طرح پالایش نفت عراق در ایران سیاسی شد

    کد خبر :69570

مقامات استان کرکوک عراق گفتند، این استان شمالی عراق از همکاری در هر طرحی برای انتقال نفت کرکوک به ایران خودداری می کند، زیرا دولت مرکزی عراق در این باره با این استان هیچگونه مشورتی انجام نداده است.

به گزارش  بازتاب به نقل از بلومبرگ، مقامات استان کرکوک عراق گفتند، این استان شمالی عراق از همکاری در هر طرحی برای انتقال نفت کرکوک به ایران خودداری می کند، زیرا دولت مرکزی عراق در این باره با این استان هیچگونه مشورتی انجام نداده است.

دولت مرکزی در بغداد و دولت نیمه خودمختار اقلیم کردستان هر دو از چاه های مختلف واقع در میادین کرکوک نفت استخراج می کنند و بر سر مناطق تحت اختیار اختلاف نظر دارند. پس از آنکه ارتش عراق از دست نیروهای داعش فرار کرد، نیروهای کرد در ژوئن سال 2014 برخی از میادین کرکوک را از دست داعش پس گرفتند، اما دولت مرکزی کنترل اقلیم بر این منطقه را به رسمیت نمی شناسد.

احمد العسکری، رئیس کمیته انرژی شورای استانی کرکوک در این باره گفت، کرکوک با دولت مرکزی برای ارسال نفت این استان به پالایشگاه های ایران همکاری نخواهد کرد، زیرا مقامات دولت فدرال مسئولان این استان را در جریان این قضیه قرار نداده اند.

دفتر فرماندار کرکوک نیز در بیانیه ای اعلام کرد: «هر گونه توافق نفتی یا مذاکره در مورد تولید نفت در این استان، بدون مشارکت فرمانداری کرکوک و شورای استانی موفقیت آمیز نخواهد بود.»

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق چند روز پیش با همتای ایرانی خود بر سر طرح های مطالعه ساخت یک خط لوله جهت ارسال نفت کرکوک به پالایشگاهی در ایران به توافق رسید. این توافق پس از آن اعلام شد که اقلیم کردستان عراق اعلام کرده، رفراندوم استقلال از عراق را در روز 25 سپتامبر برگزار خواهد کرد که شامل کرکوک نیز می شود. این بیانیه، با انتقاد مقامات ایرانی، عراقی و ترک مواجه شده است.

دلشاد شعبان، یکی از اعضای پارلمان اقلیم گفت، پیشنهاد دولت عراق برای ارسال نفت از کرکوک به ایران به معنای «ممانعت از رفراندوم کردستان است که کرکوک را نیز شامل خواهد بود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید