اصلاح خواهد شد.

مولف کتاب درسی فارسی می‌گوید: چون آقای شاهبداغی را نمی شناسیم، به همین دلیل آن بیت از کتاب درسی حذف می شود و یک بیت از شاعر شناخته شده خواهیم گذاشت.

به هر روی؛ این اشتباه از کتاب درسی، در شبکه های اجتماعی منتشر شده است و ممکن از دانش آموزان نیز از این اشتباه مطلع شوند و دیگر شعر 《زندگی》 را اثر سهراب سپهری ندانند. نیک است که مسئولان و مولفان کتاب درسی این اشتباهات را می پذیرند و در پی اصلاح آن هستنو. اما برخی از اشتباهات رسانه ای نمی‌شود؛ لذا نظارت بیشتری را می‌طلبد تا در کتاب های درسی کمترین اشتباهی دیده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید