طوفان شن شرق کشور و بارندگی در نوار ساحلی خزر

    کد خبر :1007534
طوفان شن بارندگی

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد از فعالیت یک روزه سامانه بارشی در استان‌های ساحلی خزر و با صدور هشدار نارنجی از طوفان شن در شرق کشور طی امروز (سه شنبه) خبر داد.

به دلیل فعالیت سامانه بارشی و حاکمیت جریانات خزری، رگبار و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی امروز (سه شنبه) استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل و شمال شرق آذربایجان شرقی را در بر می‌گیرد.

مخاطرات این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال است. اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها توصیه شده است.

هشدار هواشناسی نسبت به وقوع طوفان شن در شرق کشور

هواشناسی اعلام کرده است که از امروز تا پایان روز جمعه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک، استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، کرمان، شمال شرق فارس، جنوب تهران، قم، مرکزی، شمال و شرق اصفهان، بوشهر، خوزستان و غرب ایلام را در بر می‌گیرد.

مخاطرات سامانه در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال است.

سازمان هواشناسی کشور همچنین با صدور هشدار سطح نارنجی جداگانه نسبت به وزش باد شدید و گردوخاک در بخش‌هایی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هشدار داد و از وقوع توفان شن در نقاط مستعد شرق کشور خبر داد.

این شرایط امروز در نیمه شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان و فردا در جنوب شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان پیش بینی می‌شود.

ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید