علت تشدید تحرکات نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه چیست؟

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی می نویسد:

افزایش نشانه های مرتبط با شانس بالای روسیه جهت پیروزی در جنگ اوکراین و تاثیرات بالقوه این مساله بر نگرانی های منطقه ای آمریکا در خاورمیانه، تا حد زیادی واشینگتن را به توسعه حضور منطقه‌ای‌ اش در خاورمیانه تشویق و ترغیب می‌کند. از این رو، میان تحرکات اشتباه و مخرب آمریکا در منطقه و تحولات منطقه ای و بین المللی، ارتباطات روشن و صریحی وجود دارد.

بازتاب به تازگی یک زیردریایی هسته ای ایالات متحده آمریکا با نامِ “یو اس اس فلوریدا”، دریای مدیترانه را از طریق کانال سوئز ترک کرده و وارد دریای سرخ شده است. این زیردریایی آمریکایی به ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا مستقر در بحرین پیوسته است. در این راستا، تصویری نیز از زیردریایی مذکور در کانال سوئز منتشر شده است.

در 31 ماه مارس سال جاری میلادی نیز شبکه سی ان ان گزارش داد که یک اسکادران از هواپیماهای تهاجمی A-10  آمریکایی در حال حرکت به سمت منطقه خاورمیانه هستند. به گفته سی ان ان، سخنگوی پنتاگون “فیل ونتورا” گفته است که آمریکا به ناو تهاجمی “جورج هربرت واکر بوش” نیز دستور داده تا در منطقه جهت حراست از نیروهای آمریکایی در خاورمیانه باقی بماند.

USS Florida زیردریایی یو اس اس

آمریکا ادعا می کند که گسیلِ نیروهایش به منطقه و تقویت تحرکات نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه در واکنش به آنچه حملات ایران به نیروها و اهداف آمریکایی در خاورمیانه عنوان شده، صورت گرفته است. در این راستا در جریان حرکت ناو یو اس اس فلوریدا از دریای مدیترانه به سمت دریای سرخ، نشریه وال استریت ژورنال گزارش داد که ارتش آمریکا از این طریق به دنبال نمایش قدرت خود در واکنش به حملات نیروهای نیابتی ایران به مواضع نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه است.

در عین حال، سخنگوی پنتاگون گفته است که، ما متعهد به حمایت از روند ماموریت موسوم به شکست داعش در کنار ائتلاف بین المللی در سوریه هستیم و در عین حال از آمادگی لازم و کافی جهت مقابله با تهدیدهای بالقوه علیه منافع ملی آمریکا نیز برخورداریم.

البته که این ها همگی مواضع اعلامی دولت آمریکا هستند با این حال وضعیت میدانی، تفاوت های فراوانی با این مواضع اعلامی دارد. آمریکا شدیدا جهت حراست از منافع خود در منطقه خاورمیانه فعال است.

بارها گفته شده که ترکیه تشکیلات YPG را به مثابه شاخه ای از تشکیلات پ.ک.ک و به مثابه یک گروه تروریستی مورد شناسایی قرار داده است. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تشکیلات پ.ک.ک را یک گروه تروریستی می دانند با این حال، در بسیاری از موارد کمک های سنگین آمریکا به YPG هدفِ افشاگری قرار گرفته است.

واشینگتن سرمایه گذاری های مالی و تسلیحاتی زیادی را روی تشکیلات YPG در لوای مبارزه با گروه داعش انجام داده است. با این حال، این اقدام آمریکایی ها تا حد زیادی به یک دردسر بزرگ برای ترکیه در جوار مرزهای مشترک آن با سوریه تبدیل شده است.

توسعه حضور نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه همچنین تا حد زیادی معطوف به سرقت منابع انرژی سوریه نیز است. پایگاه خبری Energy World گزارش داده که تنها در یک مورد واشینگتن اقدام به قاچاقِ 92 تانکر و کامیون از نفت سرقتی و گندم سوریه از شمال شرق این کشور به پایگاه های آمریکا در خاک عراق کرده است.

خبرگزاری شینهووا نیز گزارش داده که تانکرهای نفتی و کامیون های حامل گندم آمریکایی از طریق گذرگاه‌های غیرقانونی و غیررسمی که توسط تشکیلات و گروه های وابسته به آمریکا ایجاد شده اند، به خاک عراق منتقل شده اند. شینهووا به این نکته اشاره کرده که نیروهای آمریکایی پایگاه های نظامی را به بهانه مبارزه با تروریست ها در مناطق نفت خیز در شمال شرق و شرق سوریه ایجاد کرده اند و عملا روندی سیستماتیک از سرقت منابع انرژی سوریه را در دستورکار قرار داده‌اند.

پایگاه خبریWorld Energy  در این رابطه می نویسد: وزارت نفت سوریه در ماه آگوست گفته است که نیروهای آمریکایی حدودا 80 درصد از تولید نفت سوریه را سرقت می کنند و و موجب وارد آمدن خسارت های مستقیم و غیرمستقیم به ارزش 107.1 میلیارد دلار به بخش نفت و گاز سوریه می شوند.

“رفعت احمد”، مدیر یک مرکز مطالعات انرژی در سوریه گفته است که: “آمریکا هیچ اقدامی را جز در راستای تامین امنیت ملی اسرائیل انجام نمی دهد. از این رو، تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه تا حد زیادی به تحولات جاری در فلسطین اشغالی مرتبط است. آن ها معتقدند که مناقشات و درگیری های داخلی در اسرائیل می تواند به جنگ داخلی در اراضی اشغالی ختم شود. مساله ای که به ویژه با توجه به تشدید هماهنگی های جریان های مقاومت، بیش از پیش از اهمیت برخوردار می شود”.

وی در ادامه می گوید که، افزایش نشانه های مرتبط با شانس بالای روسیه جهت پیروزی در جنگ اوکراین و تاثیرات بالقوه این مساله بر نگرانی های منطقه ای آمریکا در خاورمیانه، تا حد زیادی واشینگتن را به توسعه حضور منطقه ای اش در خاورمیانه تشویق و ترغیب می کند. از این رو، میان تحرکات اشتباه و مخرب آمریکا در منطقه و تحولات منطقه ای و بین المللی، ارتباطات روشن و صریحی وجود دارد.

در عین حال، تشدید حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه تا حد زیادی به نگرانی های آن از توسعه نفوذ چینی ها در این منطقه نیز ارتباط دارد. به بیان ساده تر، واشینگتن نگران است که مبادا نظام های سیاسی در خاورمیانه به اتحادشان با آمریکا بی توجه شوند و به سمت روسیه و چین و متحدان آن ها گرایش پیدا کنند. کنشگرانی که از مدت ها قبل بر دامنه نفوذ خود در منطقه خاورمیانه افزوده اند.

واقعت این است که آمریکا بیش از هر چیز دیگری از ایران صرفا به عنوان یک بهانه جهت توجیه سیاست های منطقه ای اش استفاده می کند و درست به همین دلیل نیز مدام از تهدید و خطر فرضی این کشور سخن می‌گوید. شاید یکی از روشن ترین پیام های توسعه حضور و نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه این باشد که این کشور به دنبال گسترش بخشیدن به دامنه حمایت هایش از دیکتاتورهای حاضر در منطقه خاورمیانه(که متحد آمریکا هستند) نیز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید