طرح جدید ترافیک و هزینه هشت میلیونی با عدالت اجتماعی سازگار نیست/ بررسی طرح در مجمع نمایندگان

    کد خبر :196532

عضو مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه تاکنون این مجمع درجریان طرح جدید ترافیک شهرداری قرار نگرفته اما در روزهای آینده آنرا بررسی خواهد کرد، گفت: هزینه هشت میلیون تومانی برای مجوز سالانه طرح ترافیک زیاد است و با عدالت اجتماعی سازگار نیست.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به طرح جدید شهرداری تهران برای تردد همه خودروها در سطح شهر و آزاد کردن ترددها با حذف سهمیه طرح، گفت: این طرح تازه مطرح شده و در 2 مرجع تصمیم گیری شورای عالی ترافیک و شورای شهر باید درباره آن به جمع بندی برسند.

وی با بیان اینکه ممکن است این طرح به تصویب برسد یا رد شود، افزود: ظاهرا آقایان تصمیم دارند برای تردد سالانه از خودروها هشت میلیون تومان دریافت کنند که این رقم بالایی است و همه نمی توانند با پرداخت چنین پولی وارد طرح شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اخذ این رقم از مردم برای ورود به طرح ترافیک نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد، افزود: این طرح باید در شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک پخته تر شود.

سیاوشی با بیان اینکه معاونت حمل و نقل شهرداری تهران مدعی است که با اجرای این طرح 20 درصد آلاینده های هوای تهران و ترافیک کاهش می یابد، افزود: شاید با اولین ارزیابی شاهد کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشیم اما باید همه جوانب اجرای این طرح را ارزیابی و بررسی کرد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح باعث بی سروسامانی، شلوغی و درهم ریختگی در سطح شهر تهران خواهند شد، افزود: در اجرای این طرح باید مسائل انسانی و مشکلاتی که برای برخی افراد بوجود می آید را هم در نظر گرفت. مثلا عده ای از افراد جامعه که نمی توانند از وسائل شخصی استفاده کنند و از طرف دیگر به ناوگان حمل و نقل عمومی هم دسترسی ندارند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: باید به گونه ای عمل کرد تا مردم در ابتدای سال آینده دچار سردرگمی نشوند.

سیاوشی افزود: این طرح فعلا یک طرح خام است و پرداختن به آن موجب اسباب نگرانی برخی افراد و کسانی که از سهمیه ها استفاده می کردند، مثل معلولین می شود.

وی افزود: چون زیر ساخت های شهر بر حمل و نقل عمومی هنوز آماده نشده و حمل و نقل عمومی در دسترس همه نیست اجرای این طرح محل اشکال است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ایراد بزرگ این طرح مبلغی است که تعیین کردند چرا که این مبلغ برای ورود به محدوده طرح صرفا بازدارنده نیست.

سیاوشی افزود: یک وقت مثلا می گویند دولت و شهرداری به منبع مالی نیاز دارند و این طرح می تواند در این زمینه ارائه شود اما چون زیر ساخت ها لازم برای شهر آماده نیست با اجرای آن عده ای در تنگنا قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه تا کنون مجمع نمایندگان تهران در جریان این طرح قرارنگرفته، گفت: هفته آینده مجمع نمایندگان تهران جلسه دارد که مسائل اولویت دار از جمله این موضوع بررسی خواهد شد.

سیاوشی با بیان اینکه مجمع نمایندگان تهران پیگیر حل مشکلات شهر و گسترش حمل و نقل عمومی است، گفت: در همین راستا پیگیر احداث هشت کیلومتر مترو تا اسلامشهر ( از آزادگان تا چهار دانگه و اسلامشهر) هستیم که سال گذشته ۲۱ میلیارد تومان اعتبار هم تخصیص داده شد و امسال هم پیگیر تخصیص اعتبار و احداث این خط هستیم.

به گزارش الف،‌ مسئولین شهرداری تهران برای سال آینده طرح جدید ترافیک ارائه کردند که بر اساس آن سهمیه های طرح ترافیک از جمله سهمیه معلولین، جانبازان و خبرنگاران حذف می شود و هر خودرو می تواند با پرداخت پول وارد طرح شود که قیمت مجوز سالانه آن هشت میلیون تومان است.

همچنین بر اساس طرح جدید شهرداری، دریافت عوارض از خودروها برای ورود به محدوده طرح بعضا تا سه برابر خواهد بود.

گران کردن طرح و دریافت پول از همه خودروها از دیگر نکات مطرح شده در این طرح است.

طرح مذکور قرار است با تصویب در شورای عالی ترافیک و هیئت دولت از 15 فروردین اجرایی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید