عضو شورای مرکزی جمنا: ایران انقلاب واقعی را به دنیا ارایه داد

  • سیاسی
  • شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۷:۵۰
    کد خبر :221556

عضو شورای مرکزی جمنا گفت: ما بدون اینکه خودمان بدانیم در دل ملت‌های دیگر نفوذ عمیقی کردیم و آن‌ها نیز از انقلاب ما درس گرفتند.

مهدی چمران با اشاره به اینکه آرمان‌های انقلاب اسلامی همان آرمان‌های مکتب اسلام است و جدای از آن نیست، اظهار کرد: مهم‌ترین آرمان‌ امام این بود که احکام و حکومت اسلامی و دستورات الهی را در غالب دستورات دینی پیاده کند، این آرمان‎‌ها در استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خلاصه شد.

وی با بیان اینکه منظور از استقلال همان استقلال از قیود کشورهای شرق و غرب یعنی کمونیست و کاپیتالیست بود، عنوان کرد: ایران به ظاهر کشوری مستقل بود و هیچ گاه مستعمره نشد اما تحت نفوذ آمریکا و انگلیس بود به همین دلیل شعار استقلال مطرح شد.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه حکومت استبدادی شاهنشاهی با آزادی میانه خوبی نداشت و مشخص بود که چنین حکومتی به استبدادی و دیکتاتوری بینجامد، تصریح کرد: به همین دلیل آرمان آزادی عنوان شد. البته گروه‌های چپ‌گرا و کمونیست نیز آزادی را مطرح می‌کردند اما با آزادی ما متفاوت بود. آزادی ما اسلامی یعنی بنده خدا بودن، از هیچ چیزی هراس نداشتن و همه چیز را با صراحت بیان کردن است. آزادی آن‌ها بی‌بندوباری بود.

در گفت‌وگو با ایسنا چمران گفت: جمهوری اسلامی مهم‌ترین اصل است. حکومت نویی در دنیا رقم خورد که سابقه نداشت. در صدر اسلام نیز جز حکومت اسلامی با مرکزیت پیامبر (ص) و بعد خلفا و حضرت امیرالمومنین(ع) ایجاد شد اما بعد از آن حکومت واقعی اسلامی وجود نداشت و جمهوری اسلامی در این زمینه سیستم نوینی را ارایه داد. اکنون نیز حکومت جمهوری اسلامی در دنیا از نظر نمونه تک است.

وی ادامه داد: این آرمان‌ها هنوز دنبال می‌شوند البته به آن نرسیدیم و هنوز با آن چه انتظار داشتیم فاصله داریم. راه دراز و مشکلی در پیش است و به راحتی نمی‌توان به این آرزوها رسید. این درست است که به قله نرسیدیم اما اکنون در دامنه قرار داریم.

عضو شورای مرکزی جمنا با بیان اینکه ایران انقلاب واقعی را به دنیا ارایه داد، عنوان کرد: بدون اینکه خودمان بدانیم در دل ملت‌های دیگر نفوذ عمیقی کردیم و آن‌ها نیز از انقلاب ما درس گرفتند، لبنانی‌ها اولین کسانی هستند که زمانی که در کشور مشکلی ایجاد می‌شود با ایران در تماس هستند. خوف و رجا همواره با هم است. با تمام افت و خیزهایی که انقلاب داشته و خواهد داشت و با تمام حملاتی که صورت خواهد گرفت، انقلاب به پیروزی نهایی خواهد رسید.

چمران با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) و نیز مقام معظم رهبری همواره اعلام کردند که ایران با سایر کشورها رابطه دوستانه دارد، تصریح کرد: ایران با ملت‌ها بحثی ندارد و با دولت‌ها نیز روابط معمولی دارد، با کسی جنگ و ستیزی وجود ندارد، همواره تلاش این است که روابط بین‌المللی برقرار شود، اما ایران زیر بار زور و فشار ابرقدرت‌های دنیا نرفته است، از ابتدای انقلاب نیز اینگونه بود و امام به صراحت علیه آمریکا موضع‌گیری کردند. در آن زمان ایران، اسرائیل و آفریقای جنوبی را تحریم کرده بود که مشکل با آفریقای جنوبی حل شد و امیدواریم هرچه زودتر اسرائیل نیز از بین برود.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: اگر فشاری به کشور وارد می‌آید به دلیل استقلال‌طلبی ایران است که گاهی در دنیا به تنهایی یک حرف را زده و حامی نیز نداشته است. این در زمان جنگ کاملا آشکار بود. ایران استقلال خود را حتی در زمانی که از نظر سایر کشورها به ضرر آن‌ها بود دنبال کرد. برای آن‌ها ضرری پیش‌بینی نشده بود و هیچ زمانی نیز قصد ضرر رساندن به کسی را نداشت. در واقع آن‎‌ها در پی آسیب رساندن به ایران بودند.

وی افزود: کشورهای دیگر به صورت پنهان و بعد نیز آشکار همچون فتنه ۸۸ در پی آسیب رساندن به ایران بودند. آقای ترامپ نیز گفته بود که از اغتشاش‌گران داخل ایران حمایت می‌کند. قبلا نیز نتانیاهو گفته بود افرادی که در خیابان‌های تهران اموال را تخریب می‌کنند نیروهای ارزنده و سرمایه‌هایی برای ما هستند.

عضو شورای مرکزی جمنا با بیان اینکه ایران ارتباط خود را با کشورهایی که سرجنگ ندارند به خوبی حفظ کرده است، عنوان کرد: گاهی نیز بیش از حد به آن‌ها نزدیک شده است همچون نزدیکی به فرانسه که به اجبار قصد برقراری ارتباط را دارد. آن‌ها کارخانه‌های ورشکسته خود را با پول ملت ایران به راه انداختند اما توقعات زیادی نیز دارند که به نظر من نیازی به نشان دادن این نرمش بیش از حد نیست.

چمران در مقایسه برقراری روابط بین‌المللی دولت گذشته و کنونی، عنوان کرد: دولت گذشته به خصوص دولت نهم تعاملات و ارتباطات بین‌المللی خوبی داشت و حوزه نفوذ و ارتباطات کشور را گسترش داد. با آفریقای جنوبی نیز کار کردند و توانستند کشورهایی را به ویژه کشورهای آفریقایی و اسلامی را به خود جذب کنند. با کشورهای اسلامی نیز ارتباطات خوبی برقرار شد.

وی ادامه داد: این ارتباطات و تعاملات بسیار خوب بود و باید به پیش می‌رفت. در دولت بعدی خود شاید به دلیل فشارهای بین‌المللی و یا تغییر روش‌ها، کمی کوتاه آمدند.

چمران گفت: دولت آقای روحانی از ابتدا در باغ سبز بزرگی را به روی آن‌ها باز کردند و تعاملات خوبی داشتند. به همه بسیار میدان دادند اما آن‌ها ناجوانمردی کردند. خود آقای روحانی نیز چند روز پیش به این موضوع اشاره کردند، چنین انتظاری وجود نداشت که این برخورد منفی صورت گیرد بلکه تصور این بود که به صورت منطقی مشکلات ما و آن‌ها برطرف و این سبب باز شدن درهای دوستی بیشتر و رفع کدورت‎ها می‌شود. مشکل آمریکا ایدئولوژی و مکتب ما است بنابراین آن‌ها راضی به صحبت نمی‌شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص وضعیت اقتصادی کشور، بیان کرد: چند سال است که کشور از شکاف اقتصادی رنج می‌برد. این وضعیت از دولت قبلی شروع شده و هنوز نیز ادامه دارد. در بحث محرومین و مستضعفین حضرت امام نهادهایی را برای رسیدگی به این محرومیت‌ها ایجاد کردند.

وی افزود: باید اقتصاد به قدری قوی شود که محرومی وجود نداشته باشد. این نهادها باید موقت و کوتاه‌مدت باشند تا بتوانند کمک کنند نه به این صورت که درصد بالایی از یک استان و مردم آن از کمیته امداد کمک بگیرند. این نیز با ایده حضرت امام سازگار نیست. این نهادها برای این ایجاد نشدند که زندگی تعداد زیادی از مردم را تامین کنند بلکه اقتصاد باید پویا باشد تا خود کشور را جلو ببرد.

چمران با اشاره به اینکه در زمینه اقتصادی و حتی در تئوری‌ها مشکلات زیادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مسئله بانک‌ها هنوز برطرف نشده است، عده‌ای عنوان می‌کنند که بانک‌ها ربوی است و عده‌ای دیگر می‌گویند که از نظر قانونی ربوی نیست، اگر آن‌چه که به صورت قانون تصویب شده انجام دهند دیگر ربوی نیست اما آن‌چه اکنون انجام می‌دهند قطعا ربوی است.

وی ادامه داد: باید بیشتر به سیستم اقتصادی کشور بها داده شود و حتی باید مطالعات اسلامی بیشتری بر اقتصاد اسلامی داشت که بتوان آن را از نظر تئوری در دنیا ارایه داد، اکنون تئوری‌های اقتصادی ما همان تئوری‌های سرمایه‌داری غرب است. سیستم اقتصادی ما نباید به شیوه کنونی باشد. با پول کار و درآمدزایی کردن درست نیست. اگر پول، پول به وجود بیاورد صحیح نیست و همان کاری است که ربوی‎ها و صهیونیست‌ها انجام می‌دهند. کار باید درآمد و ثروت تولید کند.

عضو شورای مرکزی جمنا با بیان اینکه اکنون کشور در زمینه اقتصاد و اشتغال مشکل دارد، عنوان کرد: اکنون جوانان تحصیل‌کرده نیز بیکار هستند. البته مشکل فرهنگی نیز وجود دارد که تمام تحصیل‌کرده‌ها می‌خواهند به عنوان کارشناس پشت میز نشین مشغول باشند. گرچه اکنون بیکاری به قدری فشار وارد کرده که افراد تمایل به انجام هر کاری دارند اما نباید اینگونه باشد بلکه هرکس باید بتواند کار تخصصی خود را انجام دهد.

وی افزود: اگر اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری عنوان کردند دنبال می‌شد و اتکا به نیروهای خود کشور بود، قطعا اقتصاد بهتر از زمان حال می‌شد. اکنون نیز اگر شروع شود می‌توان اقتصاد را اصلاح کرد، البته باید به دنبال تئوری‌ها نیز رفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید