طرح آمریکا برای خارج کردن ایران از سوریه افشا شد

    کد خبر :319822

ایگور سوبوتین، طی یادداشتی تحت عنوان “روسیه تلاش می‌کند در سوریه جایگزین ایران شود” در روزنامه روسی نیزاویسیمایا گازیتا، نوشت: “روسیه معتقد است که عقب‌نشینی نیرو‌های تحت حمایت ایران از مرز‌های جنوبی سوریه ضروری است. این امر در اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با همتای اردنی‌اش، ایمن الصفدی، مطرح شد”.

در آستانه نشست پوتین و ترامپ در هلسینکی، آمریکا، روسیه و اسرائیل درباره سوریه رایزنی می‌کنند.

به گزارش فرارو، روسای جمهور آمریکا و روسیه در شانزدهم ماه ژوئیه قرار است در هلسینکی دیدار کنند. مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که بحران سوریه یکی از محور‌های اصلی گفتگو‌های این نشست خواهد بود.

هم اکنون در آستانه این نشست، تماس‌هایی بین واشنگتن، مسکو و تل‌آویو در خصوص سوریه در جریان است. توافقاتی که طی این تماس‌ها حاصل می‌شود، در بیانیه مشترک نشست آینده سران آمریکا و روسیه ذکر خواهد شد.

منابع دیپلماتیک غربی به روزنامه الشرق الاوسط گفته‌اند که یکی از پیشنهادها، انجام یک “بده بستان” در مسئله حضور آمریکا و ایران در سوریه است. به این معنا که آمریکا در ازای خروج نیرو‌های ایران از کل سوریه، پایگاه التنف در شرق سوریه را تخلیه می‌کند. البته به گفته این منابع، واشنگتن خواهان حفظ حضور نیروهایش در پایگاه التنف است تا بر خروج نیروی‌های ایران “نظارت” کند.

پایگاه التنف که هم اکنون نیرو‌های آمریکایی در آن حضور دارند در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن قرار دارد. آمریکایی‌ها مدعی هستند که حضورشان در این پایگاه برای جلوگیری از تقویت نفوذ ایران در منطقه ضروری است.

به گزارش الشرق‌الاوسط، در نشست دونالد ترامپ و متحدانش در ناتو در ۱۱ و ۱۲ ماه جاری میلادی درباره “معامله سوریه” رایزنی خواهد شد.

منابع الشرق الاوسط مدعی شده‌اند که در رابطه با مسئله سوریه دو چالش وجود دارد: نخست؛ سرنوشت پایگاه آمریکا در التنف است. مسکو و دمشق درخواست کرده‌اند که با اجرای هر گونه توافق، این پایگاه برچیده شود. علاوه بر این، آن‌ها حضور ایران را مبتنی بر درخواست دولت سوریه دانسته‌اند. روسیه برای دور زدن گذرگاه التنف-الولید، عراق را به گشایش گذرگاه البوکمال-القائم، بین عراق و سوریه، ترغیب کرد. این در حالی است که آمریکا حضورش در التنف را به سرنوشت حضور ایران در جنوب سوریه و نیز خروج نیرو‌های ایران مشروط کرده است.

بنا به ادعای این روزنامه، چالش دوم به تعریف حضور ایران مربوط می‌شود. آیا این حضور به معنای وجود پایگاه نظامی، مستشاران، دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز دینی است؟

روسیه به جای ایران

در هفته‌های اخیر مقامات بلندپایه روسیه اعلام کرده‌اند که همه نیرو‌های خارجی، از جمله نیرو‌های نزدیک به ایران، باید از سوریه خارج شوند. حتی گزارش‌های غیررسمی درباره حصول توافق در این زمینه منتشر شد، اما به هر حال، برخی ناظران معتقدند که در نشست آینده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و همتای آمریکایی‌اش، دونالد ترامپ در هلسینکی، مسئله سوریه و حضور نیرو‌های خارجی در آن یکی از محور‌های اصلی گفتگو‌ها خواهد بود.

همزمان با نزدیک شدن، موعد برگزاری نشست سران کاخ سفید و کاخ کرملین، رسانه‌های روسی از تمایل روسیه برای گرفتن جای ایران در جنوب سوریه خبر می‌دهند.

به گزارش روسیاالیوم، ایگور سوبوتین، طی یادداشتی تحت عنوان “روسیه تلاش می‌کند در سوریه جایگزین ایران شود” در روزنامه روسی نیزاویسیمایا گازیتا، نوشت: “روسیه معتقد است که عقب‌نشینی نیرو‌های تحت حمایت ایران از مرز‌های جنوبی سوریه ضروری است. این امر در اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با همتای اردنی‌اش، ایمن الصفدی، مطرح شد”.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در این نشست گفته توافق درباره منطقه عملا وجود دارد و توسط تصمیماتی که پوتین و ترامپ در جریان دیدار‌های سال گذشته در هامبورگ و دانانگ گرفته‌اند، تثبیت شده است. “این تصمیمات، بر یک سری اقدامات تصریح می‌کند. در نتیجه این (اقدامات)، نیرو‌های غیرسوری در منطقه حضور نخواهند داشت”.

در همین رابطه، کریل سیمینوف، رئیس مرکز مطالعات اسلامی در انستیتوی توسعه ابتکاری، اعلام کرده حمایت مسکو از حمله به جنوب سوریه، نشان می‌دهد که “روسیه تلاش می‌کند (در سوریه) جایگزین ایران شود و بازپس‌گیری این مناطق را برای دمشق تضمین کند”.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید