عراق دعوت آمریکا و عربستان برای عضویت در «ناتوی عربی» را می پذیرد!؟

    کد خبر :524028
ناتوی عربی

اجلاس روسای مجالس کشورهای غرب آسیا با حضور همسایگان عراق در بغداد برگزار شد. اجلاسی که در آن دوستان و دشمنانی با دعوت دولت عراق گردهم آمدند و هر کدام بنابه ملاحظات و منافع خود در این نشست حضور پیدا کردند.

در این اجلاس شش همسایه عراق- یعنی ایران، عربستان، ترکیه، سوریه، اردن و کویت حضور یافتند و به مسائل امنیت، مبارزه با تروریسم، توسعه همکاری و روابط اقتصادی و سیاسی عراق و کشورهای منطقه پرداختند و با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان دادند.

در همین رابطه، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در تحلیلی جالب توجه و در عین حال قابل نقد، اجلاس بغداد را زمینه بازگشت عراق به جهان عرب و تغییر در سیاست خارجی عراق عنوان کرده است.

این خبرگزاری روسی در ادامه عنوان کرده که حضور برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان در اجلاس بین المجالس با هدف وارد کردن عراق به ائتلاف «ناتوی عربی» علیه ایران بوده است.

به گزارش تابناک، بشیر حداد نایب رئیس پارلمان عراق در این رابطه عنوان کرد که عراق مصمم است موقعیت خود در محیط منطقه ای و عربی را احیا کند و همچنین به دنبال به دست آوردن جایگاه به حق خود در نقشه توازن قدرت منطقه است.

به نظر می آید آمریکا و عربستان با توجه به نیازهای امنیتی و اقتصادی عراق به دنبال وارد کردن عراق در ائتلاف موسوم به ناتوی عربی هستند. ائتلافی که پس از چند سال تلاش هنوز نتوانسته شکل بگیرد و از اختلاف عمیق اعضا رنج می برد. کما اینکه اخیرا مصر نیز به دلایل متعددی و از جمله هزینه های رویاوریی مستقیم با ایران از این ائتلاف کنار کشید.

لذا، به نظر می رسد عراق نیز از یک سو با توجه به روابط ویژه ای که با ایران دارد و از طرف دیگر، با توجه نفوذ گسترده ایران بر جریانات سیاسی این کشور و همچنین عدم تمایل بغداد به خارج شدن از موضع بی طرفی فعال خود در منطقه، حضورش در ناتوی عربی منتفی است.

کما اینکه، رئیس مجلس عراق در اجلاس روز گذشته درباره روابطش با ایران و عربستان گفت: «ما همچنان سیاست ورود پیدا نکردن به صف‌بندی‌های منطقه‌ای را دنبال می‌کنیم. مشاهده کردید تقریباً هم‌زمان با رایزنی هایمان با ایران، در سطوحی عالی با عربستان گفتگو کردیم. ما همچنین با تهران و بغداد در تعامل هستیم و رایزنی‌هایمان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ادامه دارد».

رئیس مجلس عراق افزود: «ما دیگر نگران ایده صفبندی نیست بلکه به دنبال ایجاد شراکت راهبردی با تمامی کشورهای همسایه خود هستیم، بدون آنکه از هیچ‌ یک باک داشته باشیم یا طرفداری کنیم، زیرا با همه آنها دارای سرنوشت جغرافیایی مشترک و روابط اجتماعی و دینی مستحکم هستیم».

یک عضو کمیسیون خارجی پارلمان عراق تاکید کرد کشورهایی امروز در بغداد دور هم جمع شده‌اند، که با یکدیگر اتفاق نظر ندارند و تحولات بزرگی در مسیر دیپلماسی خارجی رخ داده است که عراق را به منطقه‌ای برای جذب این کشورها تبدیل کرده است.

ریحان حنا ایوب در بیانیه‌ای تاکید کرد بغداد پس از پیروزی های بزرگ بر گروه‌های تروریستی به کانون توجه کشورها به ویژه کشورهای منطقه تبدیل شده است، پاسخ مثبت روسای پارلمان‌های عربستان، ترکیه، سوریه، اردن، کویت و ایران برای حضور در بغداد با وجود اختلافات و نزاعاتی که بر اکثر آنها حاکم شده، یک تحول حقیقی برای بازگرداندن عراق به جایگاه و نقش واقعی در منطقه پس از دور شدن از جایگاهش است که چندین دهه به سبب سیاست‌هایی(در زمان رژیم صدام معدوم) آن را از منطقه دور کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید