ظهور نشانه‌های اقتصادی توافق

    کد خبر :889213
ظهور نشانه‌های اقتصادی توافق

درحالی‌ که در مبادلات روز سه‌شنبه قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده ۲۷هزار و ۴۰۰تومان پیشروی کرده بود، ظرف ۲ روز گذشته قیمت ارز بار دیگر در بازار نقدی تهران نزولی شد و به مرز۲۶هزار تومان در مبادلات دیروز رسید. این نزول در حالی اتفاق افتاد که خبرهای تازه‌ای از افزایش صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی و آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران به گوش می‌رسد.

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود آنکه قیمت ارز۲۰روز پیش تحت‌ تأثیر مذاکرات هسته‌ای در وین با افت مواجه شد و به کانال ۲۶هزار تومان سقوط کرد، اما از ۲ هفته پیش به‌دنبال تعویق در حصول توافق نهایی که قبلا گفته می‌شد تا فوریه به نتیجه می‌رسد، دوباره با رشد مواجه شد و دوباره به کانال ۲۷هزار تومان بازگشت.

این روند رو به رشد تا روز سه‌شنبه هفته قبل ادامه داشت و موجب شد قیمت هر دلارآمریکا در این روز حتی به ۲۷هزار و ۴۰۰تومان هم برسد که نشان می‌داد امیدواری به انجام توافق در ذهن فعالان بازار ارز کمی کم‌رنگ شده، اما این روند از روز پنجشنبه تغییر کرد و قیمت دلار نزولی و شتاب نزول در مبادلات دیروز جمعه بیشتر شد.

نزول قیمت دلار

قیمت هر دلارآمریکا در مبادلات پنجشنبه با۸۵۰تومان کاهش به ۲۶هزار و ۵۵۰ تومان رسید. در مبادلات روز جمعه، قیمت هر دلار آمریکا تا ۲۶هزار و ۵۰تومان کاهش یافت. همزمان قیمت هر دلار آمریکا در مبادلات فردایی بازار ارز هرات نیز به ۲۵هزار و ۶۰۰تومان رسیده است. تحولات مبادلات فردایی بیانگر آن است که بازیگران بازار ارز انتظار دارند قیمت در روزهای آینده با کاهش مواجه شود.

با توجه به آنکه بخش مهمی از منابع اسکناس بازار ارز داخلی از بازار هرات تامین می‌شود و هر نوع تغییر قیمت در این بازار به فاصله چند روز، اثر خود را در بازار داخلی نمایان می‌کند، به‌نظر می‌رسد درصورت تداوم روند نزولی قیمت در این بازار و تثبیت قیمت در کانال ۲۵هزار تومان، ظرف چندروز آینده اثر این موضوع در بازار نقدی تهران نیز مشاهده شود. اما چرا روند نزولی قیمت دلار ظرف ۲ روز گذشته افزایش یافته است؟ به‌نظر می‌رسد بخش عمده این نزول ناشی از ظهور نشانه‌های اقتصادی توافق در وین است.

آزادسازی‌ منابع بلوکه شده ایران

نخستین نشانه اقتصادی انجام توافق هسته‌ای در وین به آغاز مذاکرات برای آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشورها بازمی‌گردد. دیروز خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی گزارش داد: بانکداران ایرانی و مقامات شرکت ملی نفت ایران در کره‌جنوبی هستند تا با مقامات سئول دیدار و درباره مسائل اقتصادی معلق گفت‌وگو کنند.

براساس بیانیه وزارت خارجه کره‌جنوبی، یک هیأت ایرانی متشکل از مقامات بانک مرکزی، وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ فوریه در سئول برای گفت‌وگوهای کاری در مورد مسائل مالی و نفتی حضور دارند.

به موازات این اخبار دیروز مدیرکل روابط ‌عمومی بانک مرکزی نیز اعلام کرد: مذاکرات ایران و کره‌جنوبی در سئول برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران انجام شده است.

آغازی دوباره برای صادرات نفت

دومین نشانه اقتصادی انجام توافق هسته‌ای در وین به خبرهایی بازمی‌گردد که نشان می‌دهد ایران در آستانه ورود دوباره به بازار جهانی نفت است. براساس گزارش رسانه‌های خارجی، پالایشگاه‌های هند، ژاپن و کره‌جنوبی مذاکره برای واردات مجدد نفت از ایران را آغاز کرده‌اند. وزارت خارجه کره‌جنوبی نیز روز گذشته در بیانیه خود تأکید کرد: بخش مهمی از مذکرات شامل افزایش صادرات نفت به این کشور است.

به‌گفته افراد مطلع، مقامات شرکت ملی نفت ایران که به سئول سفر کرده‌اند از حداقل ۲پالایشگاه کره‌جنوبی دیدار می‌کنند تا درباره صادرات مجدد نفت گفت‌وگو کنند. یک منبع تجاری در کره‌جنوبی نیز گفته است: زمانی که ۲ کشور تصمیم بگیرند تجارت نفت را از سر بگیرند، ما می‌توانیم از ایران نفت خام بخریم. ازآنجا که قبلاً از نفت خام ایران استفاده کرده‌ایم، به آزمایش نفت در تاسیسات خود نیازی نداریم.

دیروز همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از مدیرعامل بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ژاپن اعلام کرد: ژاپن به‌دنبال از سرگیری واردات نفت از ایران است. به‌گفته تسوتومو سوگیموری پس از فراهم شدن شرایط، از سرگیری واردات نفت از ایران ۲تا ۳ماه طول خواهد کشید که این شرکت بتواند واردات نفت از ایران را آغاز کند زیرا باید در زمینه بیمه و کشتیرانی اقداماتی را در دستور کار قرار دهد.

یک منبع پالایشگاهی هندی هم به رویترز گفته است: یک پالایشگاه هندی، به‌عنوان مشتری شماره‌۲ ایران، درحال مذاکره با ایران برای تأمین نفت خود است. خبرگزاری بلومبرگ نیز در این زمینه نوشت: به‌نظر می‌رسد ایران در حال برداشتن گام‌هایی برای بازگشت رسمی خود به بازار بین‌المللی نفت پس از ۳سال است.

بازار نفت در انتظار ایران

گذشته از اثر مذاکرات بر افزایش صادرات نفت ایران به‌ نظر می‌رسد بازار جهانی نفت نیز بی‌صبرانه در انتظار این بازگشت است؛ به‌ویژه آنکه قیمت نفت به بالاترین حد خود در۷سال گذشته رسیده است و ترس از اختلال در عرضه انرژی روسیه، احتمال رشد بیشتر قیمت نفت را افزایش داده است.

کلودیو گالیمبرتی یک تحلیلگر بازار نفت در این‌باره می‌گوید: تنش‌های روسیه و اوکراین نوسان قیمت‌های جهانی نفت را افزایش داده، اما تحولات مثبت در مذاکرات ایران و آمریکا امیدها را برای بازگشت نفت ایران به بازارها بیشتر کرده که این، به آرام کردن قیمت نفت کمک می‌کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی اویل پرایس نیز دیروز اعلام کرد: ایران بلافاصله پس از رفع تحریم‌ها صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد، زیرا ایران مقادیر قابل توجهی نفت در انبارها برای عرضه در بازارهای بین‌المللی دارد و می‌تواند بین ماه آوریل تا مه میلادی ۵۰۰هزار بشکه نفت در روز به ظرفیت عرضه نفت در بازارهای جهانی اضافه کند، اما اگر مذاکرات شکست بخورد، قیمت نفت به ۱۰۰ دلار خواهد رسید.

بانک سیتی‌گروپ نیز آمار عرضه ۵۰۰هزار بشکه‌ای نفت ایران به بازارهای جهانی ظرف چند ماه را تأیید و تأکید کرده است: این میزان می‌تواند تا پایان سال‌جاری میلادی حتی به ۱.۳میلیون بشکه در روز برسد. به‌گفته لوئیز دیکسون، تحلیلگر انرژی، ایران می‌تواند تولید خود را به سرعت، در عرض ۴ تا ۶ ماه افزایش دهد و از روند رو به رشد قیمت نفت جلوگیری کند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید