علاقه رئیس جمهور به تغییر ذائقه مردم در ماههای پایانی دولت/ آقای روحانی مردم با کدام پول ماهی و میگو بخرند؟

    کد خبر :803676
ماهی و میگو

درحالی که به گفته فعالان بخش آبزیان، قیمت ماهی و میگو در دو سه ماه اخیر نسبت به مدت مشابه تا 200 درصد رشد کرده است، رئیس‌جمهوری در تازه ترین اظهاراتش از تغییر عادت مردم به مصرف آبزیان به جای گوشت قرمز و مرغ، گفت.

«بازتاب»؛ حسن روحانی در مراسم بهره برداری از طرح های ملی وزارت جهاد کشاورزی، اعلام کرد که باید بتوانیم میگو و ماهی را به قیمت و اندازه مناسب در اختیار مردم قرار دهیم تا شاهد مصرف بیشتر آبزیان در میان مردم باشیم، اظهارات روحانی در شرایطی است که نگاهی به تجربیات دولت در اجرای وعده ها و برنامه ها نشان می دهد که عزمی جدی برای کاهش یا ثبات قیمت کالاها و خدمات وجود ندارد.

ضمن اینکه با توجه به قیمت بالای ماهی و میگو؛ آبزیان در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی، کالایی لوکس محسوب می شوند و درآمد اقشار ضعیف و متوسط جامعه کفاف خرید این اقلام را نمی دهد، درحال حاضر ارزانترین محصول مربوط به آبزیان، تن ماهی است که قیمت هر قوطی کنسرو آن بالای 25 هزار تومان است و دولت برای کنترل قیمت آن هم اقدامی نکرده است.

اواسط اسفند سال گذشته بود که دبیر سندیکای صنایع کنسرو از دولت خواست که در راستای حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه که مصرف کننده تن ماهی هستند، با ارز ترجیحی اقدام ‌به واردات ماهی کند تا قیمت ها 60 تا 70 درصد کاهش یابد اما دولت پاسخی به این پیشنهاد نداد.

درواقع دولت تلاشی برای کاهش ارزانترین محصول آبزی یعنی تن ماهی نکرد چگونه می توان انتظار داشت که بازار بی سر و سامان ماهی و میگو با قیمت های نجومی را کنترل کرده و عرضه و تقاضا را هماهنگ کند و سپس در اختیار مردم قرار دهد.

واکنش مردم به اظهارات روحانی

جدا از اما و اگرهای مربوط به وعده روحانی درباره جایگزینی استفاده از آبزیان به جای مرغ و گوشت قرمز، این اظهارات واکنش های زیادی را در میان کاربران فضای مجازی به همراه داشت.

مشاهدات میدانی بازتاب نشان می دهد که اغلب کاربران معتقدند در شرایطی که افزایش قیمت اقلام خوراکی در ماه های گذشته موجب شده که میزان مصرف کالاهای اساسی به شدت کاهش یافته و حتی برخی اقلام از جمله گوشت قرمز و حتی مرغ از سبد هزینه خانوارها حذف شده، چرا روحانی از تغییر عادت های غذایی مردم به سمت ماهی و میگو آن هم با قیمت های نجومی حرف می زند.

سوال اساسی کاربران فضای مجازی این است که چرا رییس جمهوری نباید از قیمت بالای ماهی و میگو خبر داشته باشد؟

اما موضوع دیگری که مردم را به شدت عصبانی کرده، تداعی تجربه های تلخ آنها درباره وعده های بی سرانجام دولت برای مقابله با گرانی کالاها همگام با تازه ترین اظهارات روحانی است، آنها می دانند که عرضه آبزیان به قیمت و اندازه مناسب هم از آن دست وعده هایی است که هیچ وقت عملی نشده است.

نمونه این وعده های عملی نشده به گفته های سخنگوی دولت در روزهای نخست فروردین ماه امسال باز می گردد، علی ربیعی اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت کالا‌ها به خصوص کالا‌های اساسی تا 4 ماه آینده وجود ندارد، اما دو روز پس از این اظهارات مدیر اتحادیه مرغداران از رشد قیمت مرغ دولتی خبر داد.

انتظار می رود که وعده روحانی مبنی بر تلاش دولت برای عرضه آبزیان به قیمت و اندازه مناسب هم در زمره همین وعده و وعیدهاست.

قیمت ماهی و میگو در بازار

در شرایطی که گفته های اخیر رییس جمهوری درباره جایگزینی آبزیان به جای مرغ و گوشت قرمز انتقادات بسیاری را روانه پاستور کرده است، نگاهی به قیمت ماهی و میگو در بازار نشان می دهد که علاوه بر عرضه کم محصولات آبزی به دلیل تقاضای پایین، شاهد قیمت بالای آبزیان هستیم.

در یکی از سایت های فروش اینترنتی ماهی و میگو ،قیمت ماهی قباد هر کیلو 175 هزار تومان درج شده است، یا ماهی حلوای سفید 400 هزار تومان به فروش می رسد. مثلا ماهی شوریده و ماهی هامور به ترتیب هر کیلو 248 و 208 هزار تومان در اختیار مشتری قرار می گیرد.

البته ماهی های ارزان تری هم در بازار وجود دارد مثلا برای هر کیلو ماهی شیربندر باید 104هزار تومان بپردازید، یا ماهی قزل آلا هم با قیمت هر کیلو 50 هزار تومان فروخته می شود؛ دراین میان قیمت هر کیلو شاه میگو با سر 349 هزار تومان و میگو سایز کوچک با سر 99 هزار تومان است.

بررسی قیمت ماهی و میگو نشان می دهد که قیمت آبزیان در بازار بالاست و جایگزین شدن آنها به جای مرغ و گوشت قرمز در سفره های قشر آسیب پذیر و کم توان در شرایط کنونی غیر ممکن است، پس تلاش برای عرضه میگو و ماهی به قیمت و اندازه مناسب، با توجه به وعده های بی سرانجام دولت در کنترل گرانی دور از ذهن است.

بنابراین پیشنهاد می شود که دولت به جای تغییر ذایقه مردم و تلاش برای عرضه محصولات آبزی با قیمت و اندازه مناسب که در شرایط کنونی بازار، دور از دسترس به نظر می رسد، در عرضه مرغ که چند سالی است جایگزین گوشت قرمز و ماهی شده، بیشتر تلاش کند تا این بار مرغ هم از سر سفره خانوارهای ایرانی پر نکشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید