علائم و روش های درمان خشکی مغز

    کد خبر :950802
وسواس

 حواس بسیار تیز، کم‌خوابی و عصبانیت نشانه غلبه خشکی در مغز است، براین اساس کار کردن زیاد یا مصرف موادغذایی مانند فست فودها یا غذاهای آماده صنعتی یا مصرف بیش از حد بادمجان، قارچ و سس باعث غلبه خشکی در مغز می‌شود.

افرادی که مزاج مغزشان خشک است، حواس خیلی تیزی دارند مثلا فرض کنید در حال رانندگی است یا کنار راننده نشسته اگر فردی در فاصله دویست متری وارد خیابان شود، این شخص ناگهان دچار واکنش می‌شود.
حالا ممکن است فرد قبلا حواس تیز یا واکنش پذیری زیاد نداشته است و اخیرا به این حالت دچار شده است که نشان دهنده این است که مغزش دچار غلبه خشکی شده است.

فست فود، فلفل یا حالت های روحی و روانی مانند استرس زیاد همه خشکی افزا هستند یعنی بدن را با غلبه خشکی مواجه می‌کنند.
مثلاً در قدیم مردم با آرامش بیشتری رانندگی می‌کردند ولی الان وقتی کسی بوق می‌زند به شدت عصبانی و نسبت به اتفاقات محیطی حساس می‌شوند و خواب کمی دارند مثلا خوابی بین ۴ تا ۶ ساعت در شبانه روز آن‌ها را در حد سلامتی تامین می‌کند.
اگر فردی قبلاً ۷ یا ۸ ساعت خواب، نیازش برطرف می‌شد، الان دیگر بیشتر از ۴ ساعت نمی‌تواند بخوابد.

غذاهایی که مغز را خشک می کنند

در کنار استرس و تنش و خستگی بالای ناشی از کار و فعالیت که خشکی مغز را افزایش می دهد فست فودها و غذاهای صنعتی، غذاهای تند و فلفل دار، غذاهایی چون بادمجان، قارچ، عدس، سیر و پیاز تند و … موجب افزایش خشکی مغز می شود.
برای غلبه بر این نوع خشکی در مغز باید رطوبت مغزی را با توجه به مزاج افراد افزایش داد به نحوی که افراد با مزاج گرم و خشک باید از مواد غذایی با مزاج سرد مثل کاهو، مغزهای گیاهی مانند بادام یا گیاهان دارویی مانند گل بنفشه و گل پنیرک و رطوبت بالا استفاده کنند و افراد با مزاج سرد و خشک غذاهایی با مزاج گرم و تر مثل چای دارچین، اسطوخودوس، گل‌گاوزبان و بادرنجبویه در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند تابه این خشکی در مغز غلبه کنند.

عمده ترین توصیه های طب سنتی برای غلبه برخشکی مغز

شیر بادام مقوی بدن و مرطوب کننده مغز

شیر بادام علاوه بر تقویت بدن موجب افزایش رطوبت مغز می‌شود و برای رفع بی‌خوابی مفید است؛ زمانی که افراد دچار بی‌خوابی شدند، شب‌هنگام می‌توانند یکی از شیربادام رطوبت‌دار را مصرف کنند که موجب آرامش مغز می‌شود و بی‌خوابی برطرف خواهد شد. برای تهیه شیر بادام ۲۱ عدد بادام را با ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری عسل و یک لیوان آب در مخلوط‌کن ریخته می شود، بادام‌ها باید به خوبی با عسل میکس شود و پس از آن یک تا دو لیوان آب به آن اضافه شود و افراد این مخلوط را در طول یک روز مصرف کنند.

مالیدن روغن سر برای افزایش رطوبت مغز

یکی از بهترین روشهای افزایش رطوبت مغز استفاده از روغنی به نام روغن کاهو هست که رطوبت مغز را افزایش می دهد و نحوه مصرف آن بدین نحو است که نقاطی از سر را با روغن کاهو چرب کرد این نقاط که شامل پشت هر دو گوش، هر دو شقیقه، ملاج جلویی (فونتانل قدامی) و ملاج پشتی (فونتانل خلفی) است را می‌توان به آرامی به مدت۲ تا ۳ دقیقه بر روی آن قسمت مالید.

خوابی مناسب و آرام منجر به کاهش خشکی مغز می شود

علاوه بر رعایت اصول تغذیه ای، تنظیم مناسبزمان خواب در شبانه روز علاوه بر کاهش خشکی مغز منجر به کاهش استرس و اضطراب نیزمی شود.

علت خشکی مغز:
خشکی مغز از خشکی مزاج است. آش ها وسوپ ها، آب میوه ها، مایعات را افزایش دهید. غذاهای خشک را کم کنید. سودابر وصفرابر واسهال با سنا و گل محمدی وسایر تدابیر مره رعایت شود. در صورت امکان واضطرار، زندگی در مناطق مرطوب مانند شمال و دوری از مناطق خشک و کویری.

علت و درمان موضعی:

مالیدن روغن های متناسب با مزاج به پوست و ملاج سر (روغن زیتون و روغن بنفشه با همه مزاج ها سازگار است)، ریختن روغن بنفشه به بینی شب ها، استنشاق، شنا و آب بازی و کارهای آبی مانند کارواش، حمام منظم اسلامی با دلاکی، خوابیدن در وان روغن و آب و شیر و…

علت و درمان خونی:

زالوی پشت گوش برای باز شدن انسدادها وتخلیه اخلاط خشک و افزایش خون رسانی، افزایش خون بدن ومصرف خون سازها، مصرف صاف کننده خون و سرکه انگبین و …

علل و درمان غذایی:

طبیعی خوری و طیب خوری و اصلاح تغذیه و پرهیز از هر چیز استاندارد چون مواد افزودنی کشنده دارند. افزایش غذای خام و میوه و سبزی و کاهش پخته ها استفاده از روغن زیتون و شحم گاو و روغن زرد بجای مایع و جامد، حذف چای پررنگ و …

بهداشت نیوز/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید