عفونت دوباره با زیرسویه جدید BA.2 اُمیکرون نادر است

    کد خبر :890159
عفونت دوباره با زیرسویه جدید BA.2 اُمیکرون نادر است

یک بررسی جدید در دانمارک نشان می‌دهد گرچه عفونت با دو زیرسویه متفاوت سویه اُمیکرون کرونا امکان‌پذیر است، اما ندرتا رخ می‌دهد.

زیرسویه مسری‌تر BA.2 سویه اُمیکرون کرونا به سرعت جایگزین زیر سویه «اصلی» BA.1 شده است که در جهان شایع‌تر است، اما این سوال مطرح شده بود که ایا ممکن است شخصی با هر دوی این زیرسویه‌ها دچار عفونت شود یا نه.

یک بررسی جدید که بوسیله «انستیتو سرم استاتسن» دانمارک، موسسه اصلی بیماری‌های عفونی این کشور، انجام شده است نشان می‌دهد که افراد مبتلا به عفونت BA.1 می‌توانند مدت کوتاهی بعد به BA.2 هم دچار شوند، اما چنین وافعه‌ای نادر است.

این پژوهشگران می‌گویند: «بر اساس شواهدی که ما به دست آورده‌ایم، عفونت‌های دوباره با اُمیکرون BA.2 نادر هستند، اما ممکن است مدت نسبتا کوتاهی پس از عفونت BA.1 رخ دهند.»

زیرسویه‌های BA.1 و BA.2 اُمیکرون در ۴۰ جهش با یکدیگر متفاوت هستند. در حال حاضر، موارد عفونت با BA.2 بیش از ۸۰ درصد موارد کرونا در دانمارک را تشکیل می‌دهد، اما شمار عفونت‌ها با این زیرسویه در سایر نقاطه جهان از جمله انگلیس، نروژ و آفریقای جنوبی هم در حال افزایش است.

به گفته پژوهشگران دانمارکی، عفونت‌های دوباره با BA.2 عمدتا در افراد جوان و واکسینه‌نشده رخ داده است و فقط بیماری خفیفی ایجاد کرده و هیچکدام از آنها به بستری شدن یا مرگ نینجامیده است.

این بررسی که هنوز بوسیله کارشناسان مستقل داوری نشده است، ۱۷۳۹ مورد ثبت‌شده در فاصله ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ تا ۱۱ فوریه ۲۰۲۲ را یافت که در آن افراد با فاصله ۲۰ تا ۶۰ روز دوباره آزمایش مثبت کرونا پیدا کرده بودند. در همین مدت بیش از ۱.۸ میلیون مورد عفونت کرونا در دانمارک ثبت شده بودند.

به گزارش همشهری آنلاین، در این بررسی از یک گروه نمونه کوچکتر ۴۷ مورد عفونت‌ دوباره BA.2 در مدت کوتاهی س از عفونت BA.1 یافت شد. این پژوهشگران می‌گوید در افراد دچار عفونت دوباره مواد ویروسی کمتری یافت شد که نشاندهنده ایجاد حدودی از ایمنی پس از عفونت‌های اول است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید