طرح دو فوریتی عضویت اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا با موافقت مجلس روبرو شد

    کد خبر :158224

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز – یکشنبه – مجلس شورای اسلامی با 154 رای موافق، 23 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر به دو فوریت طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف وانتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران رای مثبت دادند.
در مقدمه توجیهی این طرح که به امضای 201 نماینده مجلس رسیده آمده است: نظر به حضور تعداد زیادی از هموطنان اقلیت های دینی و پیروان ادیان الهی در شهرهای کشور و حق اظهار نظر آنها در خصوص ارائه خدمات شهری و تاکید قانون اساسی مبنی بر شناخت حق آنان درکشور، این طرح به مجلس ارائه می شود.
در ماده 1 این طرح آمده است: اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند، اقلیت های دین شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.
به گزارش نامه نیوز،همچنین براساس ماده 2 این طرح، دبیرخانه دائمی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در مجلس شورای اسلامی مستقر می شود، کمیسیون شوراهاو امور داخلی کشور با همکاری کمیسیون اصل نود و وزارت کشور،آیین نامه نظارتی این تبصره را حداکثر ظرف مدت 6 ماه تهیه و به تصویب مجلس برساند.
الف: هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهر تهران،شهرری وتجریش به عضویت و ریاست فرماندار تهران و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود.
ب: هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای باقرشهر،کهریزک، حسن آباد فشافویه به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان ری و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود.
ج: هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای اوشان، فشم، میگون، شمشک و لواسان به عضویت وریاست فرماندار شهرستان شمیرانات و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود.
د: هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای بومهن و پردیس به عضویت وریاست فرماندار شهرستان پردیس و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود.
درماده 4 این طرح آمده است: اصلاحات انجام شده در قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران از دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور اجرا می شود.
اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان درمجلس به عنوان طراح این طرح سخن گفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید