عبور قیمت نفت آمریکا از مرز ۹۰ دلار

    کد خبر :1021297
نفت آمریکا ۹۰ دلار

قیمت نفت آمریکا به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کرد و نگرانی‌ها نسبت به رشد بیشتر تورم در این کشور را برانگیخت.

قیمت‌های بالاتر نفت، باری بر اقتصادهای جهانی بوده و هزینه‌های حمل و نقل و تولید را افزایش داده و همزمان، هزینه مصرفی را تحت فشار قرار می‌دهد. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته درباره برنامه‌های عملیاتی از پالایشگاه‌های نفت نظرسنجی کرده بود که نشانه نگرانی نسبت به قیمت بنزین و عرضه سوخت است.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اکتبر، روز پنجشنبه ۱.۹ درصد افزایش یافت و در ۹۰ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه بسته شد. این شاخص برای نخستین بار از نوامبر سال ۲۰۲۲، به بالای ۹۰ دلار صعود کرد و این افزایش تحت تاثیر انتظارات برای محدودتر شدن عرضه نفت تا پایان سال بوده است.

دنیز کیسلر، نایب رئیس ارشد معاملات در شرکت «بی او کی فایننشیال» در این باره گفت: روند صعودی نفت احتمالا با نابودی تقاضا روبرو می‌شود. فقط مطمئن نیستم که این اتفاق در نفت ۹۰ دلاری روی می‌دهد یا نفت ۱۰۰ دلاری.

بعضی از فعالان بازار پیش بینی می‌کنند قیمت نفت تا پایان سال میلادی جاری می‌تواند به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. بهای معاملات نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، روز پنجشنبه در ۹۳ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت امسال بود.

قیمت گرانتر نفت خام، سوخت را برای رانندگان گرانتر خواهد کرد. تورم مصرف کننده آمریکا در اوت، به دلیل هزینه‌های بالای سوخت، بیشترین افزایش را در ۱۴ ماه گذشته داشت. بیش از نیمی از افزایش شاخص قیمت مصرفی مربوط به بنزین بود.

عرضه نفت خام با تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای تمدید کاهش داوطلبانه مجموعا ۱.۳ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۳، محدودتر می‌شود. تولید نفت خام آمریکا هم در ماه‌های اخیر با کاهش ۱۷ درصدی دکل‌های حفاری در ۵۲ هفته گذشته، روند یکنواختی داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در اکتبر، حداکثر ۹ دلار و ۱۵ سنت بالاتر از قراردادهایی معامله می‌شود که قرار است در اکتبر سال ۲۰۲۴ تحویل داده شوند. این بالاترین نرخ مازاد از نوامبر سال ۲۰۲۲ بوده و منعکس کننده انتظارات برای محدودتر شدن عرضه در کوتاه مدت است.

 ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید