عذر بدتر از گناه مسئولان برای بستن راه «مارگون» بر مردم!

    کد خبر :326678

در حالی که برخی مسئولان می‌کوشند با معرفی جاذبه‌های دیارشان، جذب گردشگر کرده و به رونق منطقه شان یاری برسانند، برخی مسئولان منتظر دستاویزی هستند تا راه را بر مردم ببندند!

به گزارش تابناک؛ در روز‌های اخیر، خبری منتشر شد که حکایت از بسته شدن راه آبشار «مارگون» بر مردم و مسافران داشت. بستن راه افرادی که برای دیدن یکی از زیباترین آبشار‌های کشورمان رنج سفر به محدوده مرزی دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد را به جان می‌خرند تا از مناظر پیرامون آن لذت برده و در روز‌های گرم تابستانی، دمی در خنکای پیرامون آبشار بیاسایند.

آبشاری که در حقیقت سرچشمه رودخانه ای‌ است که از دره‌های غرب شهرستان سپیدان پا می‌گیرد و آن گونه که گفته می‌شود، یکی از بلندترین آبشار‌های چشمه‌ای جهان است؛ چشمه‌هایی که در فاصله کم از هم از زمین می‌جوشند و فروریختن آبشان از ارتفاعات موجب می‌شود، پهنه‌ای آبشاری فراهم آید که وزش نسیم، ذرات آب آن را تا شعاع ده‌ها متر بر گردشگران بباراند و خاطره‌ای فراموش نشدنی در ذهنشان هک کند.

توصیفی که شنیدن آن کافی است تا عزم سفر به این محل در دل بسیاری ریشه بدواند و سیل گردشگران را روانه مارگون کند. گردشگرانی که البته ممکن است با تنبیه مسئولان مواجه شوند و مجبور باشند دست از پا درازتر به شهر و دیار خود بازگردند؛ چرا؟ چون مسئولان شنیده‌اند در مجاورت آبشار عده‌ای رقصیده‌اند و برای بستن راه تکرار خطر ترجیح داده‌اند به کل آبشار رفتن را ممنوع کنند!

این اتفاقی است که در روز‌های اخیر رخ داده و با انتشار تصویری که در آن بنر ممنوعیت سفر به آبشار مارگون درج شده و ذیلش، نهاد تصمیم گیر در این خصوص «ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سپیدان» معرفی شده، توجه بسیاری از هموطنانمان را به خود جلب کرده و واکنش‌های فراوانی به دنبال داشته است.

رویدادی عجیب، اما واقعی که بازتاب وسیعی در فضای مجازی داشته و موجب شده، برخی از خود بپرسند آیا تصادف در یک جاده هم موجب می‌شود جاده را ببندند؟ بستن مسجد برای جریمه یک بی نماز چه؟ اصلا چگونه است تخلف یک عده از قوانین موجب شده دیگران از دیدن آبشار محروم شوند؟ گناه ایشان چیست؟

پرسش ها و ابهاماتی که گاه با کنایه و حتی زبان طنز بیان می‌شوند تا مشخص شود، تصمیم به بستن راه رسیدن به آبشار تصمیمی عجیب و غیرقابل قبول است؛ تصمیمی که به نظر می‌رسید، توسط مقامات قضایی گرفته شده، ولی خیلی زود مشخص شد، نماینده دولت در آن نقش داشته یا دست کم با اتخاذ و اجرای آن موافقت کامل دارد. با این ملاحظه که فرماندار سپیدان مدعی شده تعطیلی بازدید از آبشار نه به دلیل «پیشگیری از وقوع جرم» که به علت فقدان «زیرساخت‌های لازم» صورت گرفته است!

شبیر زارع خفری در این باره به یک پایگاه خبری محلی گفت: آبشار مارگون فضایی که متعلق به سپیدان باشد نیست و به گردشگری برای ایران اسلامی تعلق دارد که در برهه‌ای از زمان زیر نظر محیط زیست بود و بعد اجرای برنامه‌های توسعه آن برون سپاری می‌شود. البته دهیاری و شرکتی که امور به ایشان واگذار شده تا کنون نتوانسته به خواسته‌های مردم و گردشگرن عمل کنند که باعث تعطیلی موقت این تفرجگاه شده است.

فرماندار در ادامه با اشاره به کلیپ منتشره در فضای مجازی و تأکید بر این نکته که افراد به تصویر کشیده شده در آن فیلم «عده کمی از گردشگران بوده‌اند» تلویحا دلیل تعطیلی بازدید آبشار را این عده خواند و گفت: هستند گردشگران بی شماری که برای تفریحات سالم و خانوادگی و برای دیدن و سیاحت در طبیعت بکر خداوند در این مکان قدم می‌گذارند که این عده اندک [همان‌هایی که در کلیپ مبادرت به رفتار‌هایی خلاف شرع و عرف نموده‌اند] موجب می‌شوند تا همه دچار مشکل شوند.

این در حالی است که فرماندار سپیدان در ادامه تأکید می‌کند که دلیل بستن راه گردشگران آن کلیپ نیست؛ ادعایی که توسط دادستان سپیدان نیز تکرار می‌شود تا محمودی اطهر مسائل مطرح در خصوص آبشار مارگون را شایعه بخواند و هفت دلیل کارشناسی را عامل این تصمیم بخواند؛ تصمیمی که وی تأکید دارد «موقت» است.

دلایلی از جمله «تأمین آب شرب شیراز در پایین دست رود تشکیل شده در مارگون و رعابت نشدن مسائل بهداشتی در آبشار»، «ناایمن بودن مسیر کوهستانی تردد به آبشار»، «فقدان پارکینگ»، «اینکه برخی از رستوران‌های واقع در مسیر آبشار مجوز بهداشت ندارند»، «فقدان حداقل زیر ساخت‌های بهداشتی مانند سرویس‌های بهداشتی مناسب، سطل‌های زباله لازم، آبخوری و ظرفشویی»، «نامناسب بودن مسیر پیاده روی تا پای آبشار» و «پیش بینی نشدن ایستگاه امداد، نجات غریق و جایگاه انتظامی»!

مواردی که دادستان پس از برشمردشان، ممنوعیت تردد را در «راستای حفظ حقوق عامه» می‌خواند و اصل ۱۵۶ قانون اساسی و ماده ۱۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری را مستند اتخاذ آن معرفی می‌کند، در حالی که نیم نگاهی به موارد مطروحه کافی است تا دریابیم همه این اشکالات از گذشته‌های دور بوده و طبیعتا استناد به آن‌ها بعد از کلیپ یاد شده، اگر نگوییم غیرقابل قبول، دست کم شائبه برانگیز به نظر می‌رسد؛ بماند که با چنین متر و معیار‌هایی می‌توان راه بازدید از هر جاذبه گردشگری‌ در کشورمان را بست، حتی تخت جمشید را!

همه این‌ها در حالی است که برخی دیگر از مسئولان از جمله یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صراحت دلیل بسته شدن راه بازدید آبشار مارگون را «تخلفات جمعی از گردشگران این منطقه» خوانده و از رایزنی با مقامات قضایی و انتظامی منطقه برای رفع این ممنوعیت خبر داده‌اند؛ اظهارنظر‌هایی که نشان می‌دهد انبوه دلایل بیان شده چیزی بیش از عذر بدتر از گناه نبوده است!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید