علت ترک تحصیل برخی دختران خراسان‌شمالی چیست؟

    کد خبر :480629
ترک تحصیل

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه بیشترین بازماندگان از تحصیل در این استان متعلق به شهرستان راز و جرگلان است، ادامه داد: بیشتر دانش آموزان بازمانده از تحصیل، دانش آموزان دختر هستند.

سعیدی  با بیان اینکه بیشتر دانش آموزانی که اقدام به ترک تحصیل می‌کنند در مقطع متوسطه اول است، اظهار کرد: طی سال جاری ۶۵۲ دانش آموز ترک تحصیل کردند.

وی تصریح کرد: ازدواج زودهنگام، استفاده از دانش آموزان به عنوان نیروی کار و ممانعت از آمدن این افراد به مراکز شبانه روزی از جمله عللی است که سبب می‌شود تا دانش آموزان ترک تحصیل کنند.

سعیدی عنوان کرد: ۱۲۰ کلاس در این استان به صورت یک و دو نفره مدیریت می‌شود و این به معنای آن است در مدارس استان به ازای ۱۰.۵ دانش آموز یک معلم وجود دارد.

پیش از این عباس سعیدی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در سال گذشته از ترک تحصیل ۱۵۲ دانش آموز دختر مقطع متوسطه در استان خبر داد و به خبرنگار ایسنا گفته، طی سال جاری ۱۵۲ دانش آموز دختر مقطع متوسطه در بازه سنی ۱۳ تا ۱۵ در استان ازدواج کرده و از تحصیل بازمانده‌اند.

وی ادامه داد: این دختران بیشتر در شهرستان‌های مانه و سملقان و راز و جرگلان سکونت دارند که به دلیل وجود مسائل مختلف در سنین پایین ازدواج کرده اند. فقر فرهنگی، تعصبات قومی و قبیله‌ای، مشکلات اقتصادی از مهمترین دلایل ازدواج زودهنگام این دانش آموزان محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که براساس آمار ثبت احوال در این استان ۹۰۰ دختر در بازه سنی ۱۰ تا ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در بازه سنی ۱۰ تا ۱۲ مربوط به مقطع ابتدایی می‌شود، بقیه دانش آموزانی هم که در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند یا در مدارس روزانه یا آموزش از راه دور مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان در مقایسه با سال گذشته از کاهش ۳۰ درصدی برخوردار است، گفت: سال گذشته در مجموع مقطع متوسطه اول و دوم در سطح استان حدود ۱۳۰۰ نفر از تحصیل به علل مختلف بازماندند.

سعیدی افزود: طی سال جاری براساس لیست ارسالی از سوی وزارت آموزش و پرورش در سطح استان در دو مقطع متوسطه اول و دوم حدود ۸۰۰ دانش آموز موفق به ثبت نام و حضور در کلاس درس نشده‌اند که هنوز شناسایی دانش آموزان ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید