طرح پنجره واحد هوشمند در وزارت ارتباطات

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۳۴
    کد خبر :993636
کمیسیون اصل 90

خضریان با اشاره به موضوع اجرای طرح پنجره واحد هوشمند در وزارت ارتباطات گفت: مقرر شده است تا دولت در پنج مرحله از طریق پنجره واحد، هوشمند شود و هدف نیز کاهش مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌ها با برخط کردن آنها است.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون پنجره هوشمند، اجرای طرح فیبر نوری و پیگیری مطالبات کارکنان و بازنشستگان مخابرات برگزار شد، گفت: دستور کار اول جلسه درباره ضرورت زمینه سازی برای کوچ مردم از فضای تلفن ثابت به فضای استفاده از فیبر نوری بود که لازم است زیرساخت‌های آن تأمین شود.

وی توضیح داد: براساس گزارش‌های رسیده به کمیسیون در خصوص شاخص خدمات برخط، متاسفانه به دلیل کم کاری‌های صورت گرفته شده در یک دهه گذشته ایران در مقایسه با کشورهای همسایه در شاخص خدمات برخط تنزل پیدا کرده و ضروری است در جبران عقب افتادگی‌ها در این حوزه برنامه‌ریزی و اقدام شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت مخابرات برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده، عنوان کرد: کمیسیون اصل نود معتقد است شرکت مخابرات می‌تواند یکی از ظرفیت‌ها برای تسریع در اجرای پروژه فیبر نوری باشد.

خضریان همچنین گفت: بر اساس گزارشی که وزیر ارتباطات از اجرای طرح فیبر نوری ارائه کرد، این طرح در 100 شهر اجرا و در 11 مرکز استان آغاز شده است. ضمن اینکه زیرساخت‌های آن در 8 کلانشهر وجود دارد که قرار است اپراتورها در این زمینه اقدامات لازم را به عمل بیاورند.

وی ادامه داد: برای عدم انحصار و رقابتی شدن کار، امکان اجرای طرح فیبر نوری از طرف همه اپراتورها فراهم است؛ طی 7 ماه گذشته، بیش از 1200 کیلومتر فیبر نوری با هزار میلیارد تومان اعتبار کشیده شده و در حال حاضر 3 میلیون نفر تحت پوشش قرار دارند؛ فیبر نوری می‌تواند با تجهیزاتش تا سرعت یک گیگابایت را نیز ارائه دهد. سال گذشته رتبه کشورمان در دنیا به لحاظ سرعت اینترنت موبایل 74 بود و در حال حاضر با دو برابر شدن سرعت اینترنت، توانسته ایم با 13 پله صعود، به رتبه 61 برسیم.

وی با اشاره به اینکه در ادامه جلسه به موضوع اجرای طرح پنجره واحد هوشمند در وزارت ارتباطات اختصاص یافت، عنوان کرد: مقرر شده است تا دولت در پنج مرحله از طریق پنجره واحد، هوشمند شود و هدف نیز کاهش مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌ها با برخط کردن آنها است.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به گزارش وزیر گفت: از 6000 خدمت دولتی تنها حدود 400 خدمت امکان برخط شدن ندارد اما مابقی خدمات دیگر باید تا پایان آبان ماه به صورت الکترونیکی درآید؛ تا پایان آذرماه امسال نیز بحث مربوط به استعلامات بین دستگاه‌های دولتی و تا پایان دی ماه نیز 20 درصد خدمات دولتی به صورت هوشمند در می‌آید که در نهایت با ادامه این روند و کاهش مراجعه مردمی به دستگاه‌ها، فساد اداری نیز کاهش جدی خواهد یافت.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در پایان درباره رسیدگی به وضعیت معیشتی، حقوق، معوقات و مزایای کارکنان و بازنشستگان مخابرات خاطرنشان کرد: مقرر شد به دلیل اهمیت تعیین و اعلام زمان مشخص برای پرداخت معوقات کارکنان مخابرات، جلسه دیگری در کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با حضور مدیران مخابرات و سهامداران آن تشکیل شود.

تسنیم/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید