عطوان:چهار دلیل تناقض‌گویی ترامپ در حمله به سوریه؛ ایران، روسیه و سوریه پیروز دور نخست جنگ سرد

  • سیاسی
  • جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ ۱۲:۴۳
    کد خبر :260446

یک تحلیلگر مطرح عرب تاکید کرد تناقض‌گویی رئیس جمهور آمریکا در مورد جنگ علیه سوریه وی را در تنگنای واقعی قرار داده است که به ناچار برای حفظ آبرو باید کاری کند.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه رای الیوم، “عبدالباری عطوان” سردبیر این روزنامه در مقاله خود نوشت: “دونالد ترامپ” رئیس جمهور آمریکا به دلیل توئیت‌های خود و اظهاراتی که معرف یک شخصیت متزلزل و مردد و بند باز است، به یک شخصیت “کاریکاتوری” خنده‌دار تبدیل شده است نه رئیس جمهور یک کشور ابرقدرت که امنیت و ثبات جهان را سمت و سو داده و در دست دارد.

چرخش اظهارات ترامپ در قبال حمله به سوریه

ترامپ چند روز پیش اظهار داشت، جنگ در سوریه تا یک یا حداکثر دو روز دیگر آغاز خواهد شد و روسیه را تهدید کرد که موشک‌های هوشمند و جدید آماده است و مسکو باید برای مقابله با آن آماده شود، اما سپس کاملا از این اظهارات عقب‌گرد نشان داده و اعلام کرد با مشاورانش در امور سوریه دیدار خواهد کرد تا در مورد اجرای اقدام نظامی علیه این کشور به زودی تصمیم‌گیری شود.

اظهارات ماتیس کار ترامپ را تمام کرد

در این میان اظهارات “جیمز ماتیس” وزیر دفاع آمریکا مانند آب یخ بر سر ترامپ فرود آمد، زیرا وی اعلام کرد، با وجود نشانه‌های متعدد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر استفاده از کلور و گاز سارین، کنگره دلایلی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در دوما در اختیار ندارد.

دولت آمریکا اطلاعات خود را از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کند؟!

پیش از تحلیل این اظهارات و اعتراف‌ها و نیز عقب‌گردها این سوال مطرح است : از کی دولت آمریکا اطلاعات خود را از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کند و از آن به عنوان منبع قابل اعتماد برای ترسیم سیاست‌های بین المللی استفاده می‌کند و اخبار آن را دلیل قابل اعتمادی برای جنگ و تخریب کشورها و تغییر نظام‌های حاکم آن می داند حال آنکه بودجه آن حدود 250 میلیارد دلار است.

چهار احتمال اصلی درباره به تاخیر افتادن حمله آمریکا

با این توضیحات باید گفت چهار احتمال اصلی برای به تاخیر افتادن توام با سردرگمی آمریکا در حمله به سوریه وجود دارد:

اول: دسته بندی در دولت آمریکا به این معنی که برخی با هرگونه حمله شتاب زده بدون وجود دلایل قطعی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه به سوریه موافق و برخی مخالف هستند.

دوم: رسیدن اطلاعات تایید شده به دولت آمریکا مبنی براینکه به هیچ وجه چنین سلاحی استفاده نشده است و دولت قربانی دروغ بزرگی شده است.

سوم: جدی بودن تهدیدهای روسیه مبنی بر مقابله با هرحمله‌ای و ناکام گذاشتن آن به هر قیمتی حتی رویارویی نظامی با آمریکا که چه بسا به جنگ جهانی تبدیل شود.

چهارم: مخالفت متحدان آمریکا مانند فرانسه، انگلیس و آلمان با شرکت در هرگونه حملات نظامی که منجر به رویارویی با روسیه و شعله‌ور شدن جنگ جهانی سوم شود.

نکته قابل توجه اینکه لحن تهدیدهای آمریکا در چند ساعت گذشته اندکی فروکش کرد و برخی اظهارات به ویژه از سوی محافل عالی رتبه کرملین افزایش یافت با این مضمون که کانال‌های تماس بین ارتش روسیه و آمریکا باز است به این معنی که این دو ابرقدرت به منظور جلوگیری از برخورد و رویارویی و اکتفا کردن به حملات نمایشی برای حفظ آبروی ترامپ شبیه بمباران فرودگاه الشعیرات با حدود 59 موشک تام هاوک به برخی “تفاهمات” دست یافته‌اند.

قاطعیت روسیه در رد استفاده از سلاح شیمیایی در دوما

نکته دیگر اینکه روسیه به مواضع خود مبنی بر نبود هیچ نشانی دال بر حمله شیمیایی از سوی ارتش سوریه به شهر دوما پایبند است و آنچه سبب تقویت این موضوع شد ورود نیروهای روس به غوطه شرقی و نیز بازرسان سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی و آغاز تحقیقات رسمی آنان از روز شنبه در این شهر بود.

انگشت اتهام به سمت کلاه سفیدها

از این فراتر اینکه فرماندهی روسیه انگشت اتهام استفاده از سلاح شیمیایی خود را به سمت کلاه سفیدها وابسته به مخالفان سوریه نشانه رفته و هدف از آن را بهانه تراشی برای دولت ترامپ به منظور دخالت نظامی در سوریه و سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خود در سوریه عنوان کرد.

هشدار پوتین به نتانیاهو درباره شکست خفت بار در سوریه

باید در نظر داشت که نقش اسرائیل در شدت بخشیدن به این بحران سبب نگرانی روسیه شد و بر این اساس بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل تماس گرفته و در مورد تکرار سناریوی ترکیه در عفرین و اشغال خاک سوریه به بهانه مقابله با نفوذ ایران هشدار داد.

پیام دیدار ولایتی با بشار اسد در قصر ریاست جمهوری سوریه

شاید یادآوری این نکته برای اسرائیل بد نباشد که هرگونه اشغال خاک سوریه به ویژه در منطقه درعا یا قنیطره و تلاش برای ایجاد کمربند امنیتی، آن را گرفتار جنگ فرسایشی می‌کند که پایان آن شکست خفت باری خواهد بود همانطور که در جنوب لبنان و غزه رخ داد.

در این میان سفر “علی اکبر ولایتی” مشاور رهبر معظم ایران به دمشق و دیدار با بشار اسد در قصر ریاست جمهوری مهر تاییدی بر این موضوع است که دو کشور در آماده باش کامل بوده و آماده مقابله مستقیم و یا غیر مستقیم با هرگونه حملات آمریکا هستند.

چه بسا پیام مهم تر این دیدار این بود که بشار اسد آنطور که برخی شبکه‌های تلویزیونی عربی و اسرائیلی اعلام کردند، کاخ ریاست جمهوری را ترک نکرده است و همچنان کار خود را به شکل طبیعی بدون ترس و وحشت ادامه می‌دهد.

نکته قابل توجه اینکه ولایتی پس از دیدار با بشار اسد در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت : ارتش سوریه باید نیروهای آمریکایی را از شرق سوریه بیرون کند و ادلب را از چنگ مخالفان خارج کند.

سایه آتش جنگ فرسایشی بر سر آمریکا

معنی این اظهارات این است که پاسخ به هرگونه حمله آمریکا، در اعلام جنگ به این نیروها و حمله گسترده برای بازپس گرفتن آخرین مواضع استقرار مخالفان مسلح در شهر ادلب متمرکز خواهد شد، زیرا دولت سوریه و ایران مهارت زیادی در تشکیل بازوهای نظامی و جنبش‌های مقاومت و جنگ‌های فرسایشی دارند و آمریکا بیش از هر طرف دیگری از آتش چنین جنگ‌هایی در عراق و افغانستان و سوریه متضرر شد.

بد نیست یادآوری کرد که ولایتی تاکید کرد حمله اسرائیل به فرودگاه تیفور منجر به شهادت 14 نفر از جمله هفت ایرانی شد که این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند و پاسخ قاطعانه ای خواهد داشت.

همه احتمالات حاکی از این است که وقتی دولت آمریکا بامداد جمعه مواضعی در سوریه را هدف قرار نداد، حمله نظامی به طور کلی منتفی نشده باشد، به بهانه اعلام نتایج تحقیقات بین المللی درباره استفاده از سلاح شیمیایی چند هفته به تاخیر می‌افتد.

گرفتاری و تنگنای تمام عیار ترامپ

به هر حال ترامپ در تنگنای واقعی به سر می‌برد و چه بسا به حمله نمایشی به مواضع کم اهمیت تر در سوریه اقدام کند تا از این راه آبروی خود را حفظ کند آن هم در شرایطی که متوجه است که دشمن روسی در برابر حمله به سوریه که توهین به بزرگی روسیه در منطقه و جهان است، ساکت نخواهد ماند.

احتمال چالش طلبی گاو زخم خورده

به نظر می‌رسد پوتین و متحدان سوری و ایرانی در دور نخست “جنگ سرد” پیروز شدند بدون اینکه حتی یک تیر شلیک کرده باشند، اما در عین حال بعید نیست ترامپ که مانند گاو زخم خورده به هر طرف حمله می‌کند، امروز دست به حمله بزند و با این کار کشور بزرگی که در تلاش برای مهار افسار گسیختگی آن است، به چالش بکشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید