ظریف: سازوکار مشابه اینستکس با ترکیه ایجاد می‌کنیم

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ ۱۳:۳۵
    کد خبر :522516
ظریف

وزیر خارجه ایران گفت: توافق کردیم در پنج حوزه شامل تعرفه ترجیحی، انرژی، بانکی و استفاده از پول مشترک، ایجاد یک سازوکار مشابه اینستکس در روابط دوجانبه کار را با ترکیه دنبال کنیم.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (پنجشنبه) در پایان سفرش به ترکیه و در جمع بندی و تشریح رایزنی‌هایش با مقامات این کشور در جمع خبرنگاران گفت: با وزیر خارجه و سایر مقامات درباره موضوعات روابط دوجانبه گفت‌وگو کردم و فرصت خوبی هم شد که درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی بحث کنیم.

وی با اشاره به سفرش به دمشق نیز عنوان کرد:‌ در ترکیه نیز درباره سوریه، ادلب، حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و نگرانی‌ها درباره روند سیاسی در این کشور و اقداماتی که باید انجام شود، با مقامات مختلف ترکیه گفت‌وگو کردم.

*گفت‌وگو درباره تحولات ونزوئلا و شمال آفریقا

وزیر خارجه با بیان اینکه درباره ونزوئلا و مداخلات غیرقانونی آمریکا در این کشور و نحوه هماهنگی در این زمینه نیز با مقامات ترکیه صحبت شد، اظهار داشت: درباره شمال آفریقا و حرکت‌های نگران کننده‌ای که در شمال آفریقا در جریان است و احتمال استفاده از نیروی نظامی در آنجا نیز مطرح است، با مقامات ترکیه صحبت کردیم.

*درباره روش‌های ادامه همکاری‌ علی‌رغم تحریم‌ها صحبت کردیم/توافق برای کار در پنج حوزه

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به روابط دوجانبه ایران و ترکیه و گفت‌وگوهایش با مقامات این کشور درباره روابط دوجانبه، بیان کرد: علاوه بر اینکه دوستان ما در ترکیه همواره با تحریم‌ها مخالفت و با اقدام غیرقانونی آمریکا علیه سپاه پاسداران نیز مخالفت کردند، این موضع‌گیری موجب تقدیر و تشکر ما نیز هست.

وی با بیان اینکه در این سفر درباره روش‌های ادامه همکاری‌ علی‌رغم تحریم‌ها نیز صحبت کرده است، افزود: توافق کردیم در پنج حوزه به صورت ویژه کار را دنبال کنیم شامل تعرفه ترجیحی، همکاری‌ها در حوزه انرژی، همکاری‌های بانکی و استفاده از پول مشترک، ایجاد یک سازوکار مشابه اینستکس در روابط دوجانبه و از این قبیل همکاری‌ها و قرار شد من و وزیر خارجه ترکیه به صورت ویژه اجرای اینها را دنبال کنیم.

ظریف با یادآوری این نکته که البته مسئولان کمیسیون‌های مشترک هم به سهم خودشان کار را دنبال خواهند کرد، اظهار داشت: مجموعا احساس می‌کنم در طرف ترکیه علاقه‌مندی به همکاری جدی در همه زمینه‌ها اقتصادی، امنیتی، سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: شاید مشابه این نوع روابطی که امروز با ترکیه داریم را در طول چند دهه گذشته نداشتیم، خوشحالم که روابط مشابهی را با بقیه همسایگان از جمله آذربایجان، عراق، افغانستان و پاکستان و همسایگان شمالی در آسیای میانه و قفقاز داریم که روابط بسیار ممتازی است و این سیاست دولت دوازدهم که همسایگان اولویت ما هستند، بحمدالله با موفقیت جلو می‌رود و امیدواریم کارهای بعدی را با سایر همسایگان دنبال کنیم.

وی درباره علت اینکه قرار بود دیشب ترکیه را ترک کنید ولی امروز این کار صورت گرفت نیز گفت: یکی از مقاماتی که قرار بود من با ایشان ملاقات کنم در آنکارا نبود و دیرتر وارد شدند و قرار بود امروز وارد شود، ولی به خاطر دیدار دیشب زودتر وارد شدند، من قدری صبر کردم با ایشان ملاقات کنم و دیرتر از آنکارا خارج شوم.

*ارسال نامه‌ به وزرای خارجه سایر کشورها

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره نامه‌ای که به وزرای خارجه سایر کشورها در پی قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا ارسال کرده نیز گفت: بعد از اقدام غیرقانونی آمریکا فورا نامه‌ای را به دبیرکل ملل متحد در زمینه خطراتی که این اقدام دارد نوشتم و بعد صبر کردیم تا این اقدام عملیاتی شد و 15 آوریل که این اقدام از دیدگاه آمریکایی‌ها عملیاتی شد، نامه‌ای را برای وزرای خارجه سایر کشورها فرستادم و خطراتی که اقدام آمریکا به عنوان یک سابقه بسیار نگران کننده و خطرناک هم از نظر حقوقی و هم از نظر سیاسی برای روابط بین‌المللی و حقوق بین‌الملل به همراه دارد را تذکر دادم و ضرورت اقدام مشترک علیه این گونه قانون شکنی‌های دولت آمریکا را عنوان کردم.

*نفوذ نتانیاهو در جامعه سیاسی آمریکا

وی درباره نفوذ نتانیاهو در آمریکا نیز گفت: متاسفانه میزان نفوذ نتانیاهو و کسانی که به نتانیاهو متوسل شدند برای حضور در جامعه سیاسی آمریکا آنقدر زیاد شده که نه تنها منافع و پول مردم آمریکا، بلکه حتی تصمیم کنگره به خاطر یک قدرت خارجی وابسته اینقدر زیر سؤال قرار می‌گیرد.

به گفته ظریف این برای روابط بین‌الملل نشانه جدیدی از میزان تاثیرگذاری لابی صهیونیستی و کسانی است که با این لابی در امور داخلی آمریکا کار کردند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در رأس هیأتی به منظور گفت‌وگو و رایزنی با مقامات سوریه و ترکیه از روز سه‌شنبه 27 فروردین ماه سفری به این دو کشور داشت و امروز در پایان این سفر راهی تهران شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید